تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۴۷۷۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قدیمی‌ترین بافت تاریخی اهواز در انتظار گوشه چشمی از سوی مسئولان و مالک‌/‌معین‌التجار به حال خود رها شده است
سرای معین التجار یکی از بناهای ارزشمند قدیم اهواز است که مربوط به دوره قاجاریه زمان پادشاهی ناصر الدین شاه بوده و یکی از یادگارهای بازمانده از شهر قدیم اهواز است
سرای معین التجار یکیاز بناهای ارزشمند قدیم اهواز است که مربوط به دوره قاجاریه زمان پادشاهی ناصرالدین شاه بوده و یکی از یادگارهای بازمانده از شهر قدیم اهواز است.

معین التجار توسط بازرگان بوشهری حاج محمد تقی معین التجار و با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله کنار پل سفید و مشرف به ساحل رودخانه کارون ساخته شده است که این اثر تاریخی (خانه شیخ خزعل) در سال 1377 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از سال1307 تا سال 1332 کشتـی های تجــاری بــار خود را در سرای تاجر بوشهری تخلیه می کردند تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه-غرفه و یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه در سال 1374 براثرآتش سوزی بخش اعظم معین التجار از بین رفت و بیشتر ستونها و سقف دچار آسیب دیدگی شدید شد که  در سال 1380 میراث فرهنگی اقدام به مرمت آن می‌کند.

معین التجار از نظر نزدیکی به پل سفید و مشرف بودن به ساحل رودخانه کارون می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند اما چند سالی است که در معین التجار به روی گردشگران بسته است.

   

مالک خصوصی معین التجار به تعهد خود برای تکمیل مرمت این اثر تاریخی عمل نمی‌کند

مجتبی گهستونی اظهار داشت: معین التجار بوشهری اهواز که مالکیت خصوصی دارد توسط اداره میراث فرهنگی خوزستان در مدت 7 الی 8 سال گذشته به صورت مشارکتی مرمت شد.

وی افزود: مالک خصوصی معین التجار به تعهد خود برای تکمیل مرمت این اثر تاریخی عمل نمی‌کند و عملا معین التجار "به حال خود رها شده است" در نتیجه بهره‌برداری عمومی از آن نمی‌شود که این موضوع سبب نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی شده است.

دبیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی با بیان اینکه رونق دادن به سرای معین التجار سبب افزایش بار فرهنگی منطقه و جذب گردشگران می‌شود، گفت: سوال ما این است که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با توجه به اینکه حدود یک میلیارد تومان برای مرمت معین‌التجار هزینه کرده تا از آن استفاده کاربری شود چرا میراث فرهنگی مالک را وادار به تکمیل مرمت نمی‌کند؟

وی عنوان کرد: شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و استانداری موضوع را پیگیری و این اثر تارخی را از مالک خصوصی آن خریداری کنند تا معین التجار را ساماندهی کنند به دلیل اینکه تقریبا مرمت این بنا سال‌ها است به اتمام رسیده اما " در آن به روی همه بسته است" و مالک از آن استفاده‌های شخصی می‌کند که این در شان یک بنای تاریخی و گردشگران نیست.

گهستونی با بیان اینکه معین التجار باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: اگر مرمت معین التجار تکمیل نشود قطعا با تخریب‌های دیگری مواجه و سبب متحمل شدن هزینه‌های مضاعفی می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم دادستان اهواز به عنوان مدعی الامور به این موضوع ورود کند به دلیل اینکه میراث فرهنگی یک میلیارد تومان از بیت المال را جهت مرمت به مالک داده اما سرمایه فرهنگی این اثر تاریخی مغفول مانده است.

     

مالک معین التجار برای فروش ملک رضایت دارد

مرجان شوشتری اظهار داشت: سیاست مرمت معین التجار برمبنای تفاهم‌نامه‌های مشارکتی نبوده است معین التجار به عنوان یک بنای ویژه دیده شد و میراث فرهنگی در زمان مقتضی خود با توجه به سیاست‌های گذشته بنای معین التجار را مرمت کرد.

وی با بیان اینکه معین التجار قبل از مرمت میراث فرهنگی به یک مخروبه و به محل ناامن تبدیل شده بود، افزود: میراث فرهنگی پس از ثبت بنای معین التجار به عنوان آثار ملی در گام اول تصمیم  به پاکسازی، آوار برداری و رفع خطر از معین التجار گرفت و در گام دوم عملیات مرمت را آغاز کرد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: در میراث فرهنگی پروژه‌هایی با عنوان خانه‌های مشارکتی تعریف شده است که در این پروژه‌ها دولت از بناهایی که ثبتی هستند حمایت می‌کند و مالک با رضایت به ثبت برای نگهداری و حفاظت بخشی از هویت مملکت کمک می‌کند به همین دلیل میراث فرهنگی به عنوان نماینده دولت تفاهم‌نامه‌ای بین خود و مالک برای حفاظت ملک امضا می‌کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 70 درصد معین التجار مرمت شده است اما 30 درصد باقی‌مانده مربوط به مبلمان ساختمان، تکمیل تاسیسات از جمله نورپردازی و بخش احیای معین التجار هست که تکمیل این موارد برعهده بهره‌بردار است.

   

شوشتری با اشاره به اینکه حفاظت از آثار تارخی با کمک مردم قوی‌تر از سیستمی به نام دولت است، تصریح کرد: حفاظت مردم و دولت از آثار تارخی لازم و ملزوم یکدیگر هستند اما حفاظت مردمی به دلیل خودجوشی و پایدار بودن قوی‌تر است.

وی ادامه داد: معین التجار قدیمی‌ترین هویت تاریخی شهر اهواز است باید توسط گروه دولتی و غیر دولتی از جمله میراث فرهنگی، مالکین، سرمایه‌گذاران، گردشگران و مردم  حفاظت شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان درباره تعیین تکلیف معین التجار بیان کرد: سال گذشته رای‌زنی‌های مختلفی با شهرداری، شورای شهر، شرکت عمرانی به‌سازی که معین التجار به عنوان یک بنای بسیار ارزشکمند اهواز و یک مکان گردشگری خاص، تملک و بهره‌برداری آن به مالک پیشنهاد شده اما تاکنون پیشنهادی از سوی مالک خصوصی معین التجار به هیچ ارگانی انتقال داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در معین التجار به روی گردشگران بسته است، تصریح کرد: به دلیل اینکه بهره‌برداری حق مالک است بنابراین باید رضایت مالک برای ورود گردشگران جلب شود.

شوشتری عنوان کرد: باتوجه به جلساتی که با مالک معین التجار در 2 الی 3 سال اخیر داشتیم مالک معین التجار رضایت بر  فروش ملک دارد اما وی تاکنون برای بهره‌برداری برنامه و طرحی را به میراث فرهنگی ارائه نداده است.

    

 معین التجار با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد می‌تواند گردشگران زیادی جذب کند اما قدیمی‌ترین بافت شهر اهواز مورد بی‌توجهی مالک و مسئولان قرار گرفته ‌و همچنان در انتظار گوشه چشمی از سوی مالک و مسئولان مربوطه است.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: معین التجار
:
:
:
آخرین اخبار