تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۴۷۹۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفکر داعشی و ضرورت باز انگاری در بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت
سال‌های نه‌چندان دور آرامش نسبی و ظاهری بر خاورمیانه حاکم بود و جنگ در منطقه رواج نداشت. اجرای طرح خاورمیانه جدید توسط کشورهای استکباری بر محور جهل اعتقادی کشورهای مسلمان شروع شد. با ساخت گروهک‌های تروریستی، دیدگاه ها، اعتقادات، باورها و نگرش‌های مختلف کشورهای اسلامی منبع اختلاف مطرح گردید و به‌تدریج اوضاع خاورمیانه نابسامان و بحرانی گردید و ذی‌نفعان و استعمارگران با تفرقه‌افکنی بین کشورهای مسلمان و تشدید اختلافات و حمایت از گروه‌های افراطی و تندرو، ضمن دست‌یابی به نیات شیطانی خود، به سود سرشاری نیز رسیدند.
در فاز دوم بازی شوم قدرت‌های جهانی، کشورهای مسلمان در پی خرید سلاح و تجهیزات نظامی برآمدند تا از این طریق از خود محافظت نمایند؛ غافل از اینکه جنگ و جهل به هم بسیار نزدیک‌اند!! جهل و نبود تعلیم و تربیت صحیح است که فردی، صاحب اندیشه شیطانی می گردد. اندیشه و فکر است که اسلحه را هدایت می کند، زنجیر نادانی به کمر می‌بندد و انسان و هم نوعی دیگر را نابود می کند. خبر شنیدن مرگ انسان ها در هر نقطه ای از جهان و خصوصاً در کشورهای اسلامی آزارمان می دهد. لحظه ای بغض می کنیم و میگوییم: چرا؟ چرا این‌چنین ما مسلمانان عامل مرگ یکدیگر و مهره بازی دیگران شده‌ایم؟ چاره چیست؟ به نظر می رسد پاسخ در توجه به پرورش انسان ها در قالب نظام و تعلیم و تربیت صحیح است.
ایرانمان صحنه ی تجاوز تفکر داعش شد و قلب کشورمان هرچند جزئی و کوچک، لرزید. برای فرزندان ایران استفاده از اسلحه و تجهیزات نظامی تنها در کنار نیروی پرورش‌یافته عقل و با محوریت اسلام ناب معنا پیدا می کند؛ اما در لباس تعلیم و تربیت باید پرسید که در عصر جنگ جهل، نظام تعلیم و تربیت ما تا چه اندازه توانسته است انسان هایی را پرورش دهد که با حاکمیت عقل و منطق و پیروی از دین مبین اسلام و آموزه‌های آن، می‌توانند در هر لحظه از آینده، صدای وحدت را در کشورمان طنین‌انداز نمایند؟ بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت ما تا چه اندازه توانسته است دانش آموزان کشور را در برابر تفکرات و هجمه‌های افراطی موجود در منطقه و جهان بیمه کند؟ تا چه اندازه توانسته‌ایم ارزش‌های اصیل، باورها و اعتقادات واقعی، اخلاق و معنویت را متناسب با جامعه اسلامی در نگرش و رفتار دانش‌آموزانمان نهادینه کنیم؟ خروجی بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت ما چگونه انسان هایی هستند؟
با اعتقاد به اینکه نظام تعلیم و تربیت ما نقش خود را به‌خوبی ایفا نموده و اعلام رضایت کامل از عملکرد گذشته و حال آن، اما به نظر می رسد در شرایط بحرانی و در عصر جنگ جهل نیازمند تغییر و تحولی جدی در بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت خود هستیم.
از این رو، برای فهم بهتر روند نقش بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت کنونی، کوه یخی را شناور در دریا تصور نمایید. نیمی از کوه یخ پیداست و نیمی دیگر که بزرگ‌تر است در عمق آب پنهان است. تعلیم و تربیت انسان ها و مدارس نیز شاید این‌گونه است. سطح ظاهری کوه یخی، همان مصنوعات و فعالیت‌های نمادین و ظاهری مدارس شامل برنامه‌ها، جشن ها و مراسمات نمادین و تکراری در روزهای خاص و مشخص است که متاسفانه به نظر می رسد بیشترین تمرکز فعلی مدارس ما بدون توجه به مفهوم‌سازی عقلی به این امور است؛ پیداست انجام و اجرای این موارد بسیار لازم و حیاتی هستند اما آنچه ضرورت و هدف است سطح پنهان و ناپیدای کوه یخی است که شامل تربیت باطن و توجه عمیق به پرورش اعتقادات، ارزش های بنیادین، باورها و پیش‌فرض‌های اساسی هر انسان نسبت به جهان، خدا، خلق و خود است که به نظر می‌رسد بسیار مهم‌تر از سطح نمادین و مصنوعی موجود و مورد تأکید نظام تربیتی ماست. بدیهی است که رفتار انسان ها در آینده متأثر از توجه و پرورش اعتقادی و زیربنایی صحیح آن هاست و به نظر می رسد به یک باز انگاری و تحول جدی در بعد پرورشی فعالیت های نظام تعلیم و تربیت خود جهت پرورش نسل‌های آینده فرزندان ایران داریم.
بنابراین پیشنهاد می گردد که با تغییر و تحول جدی در بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت و با هدف تأثیرپذیری عمیق دانش آموزان از مفروضات، اعتقادات و ارزش های دینی و پرهیز جدی از مصنوعات ظاهری و نامفهوم و نامتناسب با جامعه دانش‌آموزی، بیش از پیش بر بهبود وحدت و همدلی ملی، وطن‌پرستی و توجه به فرهنگ، اخلاق و انسانیت در جهت پرورش نسل های آینده ایران که با پشتوانه عقلی و دینی خود صاحب اعتقادات و باورهای محکم، اصیل و استوار هستند همت گماشته شود و هر تربیت‌یافته این نظام تعلیم و تربیت، خود راهنما و هدایت‌گر انسان های آزاداندیش و خیرخواه و سدی بزرگ در برابر جریان های تکفیری داعش و تفکر استعمارگر ابرقدرت های بزرگ باشد تا بتوان جامعه جهانی پر از صلح و آرامشی را متصور شویم.

ضرغام فرامرزی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز   

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صادق اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
0
اقای فرامرزی سلام حرف های شما به عنوان یک نخبه کاملا متین و استوار است متاسفانه تکرار مکررات در بسیاری از مراسمات و اموزش های ضمن اموزش دانش اموزان و بسیاری از اموزش های غلط پرورشی باعث زدگی نوجوانان و گرایشی انها به سمت انحرافات است ان دسته از نوجوانان مومن که عرصه ی فرهنگی و اجتماعی را از نظر ذهن پویای خود تنگ می بینند معمولا به سمت افراط گرایی گرایش پیدا میکنند و در اینجا و بلاخص در میان قومیت های غیر مذهب رسمی کشور این نمود بیشتر است ولی بدتر از این مشکل نسخه پیچی تربیتی و اموزشی کشور است که هر چند وقت یک بار تغییرات عمده ای به خود می بیند از ایجاد سطوح مختلف و مقاطع جدید تا چند تکه کردن مدارس اموزشی و دانشگاه ها به پولی و غیر پولی که به این مشکل به عنوان یک بستر کمک شایانی می کند حقیر به عنوان یک کارمند ساده در یکی از دانشگاه با توجه به وضعیت موجود اعلام خطر می کنم که واقعا فکر وهابی و داعشی در کمین نوجوانان ما هستند .
:
:
:
آخرین اخبار