تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۴۸۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی:
درحوزه کرخه شمالی 60 درصد از اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار و کم فشار می باشد
از کل 37 هزار هکتار اراضی حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی تکمیل شده و ۲۰ هزار هکتار سال گذشته زیر کشت رفته است و حدود ۱۲ هزار هکتار به بهره برداران​ تحویل موقت شده و صورتجلسات لازم نیز انجام شده است
خوزنیوز: درخشانی فرد مدیر اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی گفت: هدف از اجرای طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 550 هزار هکتار می باشد که شامل 550 هزار هکتار شبکه فرعی ، 412 هزار هکتار زهکش زیرزمینی و 516 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی می باشد.



به گزارش خوزنیوز؛ درخشانی فرد اظهار کرد: قرارداهای منعقد شده در  اراضی حوزه کرخه شمالی شامل شبکه های آبیاری فرعی، زهکشی زیر زمینی و تجهیز و نوسازی اراضی تقسیم می شود. در بخش شبکه های آبیاری سطح اولیه قرارداد منعقده 39886 هزار هکتار، در بحش زهکش زیرزمینی 38866 هکتار و در بخش تجهیز و نوسازی  نیز 38221 هکتار می باشد.

درخشانی فرد در معرفی بیشتر پروژه های حوزه کرخه شمالی گفت: 10 پروژه توسط پیمانکاران طرف قرارداد موسسه در این منطقه در حال اجرا می باشد که چهار پروژه آن به صورت سه عاملی یا p.c و شش پروژه دیگر با توجه به محدودیت زمانی در فاز اول طرح 550هزار هکتاری و در راستای کوتاه شدن زمان طراحی و اجرا که برای اولین بار در وزارت جهادکشاورزی انجام گرفت و به صورت طرح و ساخت یا EPCدر حال اقدام می باشد.

اهم نتایج مطالعات مهندسی ارزش در قراردادهای EPC:

1-استفاده از فیلتر مصنوعی به جای فیلتر طبیعی

2-اجرای کلکتور روباز بجای لوله ای

3-استفاده از کانالت پیش ساخته بتنی و لوله پلی اتیلن بجای کانال بتنی درجا

4-کاهش عمق و قطر تایل ها به منظور جلوگیری از تخیله آب های تحت الارض

5-برداشت دوطرفه آب از کانال های درجه 3 در حد امکان .        
 
وی افزود: در حوزه کرخه شمالی طرح های دشت کوثر شامل سه پروژه رضوان، جنت و K4 و طرح های دشت ارایض شامل پروژه های ارایض 2و 3 ، ارایض 4و ارایض5 ،و در دشت دوسالق پروژه دوسالق یک - دوسالق سه و دوسالق سه و چهار که با توجه به کاهش و افزایش سطح اجرایی پروز ه ها از آغاز تاکنون در بخش عملیات اجرایی شبکه فرعی با 71 درصد، در بخش زهکشی زیرزمینی 88درصد و در بخش تجهیز و نوسازی 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم.

مدیر اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی ادامه داد: با توجه به سال پایانی فاز اول و براساس برنامه ریزی و زمانبندی های انجام شده سال 96 در بخش احداث شبکه فرعی حوزه کرخه شمالی حدود ۱۱۲۴۷ هکتار، در زهکش زیر زمینی ۴ هزار و در تجهیز و نوسازی ۴۸۰۰ هکتار تعهد قراردای داریم که بنا بر دستور و تاکید ریاست محترم جمهور برای تکمیل فاز اول طرح و اتمام عملیات اجرایی 312 هزارهکتار تا پایان سال 96 تلاش می کنیم.

درخشانی فرد تاکید کرد: به همین منظور در ابتدا سال 96 ودر ادامه جلسات هماهنگی بسیاری  با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های اهواز و شوش برگزار نموده ایم تا با ایجاد و تقویت همکاری های موجود، به تعهد خود تا پایان سال96 عمل نمائیم. یکی از موضوعات این جلسات عدم کشت تابستانه در اراضی است که عملیات اجرایی انجام نشده است می باشد تا ما بتوانیم تعهد اجرایی خود را براساس برنامه زمانبندی  زمین ها ادامه دهیم. خوشبختانه با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان ها و موافقت‌نامه اخذ شده با اکثر کشاورزان به نتیجه های خوبی رسیده ایم .

وی با اشاره به اینکه  در اجرای طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی معارض و موانع خاصی وجود ندارد گفت: برخی از کشاورزان و دینفعان درخواست هایی در مورد شیوه آبیاری تحت فشار و یا کم فشار داشته اند که ما با توجه به طراحی ها، نوع بافت و خاک و سیاست گذاری های وزارت جهاد کشاورزی   اقدام  و کشاورزان را نیز در این باره متقاعد کرده ایم. برخی از بهره برداران درخواست اضافه شدن اراضی آنها به طرح را دارند که پس از بررسی فنی  در فاز دوم  طرح اجرا خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی  در اشاره به برخی از موانع اجرای طرح گفت: شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی با ایجاد هندسی سازی و یکپارچه سازی در حال انجام است که اجرای این عملیات همراه با مخالفت هایی  از سوی کشاورزان همراه بوده است که این موضوع خوشبختانه با برگزاری جلسات توجیهی که با کشاورزان منطقه برگزار شده توانستیم  رضایت انان را برای ادامه کارجلب نماییم. در برخی اراضی همچون ارایض 2 و 3  با میراث فرهنگی به میزان حدود ۳۰۰ هکتار مشکل داشتیم که با توجه به آثار باستانی مشاهده شده عملیات اجرایی در آنجا متوقف شده است.

وی افزود: خوشبختانه در آبیاری اراضی در حوزه کرخه شمالی عمدتا از سیستم نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار استفاده شده است اما  در برخی مناطق طرح در بخش های دوسالق ها و ارایض ها  مشکل تامین برق مواجه بوده ایم که خوشبختانه مشکل برق با رایزنی و جلسات مختلف توانستیم در موافقتنامه تامین نقدینگی ، آن را حل نماییم. و  امیدواریم بحث برق  باتوجه به اقدامات انجام شده توسط شرکت های ذیصلاح  حل شود تا ایستگاه های پمپاژ در حال ساخت نیز به شبکه برق متصل شود. با توجه به کمبود منابع آب،اجرای سیستم آبیاری تحت فشار یک شیوه مطلوب است که این امر در زهکش ها هم تاثیر دارد و با ابیاری برنامه ریزی شده راندمان آب بسیار بالا خواهد رفت. در حوزه کرخه شمالی اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به وسعت حدود ۷۳۷۳ هکتار معادل حدود 20 درصد کل اراضی ،  و اجرای سیستم آبیاری کم فشار به وسعت ۱۴۷۸۹ هکتار حدود 40 درصد اراضی و مابقی  در حدود ۴۰ درصد  می باشد بصورت آبیاری ثقلی و به وسیله کانال انجام میگیرد.

مهندس درخشانی فرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از کل 37 هزار هکتار اراضی حوزه کرخه شمالی حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی تکمیل شده و ۲۰ هزار هکتار از اراضی مذکور سال گذشته زیر کشت رفته است و حدود ۱۲ هزار هکتار به بهره برداران تحویل موقت شده و صورتجلسات لازم نیز انجام شده است. از آنجا که ما در سال آخر اجرایی فاز اول طرح هستیم امیدواریم مابقی اراضی نیز تکمیل و بحث رفع نقص نیز به طور کامل انجام شود. به جهت تسریع در عملیات اجرایی پروژه ها دو شیفت نمودن عملیات اجرایی همراه با افزایش اکیپ های اجرایی را مد نظر قرار داده به طوریکه در بخش عملیات اجرایی اکیپ مجزا جهت رفع نواقص در کارگاهها مستقر می باشد که پس از برداشت محصول عملیات اجرایی رفع نواقص آغاز و پیمانکاران متعهد و ملزم به انجام آن در طی 45 روز هستند.
 
وی در تشریح روند تصویب و اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام گفت:از آنجا که فاز اول طرح در مناطقی که شبکه اصلی آن بطور کامل انجام شده بود به اجرا درآمده ولی در فاز دوم بعضا شبکه های اصلی وجود ندارد و از آنجایی که ایجاد شبکه های اصلی و تخصیص آب به عهده وزارت نیرو می باشد جهت اجرایی شدن فاز دوم هماهنگی جهت تعیین اراضی بین دو وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو انجام خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی  درباره دستاوردهای این طرح در حوزه کرخه شمالی گفت: علاوه بر اقدامات یاد شده در مورد مزارع الگویی، مدیریت و برنامه ریزی آبیاری و مدیریت آبشویی را در ۵ پروژه انجام داده ایم که خوشبختانه بازخورد و نتایج خوبی در این زمینه حاصل شده است. در اراضی تحویل شده بنا بر اعلام کشاورزان راندمان کشت و آبیاری  افزایش یافته و با آبشویی اراضی در چند مرحله و شوری زدایی زمین ها، این میزان بیشتر خواهد شد.

راهبردها و سیاست های اجرایی طرح شامل:
-استفاده از تکنیک مهندسی ارزش به منظور بهینه سازی طراحی ها در جهت کاهش هزینه
-انجام مطالعات اجتماعی به منظور تسهیل گری انجام کار و ایجاد یکپارچه سازی
-استفاده از روش EPC  به منظور کوتاه شدن زمان طراحی و اجرا
-حمایت از صنعت گران داخلی به منظور تولید ماشین آلات تخصصی همچون ترنچر و اسکریپر
-حمایت از پروژه های پژوهشی کاربردی

* دستاوردها ، نتایج و اثرات اجرای طرح
-افزایش راندمان آبیاری
-افزایش تولیدات کشاورزی به میزان 5/9 میلیون تن در سال
-ایجاد فرصت های شغلی به میزان 300 هزار هکتار به طور مستقیم و غیرمستقیم در کل طرح
-ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت های روستایی و کاهش حاشیه نشینی  شهرها

* چالش ها و محدودیت ها و موضوعات قابل پیگیری :
-حل مشکلات اجرایی شبکه های اصلی تکمیل نشده فاز یک و لایروبی زهکشی های اصلی و تشریع در تامین اعتبار برای حل مشکل اساسی آنها مثل پروژهای جنت و ارایض ها
-تسریع در عملیاتی شدن تحویل حجمی آب توسط وزرات نیرو
-تسریع در تامین برق مورد نیاز جهت اجرای شبکه های تحت فشار و کم فشار توسط شرکت توزیع برق در پروژهای ارایض ها و دوسالق ها
- ایجاد نظام بهره برداری از شبکه های اتمام یافته و تشکیل تشکل ها و تعاونی های تولیدی

مدیر حوزه کرخه شمالی افزود با توجه به اینکه عملیات اجرایی در نقاط مختلف طرح 550 هزار هکتاری با حضور پیمانکاران مختلف می باشد اکثر نیروهای مورد استفاده بومی منطقه می باشند درخشانی فرد در پایان گفت: حدود ۵۳ روستا در اراضی کرخه به تعداد ۳۶۶۱ خانوار به جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر هستند. از آنجایی که بسیاری از مالکان در اهواز مستقر هستند پیش بینی این است که با اتمام طرح موج مهاجرت معکوس شود. با آباد شدن اراضی و رونق کسب کار، قطعا کشاورزان بیشتری در منطقه مستقر خواهند شد. خوشبختانه اطلاعات فنی کشاورزان زیاد شده است و روزانه به ما مراجعه می کنند و برخی درخواست اضافه شدن به طرح در فاز اول و یا دوم را دارند.

:
:
:
آخرین اخبار