تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۴۸۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهترین گلزنان نفت آبادان در ادوار مختلف لیگ برتر/ نفت سنت‌شکنی ‌می‌کند؟
هواداران دو آتشه صنعت نفت امیدوارند تا طراز خود را در فوتبال ایران اعتلا بخشند، باید دید آیا این اتفاق در فصل جدید رخ خواهد داد
هواداران دو آتشه صنعت نفت امیدوارند تا طراز خود را در فوتبال ایران اعتلا بخشند، باید دید آیا این اتفاق در فصل جدید رخ خواهد داد.

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در فصل آینده لیگ برتر هفتمین حضور خود را ثبت خواهد کرد.

این تیم نخستین بار در سال 81 به همراه استقلال اهواز از مرحله پلی‌اف لیگ دسته اول و با هدایت ابراهیم قاسمپور به لیگ برتر راه یافت.

نفت با مدیر عاملی جمشید بشاگردی بازیکن دهه 50 این باشگاه، در نخستین حضور لیگ برتری خود مرحوم منصور پورحیدری را به عنوان سرمربی برگزید که وی نیز پس از پایان نیم فصل مسابقات آبادان را ترک گفت.

طلایی‌پوشان در این حضور بازیکنانی همچون داود سیدعباسی، رافت قلی‌اف و اسماعیل هلالی را به خدمت گرفتند و در کنار آنان، لطیف جنامی و مهدی دغاغله ستاره‌های بومی زرد پوشان به شمار می‌رفتند.

در لیگ برتر 81-82 داود سیدعباسی هافبک تکنیکی نفتی‌ها با به ثمر رساندن پنج گل عنوان بهترین گلزن نفتی‌ها را از آن خود کرد، البته اسماعیل حلالی که از شم گلزنی بالایی برخوردار بود چهار گل برای آبادانی‌ها به ثمر رساند اما بیشتر زمان این فصل را با مشکل مصدومیت روبرو شد و از همراهی تیمش محروم بود.

صنعت نفت در نخستین حضور خود مجددا به لیگ دسته اول سقوط کرد تا چهار سال بعد پس از اتفاقاتی که در مرحله پلی‌آف لیگ برتر رخ داد، با رای دیوان عدالت اداری کشور مجددا به لیگ برتر صعود کند.

این بار نیز ابراهیم قاسمپور عهده‌دار هدایت آبادانی‌ها بود که در نهایت این سرمربی نیز تنها یک نیم‌فصل در آبادان دوام آورد و جای خود را به احمد طوسی داد.

در نهایت نفت آبادان در آخرین بازی فصل از بقا در لیگ برتر ناامید شد و مجددا به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

در این فصل نفت آبادان بازیکنانی همچون صابر میرقربانی، امیر حسین یوسفی و لئوناردو پیمنتا را در ترکیب خود داشت که در این میان، بازیکن برزیلی نفتی‌ها با به ثمر رساندن 12 گل عنوان بهترین گلزن تیمش را به خود اختصاص داد و صابر میرقربانی نیز با 9 گل در مکان دوم ایستاد.

سقوط نفت آبادان به لیگ دسته اول زیاد هم به درازا نکشید و نماینده آبادان دوسال بعد در حالی که برای صعود به لیگ برتر با بیژن ذوالفقار‌نسب کار خود را آغاز کرده بود، در نیمه راه آلفردو کاسیمیرو را به عنوان سرمربی برگزید تا زرد طلایی با جان تازهَ‌ای که از این تغییر گرفته بود، امید را برای صعود حفظ کند.

در نهایت نفتی‌ها با صعود به مرحله پلی‌آف داماش گیلان را در یک بازی دراماتیک با شکست سنگین پنج بر یک بدرقه کردند و در بازی برگشت نیز با نتیجه دو بر یک نماینده رشت را از مقابل برداشتند که این نتیجه مهر تاییدی بود بر سومین حضور برزیل ایران در لیگ برتر فوتبال کشور.

 نفت آبادان که با مدیریت علی عیسی‌زاده راهی لیگ برتر شده بود، ضمن حفظ آلفردو بر روی نیمکت هدایت تیم خود، بهترین نتایج ممکن را در نیم‌فصل نخست کسب کرد و تقریبا تمام بازی‌های خانگی خود را مقابل تیم‌های بزرگ با پیروزی پشت سرگذاشت، اما با اتفاقاتی که در نیم‌فصل دوم رخ داد، آلفردو جای خود را به غلامحسین‌پیروانی داد تا صنعت نفت ضمن تغییر در مدیریت این باشگاه، نفت باقی لیگ را به قصد پایان رسیدن با رتبه تک رقمی و مناسب سپری کند.

روح‌الله عرب مهاجم خوش  اخلاق نفتی‌ها در این فصل 13 گل برای تیمش به ثمر رساند و رسول نویدکیا با پنج گل در مکان بعدی گلزنان تیمش ایستاد.

نفت آبادان فصل 90-91 را با غلام پیروانی بسیار پر سر و صدا آغاز کرد و با تحول در ترکیب خود، بازیکنانی نظیر فونیکه‌سی را به سطح اول فوتبال کشور معرفی کرد.

این بازیکن سیه‌چرده در دیدار مقابل تراکتورسازی پس از مصدومیت روح‌الله عرب به یک‌باره درخشید و تبدیل به یک بازیکن محبوب برای آبادانی‌ها شد.

سرانجام فونیکه‌سی نتوانست عنوان آقای گلی لیگ را به دست بیاورد و با 20 گل فصل را به پایان رساند، این بازیکن بهترین گلزن تاریخ صنعت نفت در لیگ برتر بود.

در این فصل پیروانی نیز در میانه راه از نفت جدا شد و جای خود را به کاستای پرتغالی داد.

سرمربی پرتغالی نفتی‌ها فصل 91-92 را با انتقادات فراوان آغاز کرد و ضمن اینکه نتوانست نتایج دلخواه هواداران صنعت نفت را کسب کند، جای خود را به هم‌وطن خود داد تا بار دیگر آلفردو کاسیمیرو بر روی نیمکت نفتی‌ها تکیه زند.

کاسیمیرو نیز نتوانست شرایط سخت آن روزهای صنعت نفت را بهبود بخشد و ضمن اینکه این تیم را به سقوط نزدیک‌تر کرد، در اواسط نیم‌فصل دوم از نفت آبادان برکنار شد تا با تغییر مدیر عامل نفتی‌ها، همزمان سرمربی نفت نیز تعویض شده و علیرضا فیروزی، این بار عهده‌دار هدایت نفتی‌ها شود.

فیروزی با اینکه نفت را به سوی یک فوتبال زیبا کشاند و چند نتیجه درخشان از جمله شکست فولاد مدعی را در آبادان رقم زد، اما او هم نتوانست چاره کار نفتی‌ها باشد تا در پایان با ایجاد مشکلاتی بین او و مدیریت باشگاه صنعت نفت، او نیز جای خود را به یک مربی آبادانی دیگر به‌نام سعید سلامات داد.

سلامات در چند بازی آخر نفتی‌ها به تعداد کل نیم‌فصل دوم رقابت‌ها برای نفت آبادان امتیاز به دست آورد، اما این امتیازها عقیم بود و صنعت نفت پیش از آن به لیگ دسته اول سقوط کرده بود.

روح‌الله عرب با 9 گل بهترین گلزن نفتی‌ها در این آوردگاه لقب گرفت.

با سقوط نفتی‌ها به لیگ دسته اول، ناصر گودرزی با بازگرداندن ابراهیم قاسمپور به آبادان سعی کرد تا نفت را در همان سال اول به لیگ برتر بازگرداند، اما اوضاع بد مالی آن‌روزهای باشگاه صنعت نفت در عین امیدواری، آبادانی‌ها را از صعود ناامید کرد.

تغییر در مدیریت باشگاه صنعت نفت باعث شد تا مجددا سکان هدایت این باشگاه به دست علی عیسی‌زاده بیفتد تا وی نیز با به‌کارگیری یک مربی پرتغالی به‌نام کارلوس مانوئل برای صعود به لیگ برتر استارت بزند.

مانوئل در سال اول نتوانست نفت را به لیگ برتر برساند و سرانجام نفت در لیگ یک ماند تا این مربی پرتغالی تلاش خود را برای فصل بعدی لیگ دسته اول آغاز کند.

در دومین حضور متوالی نفتی‌ها در لیگ دسته اول، مانوئل هم نتوانست خواسته هواداران را بر آورده کند تا سرانجام با اعتراض گسترده هواداران، کاسه صبر عیسی‌زاده لبریز شود و عذر کارلوس پرتغالی را بخواهد.

نفت در ادامه و در نیم‌فصل دوم نادر دست‌نشان را به عنوان سرمربی بالای سرخود دید، دست‌نشان مازنی سابقه خوبی در لیگ برتری کردن تیم‌ها داشت.

شاید تا هفته‌های پایانی خود دست‌نشان هم امیدی به صعود نداشت، اما با نتایجی که در سایر بازی‌ها رقم خورد، لیگ برتر در مقابل نفتی‌ها قرار گرفت و این تیم در یک بازی دراماتیک و تاریخی در حالی که آبادان گرمای بالای 50 درجه را تجربه می‌کرد، ورزشگاه لبریز از تماشاگر تختی شاهد برد دو بر یک نفتی‌ها مقابل فجر سپاسی شیراز بود تا نفت آبادان به عنوان دومین تیم به همراه سیاه‌جامگان مشهد راهی لیگ برتر شود.

ششمین حضور نفتی‌ها در لیگ برتر مصادف شد با بقای عیسی زاده بر مسند مدیرعاملی و دست نشان بر روی نیمکت نفتی‌ها که امید زیادی می رفت تا این تیم نتایج قابل قبولی را در لیگ برتر کسب کند.

نفت در حالی که کار را بسیار خوب شروع کرده بود و در مقطعی از زمان صدر جدول را نیز لمس کرد، با مصدومیت چند بازیکن کلیدی خود به یک‌باره صلابت ابتدایی خود را از دست داد و در ادامه تنها برای بقا در لیگ برتر جنگید.

نادر دست‌نشان نیز سرنوشتی مغایر با سایر مربیان صنعت نفت نداشت و او نیز در میانه راه از کار برکنار شد تا فیروز کریمی سکان‌دار هدایت نفتی‌ها شود.

بهترین گلزنان نفتی‌ها در این دوره از رقابت‌ها حکیم نصاری و محمد شادکام بودند که برای تیم خود تنها پنج گل به ثمر رساندند.

نفت آوردگاه 95-96 را کج‌دار و مریض پشت سر گذاشت تا حضور در لیگ برتر هفدهم را کسب و تجربه کند.

حالا این تیم به امید رسیدن به روزهای خوب و با ثبات، فراز کمالوند را به خدمت گرفته تا برای نخستین بار رنگ و بوی حرفه‌ای به خود گیرد.

این تیم بسیار زود کار خود را در فصل نقل و انتقالات آغاز کرده و تا کنون بازیکنانی را به خدمت گرفته که هر کدام امید بسیاری را در دل هواداران این تیم به وجود آورده است.

حالا دوست‌داران دو آتشه باشگاه صنعت نفت امیدوارند یک مربی را برای تمام فصل در اختیار داشته باشند.

امیدوارند تا بازیکنان با کیفیت و در خدمت تیم داشته باشند و در خط حمله و دفاع بر ستاره‌های خود تکیه کنند.

حالا امید به سکوهای ورزشگاه تختی بازگشته و اکنون همدلی و  اتحاد در این شهر برای خواسته‌ای واحد بیش از هر زمان دیگری ایجاد شده است.

به امید روزهایی که زرد طلایی با هدایت سرمربی مثل فراز، تراز لیگ برتر را در آمارها و اشل‌های مختلف از جمله میزان تماشاگر و گل‌های زده افزایش دهد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار