تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۴۸۳۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی اهواز :
موقعیت خوزستان برای صادرات به قطر ممتاز است
با توجه به اینکه هر گونه واردات زمینی، هوایی و دریایی قطر به واسطه کشورهای مذکور، ممنوع اعلام شده، لذا اقتصادی‌ترین راه برای ارسال کالا به قطر از طریق مرزهای آبی است، و موقعیت خوزستان در این رابطه ممتاز است
شهلا عموری با بیان اینکه در بعد صادرات با قطر از فرصت پیش آمده باید استفاده کرد، اظهار کرد:  قطر از جمله کشورهای بسیار ثروتمند است، که قریب به اتفاق مایحتاج خود را از طریق واردات کالاهای نسبتاً با کیفیت از طریق سه کشور عربستان، امارات و بحرین تامین می‌کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه هر گونه واردات زمینی، هوایی و دریایی قطر به واسطه کشورهای مذکور، ممنوع اعلام شده است، لذا اقتصادی‌ترین راه برای ارسال کالا به قطر از طریق مرزهای آبی است، و موقعیت خوزستان در این رابطه ممتاز است.

رئیس اتاق بازگانی اهواز خاطر نشان کرد: خوزستان به لحاظ توانمندیهای بندری، تنوع محصولات لبنی، میوه، تره بار، صیفی جات همچنین مصالح ساختمانی از جمله سیمان می‌تواند بخش عمده‌ای از خلاء بوجود آمده در کشور قطر را جبران کند.

عموری، با تاکید بر لزوم ارسال کالاهای با کیفیت به کشور قطر توضیح داد: قطر از جمله کشورهای بسیار ثروتمند جهان است، که از نظر درآمد و رفاه در رتبه بالایی قرار دارد، و به طور طبیعی مصرف کننده کالاها و محصولات با کیفیت است، که در شرایط فعلی باید به این موضوع مهم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تاکیدکرد: باید همه تلاشمان را بر صادرات محصولات با برندهای معتبر متمرکز کنیم، زیرا کالای نامرغوب ارزش و اعتبار کل صادرات کشور را تحت الشعاع خود قرار داده  و اصل ماندگاری در ارتباطات تجاری را با مشکل مواجه می‌سازد‌.

عموری درمورد چگونگی تعامل اتاق بازرگانی اهواز با مساله صادرات به کشور قطر عنوان کرد: به طور حتم اتاق بازرگانی اهواز از جمله اولین اتاق‌های کشور است، که بحث ارتباط و استفاده از فرصت به وجود آمده را در دستور کار خود قرار داد.

وی، برقراری چندین ارتباط تلفنی با اتاق بازرگانی قطر برای بررسی کلیات امر را از جمله اقدامات اتاق بازرگانی اهواز عنوان و متذکر شد: این موضوع به صورت زیر نویس اخبار شبکه الجزیره قرار گرفت.

عموری ادامه داد: در ابتدا طی رایزنی که با نماینده وزارت خارجه در استان داشتیم، نامه اعلام امادگی اتاق بازرگانی اهواز و بخش خصوصی استان به وزارت خارجه نیز ارسال شد، و به همین منظور جلسه فوری که در اتاق ایران تشکیل شد، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در جلسه حضور و مقرر شد، پیگیری موضوع از طریق اتاق ایران دنبال شود.

 وی در ادامه گفت: مقرر شد، جلسه‌ای توسط استانداری خوزستان با محوریت نحوه صادرات و استفاده از فرصت قطر تشکیل شود، و اتاق‌های بازرگانی اهواز، خرمشهر، آبادان، اتاق تعاون، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و... در آن جلسه شرکت  کنند.

عموری یادآورشد: اتاق بازرگانی اهواز با غنیمت شمردن این فرصت اقدام به انتشار فراخوان برای اعلام حضور صادرکنندگان استان کرد، و طی هفته گذشته رایزنی و همفکری‌های خوبی با اتاق‌های آبادان و خرمشهر برای استفاده هر چه بیشتر استان از فرصت بوجود آمده در قطر صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور اولین جلسه سه اتاق استان در هفته جاری و نشست با فعالان اقتصادی فعال با کشور قطر نیز در اهواز برگزار شد.

عموری در رابطه با امکان اعزام هیات‌های تجاری از اتاق‌های بازرگانی کشور به قطر تشریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ هیات تجاری نه از ایران به قطر اعزام، و نه از قطر به ایران پذیرش شده است، از طرف دیگر سفارت قطر ویزایی صادر نکرده است، حداقل تا ۲۲ خرداد اینطور بوده است.

وی در مورد فعالیت بخش خصوصی ترکیه در قطر و اختصاص بخشی از بازار قطر به خود توضیح داد: از منظر اقتصادی ترکیه نیز به وضعیت پیش آمده در قطر به چشم یک فرصت طلایی نگاه می‌کند و تلاش خواهد کرد تا سهم ویژه‌ای از آن بازار را تصاحب کند، خصوصا اینکه روابط سیاسی دو کشور باب هرگونه تعامل را باز کرده است اما موقعیت جغرافیایی ترکیه و عدم وجود راه آبی و اکتفا به راه هوایی یکی از مشکلات ترکیه در تجارت با قطر خواهد بود.

عموری با اشاره به برخی امتیازات خوزستان نسبت به ترکیه در موضوع صادرات تصریح کرد: حمل و نقل هوایی و دوری مقصد نسبت‌ به مبداء، در قیمت تمام شده کالا تاثیر به سزایی می‌گذارد و همین امر باعث می‌شود که وضعیت صادرات به قطر به سود ایران رقم بخورد.

وی ادامه داد:  خوزستان با بهره مندی از امکانات بندری و تنوع محصولات مورد نیاز قطر، موقعیتی به مراتب بهتر از ترکیه در این زمینه را دارا است، البته به شرط همراهی کلان دولت و ایجاد تسهیلات لازم و همراه شدن همه دستگاههای مسئول در این زمینه. است.

عموری متذکر شد: در بعد محلی، مجموعه اقتصادی استانداری خوزستان آمادگی هر نوع همکاری را با بخش خصوصی و صادرکنندگانی که تمایل به فعالیت با قطر را دارند، را اعلام کرده است.

وی در خصوص سوابق تجاری خوزستان با کشور قطر اذعان داشت: در سال ۹۵ بیش از یک‌ میلیون و یکصد هزار دلار و در دو ماهه اول سال جاری بیش از سیصد و چهل هزار دلار از استان خوزستان به قطر صادرات داشتیم البته باید گفت شرایط فعلی قطر برای فعالیت‌های صادراتی بسیار ایده آل است و با گذشته اصلا قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی به طور مستقیم حق ورود به حوزه تجارت را ندارند اما به عنوان تسهیل کننده راه و پشتیبان عمل می‌کنند از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی درخواست کرد: در صورتی که تمایل به صادرات به کشور قطر را دارند، پس از بررسی توان خود در این زمینه، به اتاق اهواز مراجعه کنند تا همکاری لازم در این زمینه با آنها  انجام شود.

عموری تاکید کرد:  لازمه استفاده خوب از یک فرصت به کارگیری همه ظرفیت‌ها است، که اتاق بازرگانی اهواز با تمام توان در این مسیر گام برمی‌دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز، در پایان با بیان اینکه اعضای اتاق بازرگانی از اندوخته‌های علمی و تجربی بالایی در بحث تجارت و بازرگانی برخوردار هستند خاطرنشان کرد: به طور حتم همفکری و دست یافتن به راهکارهای مفید در زمینه صادرات به قطر و نحوه تعامل میان اتاق اهواز و قطر می تواند به نتایج مثبت منتهی شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار