تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۴۸۴۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طراحی کیت تشخیصی ارزان‌قیمت سرطان پروستات توسط دانشجویان شهیدچمران
دبیر انجمن علمی دانشجویی ژنتیک و بیوتکنولوژی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه از سال گذشته معاونت فرهنگی دانشگاه برای انجمن‌‌‌های علمی سهمیه پژوهش تعریف کرده است، از اجرای یک طرح پژوهشی به‌منظور طراحی کیت تشخیص سرطان پروستات توسط این انجمن خبرداد.

صادق قیصری با بیان این مطلب اظهار کرد: طرح پژوهشی "بررسی میزان بیان ژن PSA در مبتلایان به سرطان پروستات" در حال حاضر از سوی انجمن علمی دانشجویی ژنتیک و بیوتکنولوژی پیگیری می‌شود؛ در این طرح نوعی کیت طراحی خواهد شد که با توجه به نمونه‌های ادراری به‌سرعت بتوان تشخیص داد که فرد مورد آزمایش، مبتلا به سرطان پروستات است یا خیر.

وی افزود: فرآیند این تشخیص به‌طور علمی موفقیت‌آمیز بوده و تأیید شده است اما باید حساسیت‌سنجی شود و ما در حال تعیین بازه آن هستیم؛ در واقع می‌خواهیم این کیت نشان دهد که به‌طور مثال بازه 50 تا 100 مربوط به بیماری سرطان است.

دبیر انجمن علمی دانشجویی ژنتیک و بیوتکنولوژی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این کیت را می‌توان به نوار بارداری تشبیه کرد که با هزینه کم می‌تواند وجود سرطان را تشخیص دهد؛ چنین کیت‌هایی در حال حاضر وجود دارد، اما هزینه تهیه آن‌ها آن‌قدر زیاد است که وارد استان نمی‌شوند.

قیصری با بیان اینکه این طرح از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح پژوهشی ایده دکتر محمدرضا حجاری عضو هیأت‌علمی گروه ژنتیک و پیشنهاد اجرای آن از سوی من بود که اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در آزمایشگاه بیمارستان گلستان در حال انجام است.

وی با اشاره به تأسیس انجمن علمی دانشجویی ژنتیک و بیوتکنولوژی از 2 سال گذشته، عنوان کرد: می‌توان گفت سال گذشته اولین سالی بود که پس از مدت‌ها به همت معاونت فرهنگی دانشگاه، انجمن‌های علمی صاحب سهمیه پژوهشی شدند؛ این حرکت جدیدی بود که سبب شد دانشجویان کارشناسی وارد حوزه پژوهشی شوند.

دبیر انجمن علمی دانشجویان ژنتیک و بیوتکنولوژی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه کلیه اعضای این انجمن دانشجویان مقطع کارشناسی هستند، افزود: اکنون این انجمن دارای هفت عضو در شورای مرکزی است، اما تعداد زیادی از دانشجویان در برنامه‌ها و فعالیت‌های آن همکاری و مشارکت می‌کنند.

قیصری گفت: علاوه بر این طرح، این انجمن با اجرای طرح تالیف کتاب اطلس بیماری‌های ژنتیک ایران اساتید، دانشجویان و اعضای هیات‌علمی گروه ژنتیک در سراسر ایران را درگیر کرده و قرار است که خروجی این طرح به یک کتاب اطلس جامع به‌روز از لحاظ اطلاعات و تصاویر بیانجامد که می‌توان گفت این کتاب به تمام معنا ایرانی است و مانند آن چه در زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی وجود ندارد؛ برنامه بعدی این است که با توجه به درخواست‌ها، پس از اتمام این طرح آ ن را به زبان انگلیسی برگردانیم که مخاطب خارجی نیز جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این انجمن همچنین در نظر دارد پاییز امسال یک گردهمایی و سمینار در زمینه چگونگی   آموزش به بیماران سندرم داون را برای اولین‌بار در سطح استان برگزار کند. هدف این است که نشان دهیم این افراد آموزش‌پذیرند و می‌توانند برای جامعه مفید باشند؛ چراکه در حال حاضر در ایران با این بیماران به‌درستی رفتار نمی‌شود، در حالی‌که در کشورهای دیگر برای این افراد، شغل نیز تعریف می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار