تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۴۸۴۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چاه ها همچنان کودکان خوزستانی را می بلعند/همه شانه خالی کردند
تراژدی سقوط کودکان خوزستانی در چاه های فاضلاب پنج شنبه بازهم تکرار شد این در حالی است که دستگاه هایی متولی امر از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند.
چاه ها همچنان کودکان خوزستانی را می بلعند/همه شانه خالی کردندیک کودک سه ساله اهوازی عصر روز پنج شنبه در کانال روباز آب های سطحی در منطقه کوی علوی سقوط کرد. بعد اینکه تا عصر جمعه تلاش برای یافتن جسد این کودک در کانال به نتیجه نرسید، تیم غواصی و امداد و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه جستجوهای خود را برای پیدا کردن کودک به رودخانه کارون منتقل کردند.

تیم عملیات امداد و نجات این سازمان پیش بینی کرده بود که شاید جسد کودک غرق شده به همراه جریان فاضلاب تصفیه شده وارد رودخانه کارون شده است. در نهایت جمعه شب جسد کودک سه ساله اهوازی در ورودی دهانه فاضلاب به رودخانه کارون زیر پل فولاد پیدا شد.
 
تشکیل کمیته ویژه

در همین زمینه استاندار خوزستان در پی سانحه دلخراش جان باختن کودک اهوازی در کانال فاضلاب، دستور داد کمیته پیگیری ویژه برای بررسی ابعاد حادثه و برخورد با مقصران تشکیل شود.

غلامرضا شریعتی در نامه ای خطاب به فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان آورده است: حادثه دلخراش جان باختن کودک سه ساله بر اثر سقوط در کانال فاضلاب مایه تاثر و تاسف شدید گردید. مقتضی است سریعاً با تشکیل یک کمیته ویژه علل بروز حادثه بررسی و گزارش دقیقی جهت اطلاع شهروندان ارائه و منتشر شود. باید اطمینان حاصل شود بدون توجه به عناوین با مقصران اصلی برخورد قانونی صورت گیرد و همه تدابیر لازم برای پیشگیری از حوادث مشابه اتخاذ گردد. کلیه دستگاه ها و مسئولین مرتبط با موضوع موظند که نهایت همکاری را با این کمیته داشته باشند.

احضار مسببان به دادگاه

از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان بعد از این حادثه گفت: مدیران شهرداری اهواز و شرکت آب و فاضلاب اهواز در پی مرگ کودک سه ساله در کانال فاضلاب و چاله یکی از خیابان‌های کوی علوی به دادسرا احضار شدند.

حسینی پویا اظهارکرد: در این رابطه پرونده تشکیل شده است و به محض مشخص شدن مقصر حادثه با خاطیان برخورد قاطع می‌شود. با توجه به اینکه شهرداری و اداره ابفای اهواز هریک دیگری را مقصر می‌دانند، قرار ارجاع به کارشناسی صادر شده تا مقصر حادثه مشخص شود.

در عین حال،  شرکت آب و فاضلاب اهواز توضیحاتی در خصوص مرگ کودک اهوازی بر اثر سقوط در کانال فاضلاب ارائه کرد و این کانال را متعلق به شهرداری اهواز دانست.

آبفا: مقصر شهرداری اهواز است

در توضیحات شرکت آب و فاضلاب اهواز آمده است: ضمن ابراز تاسف و همدردی از حادثه سقوط کودک اهوازی در کانال دفع آب های سطحی به اطلاع کلیه شهروندان گرامی می رساند، این کانال متعلق به  شهرداری و جهت دفع آب های سطحی در منطقه می باشد که در موازات کانال دفع فاضلاب شرکت آبفا قرارگرفته است. مراتب تاسف و نگرانی شرکت آبفا در زمینه پاسخگویی و تنویرافکار عمومی بر مسئولان آن واجب می سازد توضیحاتی در این خصوص اطلاع رسانی نمایند.

در ادامه این توضیحات عنوان شده است: کانال دفع آب های سطحی یادشده در حوزه خدمات شهرداری بوده که مراحل روپوش گذاری نیز از سوی متولی مربوطه صورت پذیرفته و به همین ترتیب بهره برداری از آن نیز در اختیار این نهاد است. شرکت آبفا اهواز همواره آمادگی خود جهت همکاری در راستای ارائه خدمات به مردم شریف و فهیم اهواز و به ویژه ساماندهی این کانال ها را به محضر متولیان محترم امر رسانده و هر زمان که این نهاد درخواست همکاری نماید با تمام توان خود اقدام خواهد نمود.

شهرداری: مقصر آبفاست

این در حالی است که شهرداری اهواز نیز این کانال را متعلق به شرکت آب و فاضلاب اهواز می داند. شهرداری اهواز در همین زمینه اطلاعیه ای صادر کرده و در آن عنوان کرد: برخلاف تبلیغات گسترده شرکت آب و فاضلاب اهواز در فضای مجازی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خویش، کلیه جوانب این امر مورد بررسی قرار گرفته و ادعای شرکت آبفای اهواز مبنی بر اینکه این کانال مربوط به شهرداری اهواز و جهت دفع آب های سطحی منطقه می باشد قویا تکذیب می گرد زیرا به موجب قانون تاسیس شرکت های آب و فاضلاب و طبق ماده ۴ و تبصره های ذیل آن در سال ۷۱ ، کلیه تاسیسات، کانالها و ایستگاههای پمپاژ شهرداری که جهت دفع آب و فاضلاب استفاده می شود به شرکت آبفای شهرستان اهواز تحویل داده شد و هرگونه تاسیساتی از شهرداری اهواز که جهت انتقال فاضلاب استفاده می شود، بهره برداری و مدیریت آن نیز به عهده شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز است. 

در اطلاعیه شهرداری اهواز آمده است: بر این اساس کانال مذکور نیز در سال ۷۶ و جهت تقویت فاضلاب ایستگاه پمپاژ پل روگذر علوی احداث گردید و قریب به ۲۰ سال است که شرکت مذکور، فاضلاب را در آن پمپاژ می کند . در همین راستا همکاری شهرداری اهواز با شرکت آب و فاضلاب در چند سال اخیر نیز استمرار داشته کما اینکه فاضلاب چندین خیابان کوی فرهنگیان و شهرک اندیشه با مصوبه شورای اسلامی شهر اهواز توسط شهرداری اهواز احداث و به شرکت آبفای اهواز تحویل داده شد. در نتیجه شهرداری اهواز در خصوص عدم درپوش گذاری یا برداشتن درب های منهول های مناطق بسیاری از شهر اهواز که خطر سقوط شهروندان در آن محتمل است مکاتبات متعددی با شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز انجام داده است .

در این اطلاعیه تاکید شده است: باید اعلام کرد اگر این کانال مربوط به دفع آب های سطحی بود، قطعا هیچ مشکلی برای کودک فوت شده به وجود نمی آمد زیرا با توجه به عدم بارندگی در ماههای اخیر و گرمای۵۰ درجه شهر اهواز، قطره ای آب سطحی در این کانال جاری نبوده در نتیجه با قاطعیت اعلام می شود متولی این کانال شرکت آب و فاضلاب اهواز است و وظیفه کنترل آن نیز برعهده این شرکت می باشد. امید است دستگاه مذکور به جای سر پوش نهادن بر روی ضعف عملکرد خود و فرافکنی در این زمینه، در جهت رفع مشکلات مشابه پیش آمده گام برداشته تا از حوادث احتمالی در آینده جلوگیری شود.

این اولین بار نیست

این در حالی است که مرگ کودکان و سقوط آنها در کانال های آب های سطحی و فاضلاب در خوزستان تازگی ندارد و تاکنون تعدادی از کودکان به علت بی تدبیری مسئولان جان خود را از دست داده اند. بهمن ماه سال ۹۵ خبر مرگ دو کودک ماهشهری خشم مردم را در این شهر برانگیخت. در آن مقطع امام جمعه شهرک طالقانی ماهشهر با اشاره به خبر مرگ دو کودک در چاه فاضلاب، آن را مایه شرمساری مسئولین خواند. 

اسفند ماه سال ۹۵، چاه فاضلاب، سید مصطفی محسنی کودک سه ساله خرمشهری را به کام مرگ برد. به گفته پدرش، این کودک برای بازی از خانه خارج می شود و دیگر به خانه برنمی گردد و ساعت ها پس از جستجو پیکر بی جان وی را در چاه فاضلاب پیدا می کنند.

اردیبهشت ماه امسال، کودک ۶ ساله آبادانی در اثر سقوط به داخل چاه فاضلاب خفه می شود و جان می سپارد. در این ماجرا این پدر و مادر به همراه فرزندشان مشغول عبور از زیر تقاطع پل سوم بودند که ناگهان پدر خانواده متوجه سقوط فرزند شش ساله‌اش به درون چاه فاضلابی شد که فاقد درپوش بود.

آبان ماه ۱۳۹۱، اسماعیل کودک دو ساله بندر امامی قربانی نابسامانی های محیطی در بندر امام می شود و در حفره فاضلاب نزدیک منزلشان گیر می کند و پس از سه ساعت، خانواده اش جسد او را می یابند. اسفند ماه ۹۱، محمد امین پسر بچه چهار ساله رامشیری پس از خروج از منزل به درون چاه فاضلاب سقوط کرد و بر اثر خفگی و ورود مایعات فاضلاب به مجرای تنفسی فوت می کند. فروردین ماه سال ۹۰، دختر سه ساله خرمشهری در اثر فرورفتن در چاه فاضلاب، جان می سپارد. مرگ دلخراش این کودک که بدن وی بر اثر گاز موجود در شبکه فاضلاب به ۳ تکه تقسیم شده بود موجی از اندوه را موجب شد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار