تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۴۸۴۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:
700هزارهکتار زمین‌بیابانی‌استان نیازمندمدیریت‌سرزمین است
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان این که حدود 700 هزار هکتار زمین بیابانی در استان وجود دارد گفت: در خوزستان بر اساس مطالعات زمین شناسی 354هزار و 929 هکتار کانون ریزگردها و 341 هزارهکتار کانون شن و ماسه وجود دارد.

احمد مطیعی شامگاه شنبه در همایش روز مقابله بیابان زایی در گیت بوستان اهواز اظهار کرد: همه ما چه در امر مدیریت و چه در کارهای اجرایی و تخصصی و راهبردی باید از مشارکت مردم نیز استفاده کنیم.

وی افزود:اکنون همانگونه که در دوران جنگ تحمیلی همه با یکدیگر بودیم باید در کارهای عمرانی نیز دولت را همراهی کنیم تا به موفقیت برسیم که لازمه آن استفاده از جوامع محلی و مردم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: به بهانه روز جهانی مقابله با بیابان زدایی این جلسه برای هم فکری و راهنمایی متخصصان برگزار شده تا همه با هم یک کار مشترک را انجام دهیم.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص ریزگردها در خوزستان فرمودند که این حوادث گرد و خاک خوزستان حقیقتا دل انسان را می خراشد و مسئولان موظف اند با فکر و کار و تلاش و همدلی مردم به این مشکلات رسیدگی و در جهت رفع آن ها اقدام کنند.

مطیعی تصریح کرد: اکنون دو میلیون و 200 هزار هکتار مراتع درجه 1 و 2 و 3 و یک میلیون و 200 هزار هکتار بیابان و 900 هزار هکتار جنگل طبیعی جزو زاگرس میانی با گونه های خوب گیاهی در استان وجود دارد که جا دارد برای حفظ آن ها توجه ویژه ای شود.

وی بیان کرد: بیابان ها را نمی توان از بین برد اما می توان کنترل کرد که مدیریت سرزمین تنها راه کنترل بیابان ها و جلوگیری از بیابان زایی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به بحث آشنایی با بیابان و روش های بیابان زدایی اشاره کرد و گفت: در خوزستان قدمت مبارزه با بیابان زدایی یا ریزگردها حداکثر 10 سال است و در بحث مقابله با شنزارها و تثبیت، تجربه ای 40 ساله داریم.

وی افزود: خوزستان تجربه انواع روش ها مانند تپه های شنی به روش های مالچ پاشی و بیولوژیکی و غیر بیولوژیکی و در کفه های شنی نهال کاری با کمک های مردم برای مقابله با بیابان زایی و ریزگرد را دارد.

مطیعی ادامه داد: ما به دنبال مدیریت سازمان آب و برق یا جهاد کشاورزی یا محیط زیست یا منابع طبیعی نیستیم بلکه اعتقاد داریم که برای حل مشکل بیابان زایی باید مدیریت سرزمین اعمال شود، راه حلی که بسیاری از کشورها به سمت آن رفته اند.

وی بیان کرد: طرح های عمرانی دولت در جنوب شرق اهواز یکی از برنامه ها در جهت مقابله با بیان زدایی بوده که از پایان سال 95 صورت گرفته و سیلاب ها منتقل و عرصه سبز شد ولی ایجاد جاده دسترسی توسط یکی از شرکت های دولتی باعث شده نهال های سمت چپ جاده خشک شود و رشد نکند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان این که خوزستان از نظر کانون های فرسایش باد یا ماسه های روان هفتمین استان کشور است گفت: 100 میلیون هکتار زمین در کشور به سمت بیابانی شدن می رود و در خوزستان 341 هزار هکتار فرسایش بادی یا ماسه زار وجود دارد که حدود 740 هزار هکتار زمین های زراعی، مسکونی، جاده ها و رودخانه ها مناطق تحت تاثیر آن است.

وی ادامه داد: در شهرستان اهواز 76 هزار و 372 هکتار زمین منشاء ریزگردها است و 27 هزار و 344 هکتار منشاء شن های روان است، یعنی تنها در اهواز 103 هزار هکتار زمین بیابانی ، در ماهشهر 63 هزار هکتار زمین ریزگردی، در هویزه 45 هزار و 259 هکتار منشاء گرد و غبار و 24 هزار هکتار ماسه های روان است.

مطیعی اظهار کرد: همچنین در شهرستان کارون 22 هزار و 775 هزار هکتار زمین ریزگردی وجود دارد و بیشترین زمین های شن زار استان در شهرهای شوش و دشت آزادگان ثبت شده که باید با کمک نهادها و فرمانداری ها و انجمن های مردم نهاد این فرسایش کنترل و رفع شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: پراکنش کانون های ریزگرد هورالعظیم حدفاصل بین جفیر و شلمچه، ماهشهر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز، امیدیه، هندیجان بیش ترین کانون های ریزگردها را در استان دارند.

وی افزود: همچنین از 354 هزار هکتار زمین کانون ریزگرد در استان، 205 هزار هکتار آن مراتع و تالاب های خشک شده است و سیاست گذاری و اولویت ما تامین حق آبه این تالاب ها و مراتع است که اگر با تخصیص حق آبه پوشش گیاهی مراتع و آب تالاب ها برگردد، موفقیت بزرگی در مهار ریزگردها نصیب ما می شود.

مطیعی تصریح کرد: پنج روش اصلی ما برای مهار بیابان زایی، عملیات تقویت بیولوژیکی، شیمیایی بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و آبخیزداری است که هر کدام یک سری عملیاتی دارند که در سال های گذشته انجام شده و در آینده ادامه این عملیات ها را اجرا خواهیم کرد.

وی همچنین به سیاست ها و روش های منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در مقابله با بیابان زایی اشاره کرد و گفت: اگر امکان تامین آب و صدور مجوز آب از سازمان آب و برق و کشت پلاستیکی(پاییزه)باشد، می توانیم کفه ها را در زمستان در اختیار مردم بگذاریم تا گیاهان مثمر را به شکل ردیفی بکارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: از سال 1365 شن زارها را در اختیار مردم گذاشته ایم و آن ها موظف بودند سالیانه یک پنجم آن ها را درختکاری کنند تا در درازمدت کار بیابان زدایی با موفقیت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تا سال 86، 34 هزار هکتار شن زار در استان به مردم دادیم و 18 هزار هکتار جنگل تحویل گرفتیم.

مطیعی یادآور شد: کار در کفه های شنی در شهرستان های شوش، امیدیه، اهواز و دشت آزادگان رایج بوده است و اگر ادامه دهیم، ضمن ایجاد اشتغال، تولید و امنیت روحی و روانی کشاورزان و ساکنان مناطق شن زار را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: شرکت نفت و سازمان آب و برق تا سال 1386 پنج هزار هکتار زمین را در بحث تثبیت تپه های شنی تحویل دادند که می توان به تثبیت شن زارهای غرب کرخه که پیش تر با اعتبارات سازمان آب و برق بحث تثبیت آن انجام شد اشاره کرد و اکنون نیز تثبیت آن ها توسط دولت و مشارکت دیگر دستگاه ها مانند نفت و نیرو مد نظر ما است که باید عملی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: استفاده از امکانات و توانمندی های شرکت هایی مانند قرارگاه خاتم الانبیاء ، موسسه جهادنصر و بنیاد برکت می تواند به تثبیت شن زارها و ریزگردها کمک کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار