تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۴۸۵۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضربات مهلک به محیط زیست خوزستان ادامه دارد؛
جولان تیلاپیا کابوس آبزیان کرخه و دز
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش گفت: گونه‌هایی از آبزیان مهاجم و غیربومی با نام عمومی «تیلاپیا» وارد منابع آب‌های منطقه شده که به سرعت در حال افزایش و گسترش هستند این گونه ماهی از نظر اکوسیستم ماهی‌های بومی منطقه را مورد تهاجم قرار می‌دهد
فیروز حاجی کلی اظهار کرد: از حدود یکسال گذشته گونه و یا گونه هایی از آبزیان مهاجم و غیربومی با نام عمومی «تیلاپیا» وارد منابع آبهای منطقه شده که به سرعت در حال افزایش و گسترش هستند. این گونه ماهی از نظر اکوسیستم ماهی های بومی منطقه را مورد تهاجم قرار میدهد.

وی با اشاره به تذکرات سازمان محیط زیست به شیلات خوزستان نسبت به کنترل روند رو به افزایش رشد این گونه ماهی ادامه داد: بیم آن می‌رود با غالب شدن این گونه در رودخانه های دز و کرخه و ورود آن به تالاب‌ها و منابع آبی استان خوزستان خسارات سنگینی بر این ذخایر با ارزش و تنوع زیستی آبزیان آنها وارد نماید گونه مهاجم این نوع ماهی به دلیل گوشتخوار بودن، بسیاری از گونه‌های بومی منطقه را در آستانه انقراض قرار داده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش خاطر نشان کرد: این گونه ماهی بومی منطقه نیست ولی به شکل مبهمی در آبهای منطقه رها سازی شد و در حال حاضر به وفور در آبهای منطقه وجود دارد بچه ماهی این گونه آبزیان در مناطق بالادست رودخانه های کرخه و دز رها سازی و منتشر شده است

وی تصریح کرد: سازمان شیلات استان خوزستان باید نسبت به تشدید نظارت و کنترل انتشار این آبزیان اقدام جدی و عملی داشته باشد.

این مقام مسئول نسبت به آسیب اکوسیستم آبهای منطقه هشدار داد و در ادامه گفت: در صورت عدم نظارت و کنترل به موقع بر این گونه آبزی مهاجم  بعدها باید به فکر آسیب شناسی و چاره جویی باشیم خارج شدن از بحران آبزیان منطقه باشیم.

 به جرأت می‌توان گفت که تالاب‌های خوزستان و بیش از همه دو تالاب هورالعظیم و شادگان، غیر از تالابهای جنوب عراق در خاورمیانه بی نظیر‌اند این دو تالاب علاوه بر ظرفیت‌های زیست محیطی متنوع و بزرگشان از بعد شیلاتی نیز دارای اهمیتی فراوان هستند به طوری که در سال ۷۵ – ۷۴ از تالاب شادگان به تنهایی ۱۵ هزار تن ماهی از گونه‌های با ارزشی نظیر بنی، شیربت و کپور معمولی توسط صیادان محلی صید شد.

 علیرغم حساسیت منابع آبی خوزستان گونه و یا گونه‌هایی از آبزیان غیربومی و ناخواسته با نام عمومی«تیلاپیا» از طریق رها سازی در سرشاخه رودخانه‌های دز و کرخه وارد منابع آبی شده که به سرعت در حال افزایش و گسترش هستند حداقل دو گونه از این ماهیان شناسایی شده‌اند که یکی از آنها گونه زیلی و دیگری به احتمال زیاد گونه Andinoacara rivulatus است.

ماهی تیلا پیا در سنین پایین بالغ می‌شود و  قدرت تولید مثل بسیار زیادی دارد این نوع ماهی از منابع غذایی مختلف استفاده می‌کند و در مقابل بیماریها بسیار مقاوم و تغییرات شرایط محیطی مانند دما و شوری آب را به خوبی تحمل می کند و در نهایت قادر خواهد بود در رقابت با گونه‌های آبزی بومی  مقاومت بیشتری داشته باشد و نهایتا منجر به انقراض آبزیان بومی در رودخانه‌ها می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار