تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۴۸۵۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توانیر: رشد 10درصدی مصرف برق نسبت به پارسال نگران کننده است
معاون هماهنگی توزیع شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) رشد 10 درصدی مصرف برق در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال را نگران کننده خواند و گفت: این روزها اوج مصرف به بیش از 49 هزار مگاوات رسیده است.

«محمودرضا حقی فام» روز دوشنبه اضافه کرد: اگر همین روند ادامه یابد در زمان اوج مصرف که تیر و اوایل مرداد است، با مشکل تولید، انتقال و توزیع در شبکه سراسری روبه رو می شویم.

وی ادامه داد: شبکه سراسری برای رشد پنج تا هفت درصدی تولید آمادگی دارد اما رشد 10 درصدی بسیار زیاد است و باید با مدیریت مصرف از ایجاد مشکل در زنجیره تولید، انتقال و توزیع نیروی برق جلوگیری کنیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: مدیریت مصرف راهکارهایی دارد که بدون وارد کردن فشار به مصرف کنندگان، کمک می کند در تابستان گرم با مشکل بی برقی روبه رو نشویم.

به گفته وی، اوج مصرف بین ساعت های 12 تا 16 و همچنین 19 تا 23 است و از مشترکان خانگی درخواست می شود در این ساعت ها از وسایل برقی پرمصرف مانند ظرفشویی، لباسشویی و اتو استفاده نکنند.

وی اعلام کرد: 18هزار مگاوات از 49هزار مگاوات برق مصرفی در زمان اوج مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است که 30 درصد بارِ پیک را شامل می شود بنابراین می توانیم در زمان هایی که فضای اتاق خنک شده است، وسایل سرمایشی را به مدت نیم ساعت خاموش و به این ترتیب به مدیریت بار کمک کنیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: در فصل تابستان در مناطق جنوب و شرق کشور با گرمای شدیدی روبه رو هستیم که اگر مشترکان کمک کنند، در هیچ نقطه کشور مشکل بی برقی و خاموشی نخواهیم داشت.

اوج مصرف برق در روز شنبه 27 خرداد عدد 49 هزار و 425 مگاوات ثبت شد که بالاترین میزان در امسال تاکنون بوده است.

همچنین گزارش های ایرنا از خوزستان حاکی است، بالا رفتن مصرف برق در کلانشهر اهواز به دلیل شدت گرمای هوا باعث آتش گرفتن پست برق منطقه سپیدار اهواز در شامگاه شنبه هفته جاری شد و بخشی از این کلانشهر در خاموشی رفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ چندی پیش گفت: سالیانه هفت میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری برای تامین پایدار برق در زمان اوج مصرف به منابع کشور تحمیل می شود.

به گفته «حسین صبوری»، کل یک سال هشت هزار و 760 ساعت است که 300 ساعت از این مدت، زمان اوج مصرف به شمار می آید؛ اگر مشترکان در این 300 ساعت همکاری داشته باشند، سالیانه از هفت میلیارد دلار هزینه برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف ساخت نیروگاه، خط انتقال، پست، سوخت و... جلوگیری می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار