تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۴۸۵۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی شوش:
گیاه کینوا در شوش به صورت آزمایشی کشت شد
مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت: برای نخستین بار در شهرستان شوش به صورت آزمایشی گیاه کینوا در سطح ۲ هزارمتر کشت شده است
علیرضا ملک‌زاده اظهار داشت: باتوجه به شرایط آب‌ و هوایی خاص این شهرستان‌ شوش در سال زراعی 96-95 برای نخستین بار در این شهرستان گیاه جدید کینوا د رسطح 2 هزار متر کشت شده است.

وی گفت: این گیاه در مهرماه سال گذشته زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان کشت شده و اردیبهشت‌ماه عملیات برداشت آن انجام شد‌.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش افزود: برداشت کینوا مانند سورگوم بوده، وقتی گیاه رو به خشک شدن می‌رود برداشت صورت می‌گیرد. برداشت یا با دست و یا توسط کمباین انجام گرفته و باران‌های انتهای فصل، برداشت را با مشکل مواجه کرده و باعث جوانه زنی بذر روی گیاه می شود. متوسط عملکرد این گیاه یک تن در هکتار و در شرایط مطلوب تا 1.8 تن در هکتار محصول می‌دهد.

ملک‌زاده تصریح کرد: گیاه کینوا موضوع فرصت سرمایه‌گذاری امروز است. گیاهی که کشت آن به شدت اقتصادی و به راحتی می‌تواند جایگزین برنج شود. گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می‌شود.

وی بیان کرد: بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد. از این رو یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی یادآور شد: کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و مقاوم به شرایط کم آبی و شوری بوده و بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا3 است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار