تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۴۸۵۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی فلامینگوهای تالاب شادگان به سیم دکل‌های برق فشار قوی می‌خورند
در این حوادث دلیل مرگ فلامینگوها، برق‌گرفتگی نیست بلکه صدمات ناشی از برخورد با این سیم نازک کابل‌ها موجب مرگ این پرندگان می‌شود
رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان با اشاره به مرگ چند قطعه فلامینگو در اثر برخورد با سیم دکل‌های برق فشار قوی در محدوده تالاب شادگان گفت:‌ در این حوادث دلیل مرگ فلامینگوها، برق‌گرفتگی نیست بلکه صدمات ناشی از برخورد با این سیم نازک کابل‌ها موجب مرگ این پرندگان می‌شود.

سیداحمد موسوی آزاد ‌با اشاره به حوادث پیش‌آمده برای فلامینگوهای تالاب شادگان که منجر به مرگ تعدادی از این پرندگان در این محدوده شده است، اظهار کرد: در محدوده زمانی اواخر خرداد و اوایل تیرماه، فلامینگوها بین تالاب شادگان و خوریات آبادان در حال جابه‌جایی و تردد هستند. در این فصل فلامینگوها به تعداد زیادی جوجه‌آوری می‌کنند و برای استراحت و تغذیه به پهنه‌های آبی تالاب شادگان می‌آیند.

وی با بیان این‌که  در جاده آبادان ـ ماهشهر چند رشته دکل برق فشار قوی وجود دارد، افزود:‌ این دکل‌های برق فشار قوی دقیقا در حاشیه جاده آبادان ـ ماهشهر و در محدوده تالاب شادگان و پناهگاه حیات وحش شادگان قرار دارند و سیم نگهدارنده این دکل‌های فشار قوی که در اوج دکل‌ها قرار دارد، بسیار نازک است. فلامینگوها معمولا در ساعات غروب یا قبل از طلوع آفتاب جابه‌جا می‌شوند و هنگام پرواز این سیم نازک را نمی‌بینند و متوجه آن نمی‌شوند و به همین دلیل به سیم می‌خورند.

موسوی آزاد با اشاره به مرگ چند قطعه فلامینگو در اثر برخورد با سیم دکل‌های برق فشار قوی در محدوده تالاب شادگان ادامه داد: در این حوادث دلیل مرگ فلامینگوها، برق‌گرفتگی نیست بلکه صدمات ناشی از برخورد این پرندگان هنگام پرواز با این سیم‌ها موجب می‌شود که بال و گردن فلامینگوها بشکند و این پرندگان از بین بروند.

وی گفت:‌ در دو، سه هفته اخیر 18 قطعه فلامینگو در اثر برخورد با سیم دکل‌های برق فشار قوی در محدوده تالاب شادگان تلف شدند. در این وضعیت پیگیر هستیم که به نوعی این مشکل را حل کنیم. این مشکل سابقه‌دار است و در دو، سه سال اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم و یک بار نیز جهت حل آن، اقدام به اصلاح مسیر خط یکی از دکل‌ها شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، این دکل‌های برق فشار قوی نشان‌دار شوند تا فلامینگوها هنگام پرواز دیگر با سیم نازک این دکل‌ها برخورد نکنند. این پرندگان با بقیه کابل‌ها برخورد نمی‌کنند و مشکل تنها در زمینه این دکل‌ها و سیم نازک آن‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به جمعیت فلامینگوهای حاضر در محدوده تالاب شادگان افزود:‌ فلامینگو پرنده بومی این منطقه است و با توجه به شرایط آبی خوب تالاب شادگان اکنون جمعیت مناسبی از این گونه پرنده در این محدوده وجود دارد.

موسوی آزاد با ادامه داد: در سرشماری فصل جوجه‌آوری فلامینگوها که از یک ماه پیش آغاز شده، بیش از 2900 قطعه جوجه فلامینگو در محدوده تالاب شادگان شمارش شده است که معمولا تعداد پرندگان بالغ نیز دو برابر تعداد جوجه‌ها است. بدین ترتیب در حال حاضر حدود 6 تا هفت هزار قطعه پرنده فلامینگو بالغ در این تالاب وجود دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار