تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۴۸۵۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان خبر داد:
صدور هفت هزار و ۴۱۵ فقره سند دولتی در سال گذشته در خوزستان
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان از صدور هفت هزار و ۴۱۵ فقره سند دولتی در سال گذشته در خوزستان خبر داد.
علی افشین در نشست خبری که امروز 29 خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: کار ثبت اسناد و املاک، در چهار حوزه املاک و صدور اسناد مالکیت، ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی، اسناد رسمی و در حوزه اجرای مفاد اسناد رسمی انجام می‌شود.

وی افزود: بخش عمده وظیفه در حوزه اسناد رسمی، قراردادهایی است که بین مردم با مردم و همچنین قراردادهای مردم با بانک‌ها انجام می‌شود.

افشین با اشاره به اینکه سال گذشته، سالی پرکار برای مجموعه ثبت اسناد بود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 180 هزار جلد مالکیت تک‌برگ در ثبت استان صادر شد؛ به طوری که حدود 360 بار و هر نماینده حداقل 2 بار در سال بازدید املاک داشت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان بیان کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها حدود 23 هزار مورد تغییرات شرکت‌ها را ثبت کرده‌ایم و حدود چهار هزار شرکت در سطح استان به ثبت رسیده‌اند.

وی با بیان این‌که آمار ازدواج در سطح استان خوزستان بیشتر از طلاق است، تصریح کرد: در سال گذشته 48 هزار و 500 مورد ازدواج و هفت هزار و 879 مورد طلاق در سطح استان ثبت شد؛ همچنین 171 دفتر ازدواج و 50 دفتر طلاق در سطح استان وجود دارد و آزمون سردفتر ازدواج و طلاق نیز برگزار شده و قرار است که نیروهای جدیدی نیز در این بخش جذب شوند.

افشین بیان کرد: در حوزه عمرانی وضعیت سازمان مناسب نبود ولی با پیگیری‌های مدیران دوره قبل و مدیران فعلی، سه پروژه در سطح استان در حال پیگیری است که دو پروژه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: در پنج سال اخیر، سازمان ثبت اسناد یک جهش از ثبت سنتی و دسترسی به سوی ثبت نوین پیدا کرده است و در حال حاضر بیش از 95 درصد کارهای حوزه ثبت اسناد، به صورت فناوری و اتوماتیک انجام می‌شود.

وی افزود: عمده برنامه‌های فناوری که در سطح استان انجام شد، راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات بوده است که اطلاعات هویتی، مالکیتی و موقیعت‌های مکانی همه املاکی که سابقه ثبت دارند، در این سامانه قابل استعلام است.

افشین تصریح کرد: در حوزه ثبت آنی معاملات، عمده برنامه سازمان ثبت اسناد بر مبنای حذف مراجعات مردم به مجموعه سازمان بوده است. در حال حاضر، ثبت آنی به روز شده است و مراجعات مردم را منتهی به ثبت سند می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان توضیح داد: از مزایای این برنامه، پیشگیری از وقوع جعل است. در این زمینه هر مراجعه‌ای که به دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد، علاوه بر امضایی که زیر اسناد انجام می‌شود، از هر فرد اثر انگشت گرفته می‌شود. حسن این برنامه در این است که اگر یک شخص با یک هویت در سطح کشور معامله‌ای انجام دهد، امکان معامله مجدد با همان هویت را در سطح کشور ندارد.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف اراضی که طبق آن هیچ‌کدام از اراضی کشور در هیچ نقطه‌ای نباید بدون تعیین تکلیف بماند، بیان کرد: در این زمینه با مساعدتی که در سطح استان انجام گرفت، مبلغی به مجموعه ثبت اسناد و املاک خوزستان اختصاص داده شد و طرحی به نام شمیم که یک پوشش آنتنی است، در سال گذشته در ایام دهه فجر افتتاح شد.

افشین تصریح کرد: در این طرح هفت آنتن در سطح استان نصب شد که امکان نقشه‌برداری را ایجاد می‌کند و موجب بالا رفتن دقت و سرعت در حوزه نقشه‌برداری می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان اظهار کرد: متولی نقشه‌برداری کل کشور، سازمان ثبت اسناد است و همه دستگاه‌ها مکلف هستند، اطلاعات را به اداره ثبت اسناد ارائه دهند و این امر موجب کاهش هزینه مالی جهت امور نقشه‌برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلات فراوان دستگاه‌ها و کمبود اعتباراتی که داریم، در سال گذشته هفت هزار و 415 فقره سند دولتی در استان صادر شد.

افشین با بیان این‌که صاحبان اسناد سنتی مالکیت، سه سال فرصت دارند تا سندشان را تک‌برگ کنند، افزود: بر اساس بانک جامع اطلاعات املاک، یک میلیون و 263 هزار سند مالکیت در خوزستان صادر شده است که از این تعداد 780 هزار فقره سند، تک‌برگ شده‌اند. کسانی که تاکنون اقدام به تغییر وضعیت سند خود نکرده‌اند، تا سال 99 مهلت دارند که سند خود را تک‌برگ کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان تصریح کرد: بر اساس قانون مکلف هستیم هر 6 ماه یک‌بار دفاتر اسناد رسمی را بازرسی و گواهی پرداخت حق‌السهم دفتریار را مشاهده کنیم. در این زمینه مشکلاتی وجود داشت و به منظور حل این مشکلات، سردفتران را مکلف کردیم که پایان هر ماه حق‌السهم حساب دفتریاران را به شماره حسابی که برای آن‌ها باز شده است، واریز کنند.

وی بیان کرد: در خصوص بنگاه‌های املاک نیز علاوه بر کد رهگیری که هر بنگاه دارد، الزاماً باید هر بنگاه، پروانه تخصصی داشته باشد و در غیر این صورت مجوزشان لغو می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار