تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۱۴۸۷۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان برنامه و بودجه خوزستان:
اقتصاد خوزستان پایداری کمتری در مقابل فشارهای بیرونی دارد
معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: اقتصاد خوزستان نسبت به اقتصاد کشوری پایداری کمتری در مقابل فشارهای بیرونی دارد
 معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: اقتصاد خوزستان نسبت به اقتصاد کشوری پایداری کمتری در مقابل فشارهای بیرونی دارد.

مهرداد نیکو در جلسه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید استان خوزستان در ارتباط با تدوین بسته خروج از رکود استان خوزستان اظهار کرد: بحث رکود یکی از مباحث اصلی مطرح شده در مجامع و محافل علمی ـ اجرایی کشور است و انتظار می رود استان خوزستان به عنوان دومین استان کشور برای مواجهه با آن دارای برنامه و پلن مشخصی باشد.

وی افزود: با وجود اینکه در مورد رکود صحبت های بسیاری می شود ولی شواهد آماری از وضعیت رکود در استان و مقایسه شاخص های آن با سایر نقاط کشور خیلی مستدل تهیه نشده بود که در بسته خروج از رکود آنها را بررسی کردیم.

نیکو عنوان کرد: در کشور هم اکنون چهار سیاست برای خروج از رکود تنظیم می شود؛ پولی و اعتباری، مالیاتی، بودجه ای و بهبود فضای کسب و کار این چهار سیاست هستند. خوشبختانه در کشور سیاست های متعددی ابلاغ می شود ولی در استان باید آنها را شناسایی و متناسب با ظرفیت استان حداکثر بهره مندی را داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان در ارتباط با میزان مصرف بخش خصوصی خوزستان در مقایسه با کشور گفت: متوسط مصرف بخش خصوصی استان نسبت به کشور ۱.۱ برابر است، مصرف بخش خصوصی استان در دوران رکود سالانه ۴.۳ درصد کاهش و در کشور سالانه چهار درصد کاهش داشته است. همچنین کاهش مصرف بخش خصوصی در استان و کشور ۱۰ درصد تقاضای خرده فروشی را کاهش داده است.

نیکو در ارتباط با نسبت تسهیلات به سپرده طی سال های ۸۹ تا ۹۴ نیز بیان کرد: متوسط شاخص تسهیلات به سپرده در سال های ۸۹ و ۹۰ در کشور ۹۸.۹ و در خوزستان ۷۶.۵ است.

وی در مورد نسبت پروانه های بهره برداری به جواز تأسیس صادره در بخش صنعت عنوان کرد: متوسط شاخص در دوره رونق برای کشور ۴۱.۶ درصد و برای استان ۲۴ درصد، متوسط شاخص در دوره رکود برای کشور ۲۷.۳ و در برای استان ۲۶.۱ است.

نیکو در ارتباط با نسبت پروانه های مسکونی صادره در نقاط شهری صادره به سال قبل اظهار کرد: این شاخص در دوران رونق در کشور از نوسان کمترین (ثبات بیشتری) نسبت به استان برخوردار بوده و همچنین این شاخص در دوران رکود در کشور از نوسان کمترین (ثبات بیشتری) نسبت به استان برخودار بوده است. اقتصاد خوزستان نسبت به اقتصاد کشوری پایداری کمتری در مقابل فشارهای بیرونی دارد.

معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان در خصوص نرخ رشد سرمایه گذاری در واحدهای مسکونی گفت: رکود بخش مسکن از سال۹۰ آغاز و در دوره رونق در سال ۸۹ به پایان رسیده است. در دوران رکود متوسط نرخ رشد سرمایه گذاری در واحدهای مسکونی در کشور بالای ۵۰ درصد بود.

نیکو در مورد نرخ رشد ارزش افزوده پتروشیمی نیز تصریح کرد: نرخ رشد ارزش افزوده پتروشیمی طی سال های ۹۱ الی ۹۳ در کشور ۲.۳ و استان منهای یک درصد بوده است. تنها بخشی که وضع بهتری نسبت به کشور دارد آبزی پروری است و سهم خوزستان در سال ۹۰ از ۱۴ درصد به ۱۷ درصد در سال ۹۴ ارتقا پیدا کرد.

وی توضیح داد: اقتصاد خوزستان تاب آوری کمتری نسبت به میانگین کشوری دارد و بنابراین اقتصاد مقاومتی موضوعیت بیشتری برای خوزستان که نوسان بیشترین در اقتصاد دارد، خواهد داشت. ثبات پایین تر نرخ رشد ارزش افزوده بخش های مسکن، کشاورزی (زراعت و باغداری، آبزی پروری) و پتروشیمی نسسبت به کشور به عبارت دیگر اقتصاد استان تاب آوری کمتری نسبت به متوسط کشور دارد، از جمله جمع بندی ما از وضیعت رکود بخش های اقتصادی استان خوزستان است.

نیکو بیان کرد: نرخ تشکیل سرمایه پائین تر استان نسبت به میانگین کشوری (تسهیلات به سپرده و بخش مسکن) و همچنین اینکه بخش های مسکن، کشاورزی و صنایع بزرگ استان خوزستان (پتروشیمی، فولاد و سیمان) به عنوان بخش های پیشرو رکودی عمیق تر نسبت به متوسط کشوری را تجربه کرده اند از دیگر موارد جمع بندی ما از وضیعت رکود بخش های اقتصادی استان خوزستان است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار