تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۴۸۹۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی‌آبی، نخل‌های شادگان را خشک کرد
حدود 30 درصد از نخیلات شادگان خشک شده است و کشاورزان از این وضعیت بسیار گله‌مند هستند زیرا معیشت بسیاری از مردم از نخیلات هست که در حال حاضر در حال خشک شدن هستند
مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان با بیان این‌که این نخیلات این شهرستان با تنش آبی شدیدی مواجه هستند، گفت: حدود 30 درصد از نخیلات شادگان خشک شده است و کشاورزان از این وضعیت بسیار گله‌مند هستند زیرا معیشت بسیاری از مردم از نخیلات هست که در حال حاضر در حال خشک شدن هستند.

جبار حمادی اظهار کرد: وضعیت نخلستان‌ها با توجه به این‌که در حساس‌ترین مرحله آبیاری قرار دارند، اصلا خوب نیست.

وی با اشاره به این‌که آب در رودخانه جراحی هست اما کم است و پاسخگو نیست، افزود: برگ‌های نخلستان‌ها در شادگان خشک شده است و محصول آن‌ها در حال ریزش است چون آبی نیست که به نخل‌ها رسانده شود و این مساله باعث نارضایتی بسیار از مردم شادگان شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان تصریح کرد: آب به بیشتر نخلستان‌های مناطق خنافره و عبودیه در شادگان نمی‌رسد زیرا در انتهای مسیر هستند و با مشکلاتی مواجه‌اند که مسئولان باید به این مشکلات به صورت ویژه رسیدگی کنند.

حمادی با بیان این‌که ما درخواست افزایش مقدار آب برای آبیاری نخلستان‌ها در شادگان را داریم، ادامه داد: خواهان آن هستیم تا از برداشت آب در بالادست جلوگیری شود تا آب را بتوان به نخلستان‌های شادگان به خصوص در پایین‌دست رساند.

وی گفت: حدود 30 درصد از نخیلات شادگان خشک شده است و کشاورزان از این وضعیت بسیار گله‌مند هستند زیرا معیشت بسیاری از مردم از نخیلات هست که در حال حاضر در حال خشک شدن هستند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان اظهار کرد: در بالادست، کشت‌های فصلی هست اما در شادگان که می‌خواهیم محصول دائمی که همان نخل‌های خرما است را داشته باشیم با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. محصول خرمای شادگان یک محصول صادراتی و استراتژیک است و ما می‌خواهیم این محصول را زنده نگاه داریم اما با توجه به شرایط نمی‌توانیم این کار انجام دهیم.

حمادی با اشاره به این‌که بیشتر نخیلات در منطقه جراحی در اثر تشنگی دیگر تولید اقتصادی ندارند، خاطرنشان کرد: رهاسازی زهکش‌های بالادست در رودخانه باعث بالارفتن شوری آب شده است. همچنین میزان آب رودخانه نیز کم است و این مساله باعث شده تا نخیلات شادگان خشک شوند و ورود زهکش‌های نیشکر در هور شادگان باعث بالا رفتن EC آب و باعث شده است تا نخیلات شادگان تلف شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار