تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۴۹۰۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:
فعالیت 790 پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی در تابستان
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌ فعالیت‌های تابستانه به مناطق آموزشی استان، از فعالیت حدود 790 پایگاه اوقات فراغت در طول تابستان خبر داد
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌ فعالیت‌های تابستانه به مناطق آموزشی استان، از فعالیت حدود 790 پایگاه اوقات فراغت در طول تابستان خبر داد.

مهدی رفیعی‌دهکردی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های هرساله آموزش و پرورش در تابستان برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت است، اظهار کرد: این موضوع در ذیل فعالیت‌های ستاد اوقات فراغت تعریف شده است که فرمانداری هر شهرستان مسئولیت آن را بر عهده دارد و با همکاری دستگاه‌های مختلف آن را اجرایی می‌کند؛ یکی از این دستگاه‌ها نیز آموزش و پرورش است.

وی افزود: آموزش و پرورش با داشتن امکانات و بسترهایی ازجمله کانون‌های فرهنگی و هنری، دارالقرآن‌ها، سالن‌های ورزشی، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و فضای مدارس هرساله متناسب با توان خود برای این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. در سال گذشته 629 پایگاه اوقات فراغت فعال بودند و امسال با گزارش‌های دریافتی از 40 منطقه آموزشی استان، تاکنون حدود 790 پایگاه پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های فوق‌برنامه شامل دروس تقویتی برای دانش‌آموزانی است که در طول سال تحصیلی نتوانستند موفقیت لازم را کسب کنند، گفت: دیگر فعالیت‌ها شامل فعالیت‌های ورزشی، آموزش رایانه، خیاطی، عروسک‌سازی، رباتیک، هنرهای دستی و تجسمی، کمک‌های اولیه، احکام، سرود و تئاتر، اردوهای درون‌استانی و برون‌استانی و ... می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به این موضوع توجه شد که فعالیت‌های تابستانی منحصر به یک محیط فیزیکی دیده نشود، بلکه فعالیت‌های فوق‌برنامه به‌صورت سیال‌تر برنامه‌ریزی و اجرا شود؛ به‌طور مثال برای دانش‌آموزان ابتدایی بازدید از ادارات سطح شهر و مشاغل و برای مقاطع بالاتر اردوهای درون‌شهری و برون‌شهری و ... در نظر گرفته شود.

رفیعی‌دهکردی خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های فعالیت‌های تابستانه به مناطق آموزشی ابلاغ شده و هر شهرستان متناسب با امکانات خود برای برگزاری این برنامه‌ها اقدام می‌کند. فعالیت پایگاه‌ها به‌طور معمول از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود و تا قبل از امتحانات شهریورماه ادامه دارد تا فضاها برای امتحانات در اختیار قرار گیرد.

وی با اشاره به رویکردهای حوزه فرهنگی و پرورشی آموش و پرورش، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه معاونت فرهنگی بهای زیادی به آن می‌دهیم، این است که فعالیت‌های فرهنگی تنها محدود به دوره تابستان نشوند؛ در طول سال تحصیلی نیز فعالیت‌های فوق برنامه انجام می‌شوند، اما بیشتر با نگاه درس‌محور هستند. نگاه ما این است که دانش‌آموزان دارای استعدادهای مختلفی هستند و مدارس برای پاسخگویی به این استعدادها باید برنامه خود را غنی کنند و تنوع لازم را برای پاسخ به این نیاز به‌وجود آورند.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه  آموزش و پرورش در طول سال تحصیلی در تلاش است متناسب با استعدادها فضاهای بهتری برای کلاس‌های فوق‌برنامه فراهم کند، گفت: برخی فعالیت‌ها باید در برنامه سالانه مدارس قرار بگیرد تا دانش‌آموز دچار یکنواختی نشود و زمینه کشف استعدادهای مختلف فراهم شود.

رفیعی‌دهکردی ادامه داد: امسال برای اولین‌بار بیش از 160 دانش‌آموز زمینه حضور در مسابقات فرهنگی و هنری کشور را پیدا کردند؛ در واقع با بسترسازی انجام‌شده جهش خوبی اتفاق افتاد و خوزستان امسال در معرفی دانش‌آموزان مقام‌آور در کشور، جزو پنج استان اول قرار گرفت.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: طی چند سال گذشته در بخش قرآنی رکورددار رتبه‌های اول و دوم کشوری بودیم و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که همین اتفاق بیافتد. ما فعالیت‌های فوق‌برنامه را درواقع اصل برنامه می‌دانیم که باید پاسخگوی نیاز‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان باشد.

وی تصریح کرد: مدیران و انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس بدانند که هدف از حضور دانش‌آموزان در مدرسه تربیت نسل جدید است و تربیت، چیزی ورای نمره یا معدل است. جهت‌گیری نباید به این سمت برود که نمره و معدل ملاک قرار گیرد، بلکه دانش‌آموز باید با این هدف وارد مدرسه شود که تعلیم و تربیت داده شود. مدیران و انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس نیز باید سعی کنند این زمینه را ایجاد کنند تا متناسب با سند تحول، محیط مناسب و متنوعی برای تحقق این هدف فراهم شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار