تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۴۹۲۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین پمپ بنزین کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد
موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین پمپ بنزین کشور با شماره 31713 در فهرست آثار ملی ثبت شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های آبادان و خرمشهر گفت:موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین پمپ بنزین کشور با شماره 31713 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

نخستین پمپ بنزین کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد

سجاد پاکگهر افزود:طبق قانون حفظ آثار ملی و نظام نامه اجرایی آن، با ابلاغ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، نخستین بنزین خانه آبادان که در دوره پهلوی اول ساخته شده است، به عنوان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی اظهار داشت:این پمپ بنزین کشور، سال 1306 شمسی مطابق با 1927 میلادی در آبادان بنا شده است و طبق موافقت سازمان میراث فرهنگی کشور؛ اول خردادماه سال جاری به ثبت ملی رسید.

نخستین بنزین خانه آبادان که در سال 1306 شمسی در مرکز شهر توسط کمپانی بریتیش پترولیوم احداث شده بود ابتدا به منظور توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار گرفت سپس حلب‌های پر شده از مواد نفتی در آن به فروش می‌رسید که با گذشت زمان و با ورود اتومبیل به پمپ بنزین تبدیل شد.

با مرمت و بازسازی این جایگاه به عنوان یکی از مکان‌ها برای ایجاد موزه نفت در شهر آبادان مورد نظر قرار گرفت که در این موزه نحوه توزیع فرآورده‌های نفتی، تجهیزات مربوط به همراه تصاویر و مستندات قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

پس از موافقت وزیر نفت و با راه اندازی موزه‌های صنعت نفت در آبادان اواخر سال 1392، پنج نقطه از اماکن تاریخی و قدیمی صنعت نفت شامل نیروگاه شماره1، اسکله، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، خانه‌های تحت نام خانه‌های شاه نشین و جایگاه پمپ بنزین در دستور کار وزارت نفت برای موزه شدن قرار گرفت.

نخستین پمپ بنزین کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد

موزه بنزین خانه آبادان در دیماه 1395 با حضور مسئولانی از وزارت نفت در آبادان افتتاح شد و تمبر یادبود 'موزه بنزین خانه آبادان' نیز همزمان با افتتاح نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت ایران انتشار یافت.

شرایط و حال هوای 90 سال گذشته در موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور ، به تصویر کشیده شده است.

تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی ، انواع دستگاه های پمپ بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه ها در کشور، خودروهای قدیمی سوخت رسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری؛ فضای شعبه های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانکرهای سوخت رسان و اسناد و مستندات تاریخی مربوط به توزیع فرآورده های نفتی از بخش های تشکیل دهنده موزه بنزین خانه آبادان است.

اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای از دیگر قابلیت های این موزه است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مدیر
|
Germany
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
0
1
بعد میگن آبادانی لاف میزنه.
خیلی از نخستین ها مال آبادان هست
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
1
0
تولید و مصرف بنزین ابتدا در مسحدسلیمان آغاز شد . پس از کشف نفت در ا۱۲۸۷ در مسجدسلیمان پالایشگاه کوچکی در بی بیان مسجدسلیمان بنزین را تولید نمود آنگاه لزوم احداث پالایشگاه آبادان مورد نظر شرکت نفت اولیه قرار گرفت و از اینجا به بعد کار احداث آغاز و سیل مهاجرت کارگران و نتیجتا" آبادان امروزی و پمپ بنزین مذکور بنا گردید .
:
:
:
آخرین اخبار