تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۴۹۳۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد:
لزوم رفع موانع بازماندن از تحصیل برای جذب کودکان به چرخه تعلیم‌وتربیت
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه عوامل متعددی در بازماندن از تحصیل کودکان موثر هستند و تا زمانی که این موانع رفع نشوند نمی‌توان به‌خوبی این کودکان را به چرخه تعلیم و تربیت بازگرداند، گفت: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از استان از نظر فضای فیزیکی، منابع انسانی و تجهیزات، مشکلی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نداریم.

محمد تقی‌زاده در جلسه رونمایی از سایت و آغاز پروژه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل استان که روز چهارشنبه، 14 تیرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بازماندن کودکان از تحصیل، یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که در شرایط فعلی، جامعه ما با آن مواجه است. بر اساس آمار اعلام‌شده، 11 هزار و 614 کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد، اما این آمار واقعی نیست.

وی افزود: بر اساس اقدامات اولیه و ارتباط مستقیم آموزش و پرورش با هزار نفر از خانواده‌های این دانش‌آموزان مشخص شد از بین یک‌هزار دانش‌آموز شناسایی‌شده، 55 نفر هم‌اکنون مشغول به تحصیل هستند، 320 نفر مهاجرت کردند و در شهرستان حضور ندارند، 27 نفر فوت کردند و از تعداد باقی‌مانده 158 نفر استثنایی هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: 36 نفر بیمار خاص هستند و راهی برای ادامه تحصیل ندارند، 14 نفر مشغول به کار شدند، دو نفر ازدواج کردند و 52 نفر از این افراد بدسرپرست هستند. 252 نفر از هزار دانش‌آموز شناسایی‌شده اعلام آمادگی کردند که روند عادی تحصیل خود را در مدارس شروع کنند.

تقی‌زاده در خصوص علت بازماندن از تحصیل کودکان گفت: عوامل متعددی مانند مسائل اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی می‌توانند در این امر مؤثر باشند. تا زمانی که این موانع رفع نشوند، به خوبی نمی‌توان این کودکان را به چرخه تعلیم و تربیت بازگرداند.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش مشکلی برای آموزش و نگهداری این افراد ندارد، اما در بحث شناسایی و جذب آن‌ها، سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا این دانش‌آموزان وارد مدرسه شوند. پس از آن ما برای حفظ آن‌ها در چرخه آموزش تلاش می‌کنیم. در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از استان از نظر فضای فیزیکی، منابع انسانی و تجهیزات، مشکلی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در بسیاری از روستاها حتی یک معلم و یک دانش‌آموز وجود دارد. باید نهایت تلاش و کمک برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل انجام شود. این کار در آموزش و پرورش آغاز شده و به نظر می‌رسد آماری که از کودکان بازمانده از تحصیل گزارش شده، درست نیست و آمار اصلی بسیار کمتر است.

تلاش می‌کنیم بازماندگان از تحصیل تا مهرماه ساماندهی شوند

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تلاش ما این است که ساماندهی بازماندگان از تحصیل شناسایی‌شده تا مهرماه حل شود و هیچ دانش‌آموزی به دلیل فقر مالی و فرهنگی از آموزش منع نشود.

غلام‌رضا صدیق‌راد در جلسه رونمایی از سایت و آغاز پروژه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل استان با اشاره به حدود 11 هزار بازمانده از تحصیل در استان، اظهار کرد: اطلاعات ما در این زمینه کلی و گنگ هستند، اما بر مبنای همین اطلاعات و با همکاری چند مؤسسه و از طریق سایت "مشق ما" از هشت هزار و 800 نفر که با استفاده از سایت شناسایی شدند، حدود هزار و 400 نفر جواب منفی دادند.

وی افزود: شماره تلفن حدود چهار هزار نفر از این هشت هزار و 800 نفر اشتباه است؛ مشخص شد که حدود 2 هزار و 735 نفر بازمانده از تحصیل وجود دارد که 97 نفر مدارک خود را به همکاران ما در موسسه تحویل ندادند. در مرحله دوم کار، علاوه بر همکاری با مؤسسه گلشن آل طه، با 9 مؤسسه دیگر نیز قرارداد بسته‌ شد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: در شهرستان‌هایی مانند آبادان، بهبهان، مسجدسلیمان، دشت آزادگان، شادگان و اهواز نیز کارهایی انجام شده است. در این مدت کوتاه 453 مراجعه به درب منزل داشتیم که از این تعداد 197 کودک سالم شناسایی شد که آماده رفتن به مدرسه هستند؛ 93 نفر معلول بودند که حاضر شدند به مدرسه بروند. 105 نفر معلول وجود داشت که نمی‌توانستند به مدرسه بروند که از این تعداد 58 نفر به دلیل شرایط فرهنگی و مسائل مختلف حاضر نبودند در مدرسه حضور پیدا کنند.

صدیق‌راد گفت: در مدت فعالیت‌مان توانستیم با 453 نفر مصاحبه داشته باشیم و به جاهای خوبی رسیده‌ایم. استان به مسأله کودکان بازمانده از تحصیل حساس است و تعداد زیادی از سمن‌ها بدون هیچ چشم‌داشتی برای کمک مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز ما این است که این مسأله در مهرماه حل شود و بتوانیم 13 آبان جشن بازگشت به تحصیل این دانش‌آموزان را برگزار کنیم تا هیچ دانش‌آموزی به دلیل فقر مالی و فرهنگی از مدرسه رفتن منع نشود.

همچنین محمدصادق کریمی‌کیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، گفت: کار ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل را حدود یک ماه و نیم پیش آغاز کردیم. مؤسسه گلشن آل طه متولی این امر بود. کاری که انجام شده حاصل تلاش و همکاری سازمان‌های مختلف است. به خبرنگاران به‌عنوان سفیران ساماندهی و جذب بازماندگان از تحصیل نگاه می‌کنیم. برگزاری دو یا سه میزگرد با حضور کارشناسان بهزیستی و آموزش و پرورش برای اطلاع‌رسانی، تبلیغ از طریق رسانه‌ها و طراحی لوگو، از فعالیت‌های انجام‌شده‌ هستند.

وی افزود: در ملاشیه - یکی از مناطق حاشیه‌ای اهواز، کار ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل آغاز شده است. 40 درصد این منطقه، خانه به خانه شناسایی شد و تاکنون 80 نفر کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌اند. رسانه ملی یکی از ارکان اصلی برای اطلاع‌رسانی این کار  است. در سه ماه آینده اطلاع‌رسانی‌های‌ لازم را انجام خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بازماندگان از تحصیل را شناسایی و تعداد آن‌ها را کاهش دهیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار