تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۹۳۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
بازه زمانی افزایش میزان اشعه فرابنفش به مردم خوزستان اطلاع‌رسانی می‌شود
تامین اعتبار خریداری یک دستگاه سنجش اشعه فرابنفش توسط سازمان برنامه و بودجه استان به‌منظور سنجش میزان این اشعه که در این ایام بسیار مورد بحث قرار گرفته است، نخستین مصوبه این جلسه بود
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اطلاع‌رسانی بازه زمانی افزایش میزان اشعه فرابنفش به مردم گفت: با توجه به این‌که در ساعات پیک افزایش میزان اشعه فرابنفش که بین ساعت 14 تا 17 است و به مدت کوتاه برای دقایقی میزان این اشعه افزایش می‌یابد، با قرار گرفتن افراد در معرض تابش نور خورشید احتمال افزایش آثار نامطلوب این اشعه بر سلامتی وجود دارد.  

کیامرث حاجی‌زاده در حاشیه جلسه کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید با تشریح مصوبات نخستین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی کارگروه گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید اظهار کرد: ‌پیرو جلسه کارگروه گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید که هفته گذشته در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، تشکیل دو کمیته آموزش، اطلاع‌رسانی و خدمات رفاهی در زیرمجموعه این کارگروه به تصویب رسید.

وی افزود:‌ کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی با محوریت مدیریت بحران، صدا و سیما، معاونت بهداشت علوم پزشکی، هلال احمر، محیط زیست، هواشناسی و شهرداری و شرکت‌های آب و برق تشکیل و نخستین جلسه این کمیته امروز برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: تشکیل کمیته خدمات رفاهی کارگروه گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید نیز با عضویت شهرداری‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های صنفی و شرکت‌های آبفا، صنایع فولاد و نفت برای ارائه خدمات رفاهی جهت مقابله با گرمازدگی در سطح شهرهایی که با دمای بالای 50 درجه و به تبع احتمال گرمازدگی مواجه هستند نیز تصویب شده‌ است. این خدمات شامل احیای سقاخانه‌ها، نصب آب‌سردکن در معابر شهری و برنامه‌ریزی برای مسقف کردن برخی خیابان‌های پرتجمع و پرازدحام اصلی این شهرها و بهسازی سیستم تهویه ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و تاکسیرانی است.

حاجی‌زاده ادامه داد:‌ همچنین در صورت تخصیص اعتبارات در میان‌مدت نصب مه‌پاش در برخی نقاط پرتردد شهری در راستای ارائه این خدمات رفاهی در برنامه قرار می‌گیرد.

وی به مصوبات جلسه امروز کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی اشاره کرد و از تصویب خریداری دستگاه سنجش اشعه فرابنفش برای استان خوزستان خبر داد و گفت: تامین اعتبار خریداری یک دستگاه سنجش اشعه فرابنفش توسط سازمان برنامه و بودجه استان به‌منظور سنجش میزان این اشعه که در این ایام بسیار مورد بحث قرار گرفته است، نخستین مصوبه این جلسه بود. مقرر شد با تخصیص این اعتبار، اداره‌کل هواشناسی خوزستان سریعا نسبت به خریداری و نصب این دستگاه اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: با خرید و نصب دستگاه سنجش اشعه فرابنفش، بر اساس داده‌های این دستگاه می‌توانیم هشدارها و اخطارهای لازم را به شهروندان در این زمینه بدهیم؛ همچنین بحث مصوبه سابق مدیریت بحران در رابطه با خریداری تلویزیون‌های شهری برای اطلاع‌رسانی نیز در این جلسه مطرح شد که خریداری و نصب دو دستگاه تلویزیون شهری که جزو تعهدات اداره‌کل هواشناسی خوزستان بود، انجام شده است و ظاهرا از فردا این تلویزیون‌ها فعال می‌شوند.

حاجی زاده ادامه داد: خریداری دو دستگاه تلویزیون دیگر نیز در این مصوبه جزو تعهدات شهرداری اهواز بود که متاسفانه شهرداری تاکنون این کار را انجام نداده است. در جلسه امروز با تاکید بر این مصوبه، شهرداری مکلف شد که سریعا اقدام به خریداری و نصب این دو دستگاه تلویزیون شهری کند.

وی بیان کرد: ‌در جلسه امروز، اعضای کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی کارگروه گرمای هوا و تشعشات با محوریت مدیریت بحران خوزستان و دبیری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشخص شدند و بحث نصب بیلبوردهای آموزشی در سطح شهری برای آموزش‌های بهداشتی در شرایط افزایش گرما، تشکیل میزگرد با حضور پزشکان و کارشناسان و استفاده از ظرفیت سامانه‌های پیامکی دستگاه‌های اجرایی برای آموزش گسترده‌تر و بیشتر شعارها و نکات بهداشتی و اطلاعیه‌ها در زمینه خودمراقبتی و مقابله با گرمازدگی در این جلسه مطرح شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت‌: با توجه به این‌که در ساعات پیک افزایش میزان اشعه فرابنفش که بین ساعت 14 تا 17 است و به مدت کوتاه برای دقایقی میزان این اشعه افزایش می‌یابد، با قرار گرفتن افراد در معرض تابش نور خورشید احتمال افزایش آثار نامطلوب این اشعه بر سلامتی وجود دارد. در جلسه امروز مقرر شد با اعلام این بازه زمانی به شهروندان، ارائه آموزش‌های لازم به منظور اجتناب از ترددهای غیرضروری در این ساعات و در صورت ضرورت تردد استفاده از چتر، کلاه یا عینک آفتابی در بیرون از منزل پیگیری  شود.  

وی افزود: نخستین جلسه کمیته خدمات رفاهی کارگروه گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید نیز فردا برگزار خواهد شد.

همچنین مهرداد نیکو، معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان برنامه  و بودجه خوزستان، نیز در این زمینه به ایسنا گفت:‌ بخشی از اطلاع‌رسانی در رابطه با افزایش گرما به داده‌ها، تجهیزات و دستگاه‌هایی بستگی دارد که باید مبنای این اطلاع‌رسانی قرار بگیرند. بنابراین وجود این دستگاه‌ها به نوعی پیش‌نیاز بحث اطلاع‌رسانی و آموزش است.

وی ادامه داد: در این زمینه سازمان برنامه و بودجه خوزستان برای تامین اعتبار خریداری این گونه دستگاه‌ها و تجهیزات ضروری نظیر دستگاه بخش اشعه فرابنفش ( یو وی سنج) اعلام آمادگی کرده است. در جلسه امروز این کمیته ضرورت خرید این دستگاه مطرح شد که تامین اعتبار آن مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه استان قرار گرفت و مقرر شد که هواشناسی مشخصات فنی این دستگاه را به ما اعلام کند.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان تصریح کرد: ‌با توجه به این‌که در کنار بحث دما، اطلاع‌رسانی دیگر پدیده‌ها نظیر ریزگردها و افزایش میزان اشعه فرابنفش به‌منظور ارایه آموزش‌های خودمراقبتی و بهداشتی به شهروندان حائز اهمیت بسیار بالایی است، این سازمان موافقت خود را برای خریداری دستگاه‌های تجهیزات ضروری که در چارچوب ضوابط استانی قرار دارند،‌ اعلام کرده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار