تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۴۹۴۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نیرو عنوان کرد:
کاهش ۴۸ درصدی بارش باران در خوزستان/بار توسعه خوزستان را از دوش منابع آبی برداریم
وزیر نیرو گفت: میزان بارندگی در خوزستان نسبت به سال گذشته، ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده و نشان دهنده شرایط ویژه است
با حضور وزیر نیرو شبکه آبیاری و زهکشی دشت ارایض و واحدهای عمرانی 2، 3، 4 و 5 این دشت در شوش به بهره‌برداری رسید.حمید چیت چیان پیش از ظهر امروز در افتتاح پروژه آبیاری و زهکشی دشت ارایض شوش اظهار کرد: اهمیت مسائل آب برای همه روشن است به ویژه در کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده اهمیت این منبع بسیار بالاتر هست. علاوه بر موقعیت کشور ما خشکسالی که در ۱۵ سال اخیر دامنگیر کشور ما بوده اهمیت این منبع حیاتی و ارزشش را برای ما بسیار افزون تر کرده است.

وی افزود: در گذشته بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال آب در رودخانه کارون در کل حوزه چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمر، لرستان و خوزستان جریان داشت که اکنون به ۱۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

چیت چیان با اشاره به تحلیل هفتگی آمارها گفت: میزان بارندگی خوزستان نسبت به سال گذشته، ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده و نشان دهنده شرایط ویژه است و باید راجع به تک تک قطرات آب برنامه ریزی و با هوشیاری از منابع آب استفاده کنیم تا بیشترین بهره وری و بازده را داشته باشد و مردم بتوانند با وجود این کمبودها بیشترین استفاده را از این منبع داشته باشند.

وزیر نیرو عنوان کرد: یکی از کارهایی که برای ارتقای بهره وری آب انجام می شود همین احداث شبکه های آبیاری زهکشی است. اگر آب به صورت سنتی استفاده شود بخش کمی از آن برای کشت و زرع گیاه به کار می رود ولی بعد از احداث شبکه و تغییر آن به صورت لوله کشی آن وقت کمترین تبخیر و  هدررفت را خواهیم داشت.

چیت چیان تصریح کرد: نه فقط در مرحله انتقال و توزیع آب بلکه در مرحله استفاده هم باید مراقبت بیشتر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از جمله مصادیق استفاده بهتر از آب، شیوه های نوین آبیاری است که اکنون مورد همت وزارت جهاد کشاورزی است. معمولا در آمارهایی که بیان می شود به صورت میانگین هر دو هکتار زمین آبی می تواند زندگی یک خانواده کشاورز را به صورت آبرومندانه تأمین کند.

چیت چیان تصریح کرد: اگر کشت را به کشت گلخانه ای تبدیل کنیم در هر هکتار برای ۱۰ نفر اشتغالزایی دارد در صورتی که در شرایط کشت عادی هر هکتار نیم نفر اشتغالزایی دارد؛ اینها نمونه هایی هستند که بدانیم چگونه از منابع محدود موجود بیشترین استفاده و بهره برداری را داشته باشیم.

وی افزود: شرایط آب و هوایی، نوع خاک و میزان منابع آبی در نوع کشت، آبیاری و کشت محصولات تأثیراتی دارد. در کنار توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی یکی از اصلی ترین مسائلی که باید مورد اهتمام مسئولان کشور به صورت اعم و مسئولان کشاورزی کشور به صورت خاص باشد استفاده از آب با بیشترین بهره وری است.

وزیر نیرو بیان کرد: برای تمام کشور، مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، منطقه خوزستان اهمیت بسیاری قائل است. در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید، دولت درخواستی را به مقام معظم رهبری ارائه داد تا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه برای شبکه های آبیاری زهکشی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان اختصاص پیدا کند. کاری که در زمینه شبکه آبیاری زهکشی طی این سال های اخیر انجام شده در قیاس با هر نقطه دیگر از ایران و گذشته این استان بسیار متفاوت و خوب است.

چیت چیان گفت: بیشترین اعتبارات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای شبکه های فرعی سه و چهار هزینه شد ولی به هر حال کار بسیاری انجام و برکاتی هم به دنبال داشت. در بسیاری از مناطق فعالیت های احداث شبکه های یک و دو بر فعالیت شبکه های سه و چهار مقدم بود که امروز الحمدلله شاهد به بهره برداری این شبکه عظیم هستیم. بیش از ۱۷ هزار هکتار در دشت ارایض شوش است و دو طرح دیگر هم به بهره برداری می رسد که مجموعه آنها بیش از ۲۰ هکتار و مجموعه در دولت بیش از ۳۵ هزار هکتار شبکه های آبیاری زهکشی به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: امیدواریم که احداث این شبکه باعث خیر و برکت برای مردم این سامان باشد و در آینده بتوانیم فعالیت های خود را برای تحقق هدف مقام معظم رهبری که توسعه شبکه ها به میزان۵۵۰ هزار هکتار است، انجام و سرعت بیشتری به کار خود بدهیم تا مردم این استان بهترین استفاده را از این امکانات فراهم شده داشته باشند.

به گزارش مهر چیت چیان عنوان کرد: در موضوع کنترل گرد و خاک و ریزگردها، سازمان های مختلفی مسئولیت دارند و وزارت نیرو نیز در کنار آنها برای فعالیت هایی مثل تأمین آب برای کشت بوته ها و غیره دارد. برای فعالیت هایی که طی چند ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای کشت نهال انجام شده نیز تأمین آب را داشتیم.

بار توسعه خوزستان را از دوش منابع آبی برداریم

خوزنیوز: حمید رضا خدا بخشی معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب برق خوزستان در آیین افتتاح بهره برداری واحد های عمرانی شبکه های آبیاری و زهکشی 2 و 3 و 4 و 5 دشت ارایض شوش و باقیمانده واحد عمرانی دوسالق وضعیت طرح های آبیاری و زهکشی استان گفت: وسعت استان خوزستان 4/6 میلیون هکتار و وسعت دشت های استان 2/4 میلیون هکتار و جمعیت استان 7/4 میلیون نفر است که 30% جمعیت آن یعنی حدود 6/1 میلیون نفر آن روستایی است.

وی افزود: تعداد محصولات باغی و زراعی قابل کشت 63 محصول و تعداد بهره برداران ثبت شده بخش کشاورزی 192000 نفر است و کل مساحت اراضی زراعی و باغی 2/2 میلیون هکتار بصورت آبی دائم می باشد .

به گزارش خبرنگار خوزنیوز خدابخشی عنوان کرد: شبکه های آبیاری وزهکشی به بهره برداری رسیده با احتساب شبکه هایی که امروز به بهره برداری میرسند حدود 425000 هکتار می باشد و حدود 336000 هکتار شبکه در دست مطالعه است. هم اکنون حدود 45000 هکتار از شبکه های متناظر فاز اول طرح مقام معظم رهبری هنوز در دست اجرا می باشد که هیچگونه اعتباری از طرح معظم له به این شبکه های تعلق نگرفته و 2 سال متوالی است که هیچ تخصیص نقدینگی به این پروژه های صورت نگرفته است.

وی افزود: افتتاح این شبکه ها از این نظر حائز اهمیت است و اگر نبود فضل پروردگار و حمایت و پشتیبانی و دلگرمی های آقای مهندس شمسائی و همت و سخت کوشی و سعه صدر پیمانکاران و مشاوران و تدبیر و امید مدیران و مهندسان و کارگران، این پروژه ها هم اکنون آماده بهره برداری نبود. شایان ذکر است که 327000 هکتار از شبکه های مطالعه شده نیز هم اکنون آماده اجرا هستند که در صورت تأمین اعتبار و نقدینگی امکان اجرایی نمودن آنها وجود دارد .

معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب برق خوزستان با بیان اینکه از شبکه های به بهره برداری رسیده حدود 173000 هکتار آن مربوط به قبل از انقلاب و 252000 هکتار آن مربوط به بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است گفت: در حوزه کرخه تا کنون حدود 77 هزار هکتار به بهره داری رسیده که 16400 هکتار آن مربوط به شمال کرخه و شهرستان شوش و حدود 60700 هکتار آن مربوط به جنوب کرخه می باشد که با احتساب شبکه های به بهره برداری رسیده امروز شبکه های به بهره برداری رسیده شمال کرخه به حدود 35000 هکتار می رسد در این حوضه 152 هزار هکتار نیز آماده اجرا است.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان سازمانی پیشرو در نوآوری برای اولین بار در کشور برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب از تکنولوژی در ساخت کانال های در حال ساخت خود در این سطح استفاده نمود که باعث صرفه جویی مناسب و افزایش راندمان و کاهش هزینه های بهره برداری شده و مشکل وجود خاک نامناسب را که این منطقه به آن مبتلا است را نیز حل و سرعت عملیات اجرایی را به طور چشمگیری افزایش داد.

خدابخشی یادآور شد: ضمناً سازمان آب و برق خوزستان با راهنمایی و رهنمودهای مدیر عامل محترم جناب آقای مهندس شمسایی مقایسه استفاده از لوله بجای کانال را در سال 94 در سرلوحه کارهای مطالعاتی خود قرار داد و مشخص شد که در 4 پروژه مطالعاتی استفاده از لوله کاملاً مناسبتر از احداث کانال هایی می باشد که هدر رفت آب و هزینه های بهره برداری در آنها بسیار بالا می باشند. بنابراین در تمام پروژه های آتی خود استفاده از لوله به جای کانال را جایگزین نموده است که این تصمیم هم راستای با تصمیم و شورای محترم عالی آب کشور نیز می باشد.

وی افزود: نکته قابل اهمیتی که برخود لازم می دانم به عنوان پیشنهاد عرض نمایم این است که هنوز در سیستم بودجه ای اعتباری کشور مبنای سرمایه گذاری برای ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی را فقط با معیارهای اقتصادی ارزیابی می نمایند که این رویه در تعیین شبکه های آبیاری و زهکشی فاز دوم طرح مقام معظم رهبری از سوی دفتر محترم برنامه ریزی آب وزارت نیرو نیز حاکم بود در صورتیکه هم اکنون همگان می دانند که آب را نه تنها به عنوان کالای اقتصادی که با مصرف آن دارای ارزش افزوده مالی می گردد بلکه باید به عنوان پدیده ای اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و امنیتی بر شمرد . چنانچه با این پیش فرض بر ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی در اراضی که توسط انهار سنتی که به صورت حقابه بران سنتی حق استفاده از این موهبت الهی را دارند تأکید شود آنگاه خواهیم دید که صرفه و صلاح در تمام حوضه های آبریز ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی با لوله بر افزایش بهره وری، کنترل برداشت ها و ایجاد نظام های مدیریت بهره برداری بهینه برای حفظ و حراست از این نعمت خدادادی است.

معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب برق خوزستان در پایان گفت: نکته پیشنهادی دیگر اینکه با ساخت شبکه های آبیاری در منطقه تمام بار توسعه بر دوش آب قرار می گیرد که لازم است با توجه به آمایش سرزمین به اشتغال در سایر زمینه ها توجه جدی مبذول گردد مثلاً همین منطقه یکی از بکرترین و زیباترین مناطق برای توسعه گردشگری طبیعت است لذا پیشنهاد می گردد که در مطالعات مناطق کشور توسعه همزمان در تمام زمینه های علمی – صنعتی – فن آوری و کشاورزی مدرن با بهره وری بالا مورد نظر قرار بگیرد تا بار توسعه از آب و منابع آبی به تنهایی برداشته شود همانگونه که سازمان آب و برق خوزستان در انجام مطالعه ایذه و باغملک سایر جنبه های توسعه منطقه ای را مورد نظر قرار داد و امیدوارم روزی دشت هایی که پتانسیل کشاورزی کمی دارند با توسعه فناوری ها روی رونق بخود بگیرند .

تصاویر / بهره برداری از 10 پروژه با حضور وزیر نیرو در خوزستان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد امام امام جمعه شوش نیز در آیین افتتاح این پروژه ها گفت: تسطیح اراضی و طرح ۵۵۰ هزار هکتار تولید واشتغال را در پی خواهد داشت . منطقه شوش یکی از مصادیق فرمایشات امام راحل است که فرمودند اگر خوزستان به تنهایی اباد شود برای کل کشور کافی است.

وی افزود: از ۶ میلیون هکتار زمین خوزستان کمتر از یک میلیون کشت می شود وضروری است که تولید در زمین های حاصلخیز​ و مستعد در شوش جدی گرفته شود. علی رغم منابع زیاد در استان ما شاهد فقر و بیکاری هستیم . امیدواریم با نگاه ویژه وزارت نیرو، عمران و ابادانی را در منطقه محروم شوش را شاهد باشیم و با افتتاح پروژه ها، راه برای ادامه طرح و عمران ابادانی منطقه باز و ارزوی دیرینه مردم نیز محقق شود.


نجاتی فرماندار شهرستان شوش نیز در این مراسم گفت: حضور وزیر در مناطق بحرانی راه گشا است . شهرستان شوش با دو اثر ثبت جهانی شهرستانی تاریخی است که گردشگر بسیاری را به سوی خود می کشد.

وی افزود: علی رغم کمبودهای مالی کشور و دولت، طرح پر افتخار مقام معظم رهبری در حال انجام است و شهرستان شوش با بیش از ۷۰ هزار هکتار با همت سازمان اب و برق خوزستان و جهاد نصر در قالب این طرح در حال اباد شدن است. زمین های شهرستان شوش بسیار مستعد هستند و انتظار می رود این اقدامات با استمرار و تسریع انجام شود و کانون های گرد و غبار موجود در شهرستان شوش مهار شوند و با ایجاد​ اشتغال و توسعه کشور به رونق و توسعه این شهرستان کمک کنیم.

وی با اشاره به گرمای شدید در استان خوزستان و مشکلان ناشی از در در شبکه برق گفت: امیدواریم مشکلات به وجود امده در اثر گرما و قطع برق در استان نیز با درایت وزارت نیرو مرتفع شود پرا که این اتفاقات تاثیرات نامطلوبی را بر اقتصاد و معیشت این منطقه از کشور ما گذاشته است.

گفتنی است: دشت ارایض شامل 7 واحد عمرانی به مساحت 28 هزار و 285 هکتار است که واحدهای 2 تا 5 این اراضی به وسعت 17 هزار و 577 هکتار است. این پروژه‌های آبیاری و زهکشی در محدوده غرب رودخانه کرخه و 43 کیلومتری غرب شهر الوان (عبدالخان) در اراضی موسوم به دشت ارایض اجرا و به بهره‌برداری رسید. توسعه، بهبود اراضی و اشتغالزایی، افزایش درآمد کشاورزان، افزایش حجم تولیدات کشاورزی و دامی، بهره‌وری از منابع آبی از جمله اهداف اجرای این طرح‌ها است. مبلغ کل قراردادها برای اجرای این طرح‌ها 322 هزار و 272 میلیون ریال است. حجم خاکبرداری در این طرح 73.453.333 متر مکعب، حجم خاکریزی 4.347.333 متر مکعب، حجم بتن‌ریزی انجام گرفته نیز 77.333 متر مکعب است. طول کانال‌های اجرا شده در این چهار طرح 752.1 کیلومتر، طول زهکش‌ها 777.5 کیلومتر و تعداد ابنیه طرح 377 دستگاه است.

کاهش ۴۸ درصدی بارش باران در خوزستان/بار توسعه خوزستان را از دوش منابع آبی برداریم

وزیر نیرو در آبادان عنوان کرد:

احیای 32 هزار هکتار از نخلستان‌هاي اطراف رودخانه‌هاي اروندرود و بهمنشير/ پیگیری مصوبه دولت درباره شبکه آب شرب شهرهای خورستان

خوزنیوز: عملیات اجرایی سد و قفل  کشتیرانی مارد، پایین دست بهمنشیر و افتتاح شبکه ابیاری زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروند، اروندکنار و چوئبده عصر امروز با حضور وزیر نیرو، مدیر عامل سازمان اب و برق خوزستان ،  نمایندگان ​مردم آبادان و تنی چند از مسوولان استانی در آبادان برگزار شد.

وزیر نیرو در این آیین گفت: با تامین آب از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایجاد سد سلولی، 32 هزار هکتار از نخلستان هاي اطراف رودخانه هاي اروند رود و بهمنشير احيا می‌شوند.


وزیر نیرو گفت: با تامین آب از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایجاد سد سلولی، 32 هزار هکتار از نخلستان هاي اطراف رودخانه هاي اروند رود و بهمنشير احيا می‌شوند.

مهندس حمید چیت‌چیان در آیین طرح شبکه آبياري و زهکشي نخلستان‌هاي آبادان و خرمشهربا بیان اینکه امروز به دلیل خدماتی که به مردم عزیز این سامان تقدیم شد خوشحالم اظهارداشت: علاوه بر آبادان و خرمشهر، در اهواز، شوش و رامهرمز طرح‌هایی را آغاز کردیم که تامین آب مزارعی با مساحت بیش از ۲۷ هزار هکتار و با مبلغ ۲۶۵ میلیارد تومان دراقتصاد منطقه بسیار کار گشا خواهند بود.

وی تصریح کرد: هر بار که نخل‌های مرده آبادان و خرمشهر را می‌دیدیم از درون رنج می‌کشیدیم؛ چرا که این نخل‌ها در زمینی روییده‌اند که خون جوانان پاک ایران در آن ریخته شده و نخل‌ها به دلیل شوری آب دچار چنین سرنوشتی می‌شدند.

وی تصریح کرد: مصرانه به دنبال اقدامی برای اصلاح وضع موجود بودیم و با تکیه بر مطالعات معتبر گذشته کار را آغاز کردبم و پیمانکاران و مشاوران صاحب نام برای طراحی سامانه‌ها به کار گرفته‌ شدند.

وی با اشاره به استفاده از سدهای سلولی برای جلوگیری از نفوذ آب شور به رودخانه‌ها گفت: سد پبشنهادی در انتهای اروندرود مکمل این طرح‌ها خواهد بود. ما مساله سد مشترک با عراق پیگیری کرده‌ایم و امیداوریم با پیگیری‌های بیشتر به نتیجه برسانیم.
وزیر نیرو ادامه داد: سدهایی که امروز شروع به ساخت می‌کنند مکمل طرح‌هایی است که در گذشته آغاز شده است و پیشترفت فیزیکی ۹۶ درصدی دارد.

چیت‌چیان با اشاره به تامین آب شهرها گفت: دولت درباره شبکه آب شرب در شهرهای خورستان مصوبه ای جامع داشته که ما به جدیت این طرح‌ها را پیگیری می‌کنیم.

در این مراسم، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ‌وزارت نیرو توجه ویژه نسبت به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر دارد و به‌رغم مشکلات مالی برای کشوراعتبار این دو سد از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی تامین شد.
محمدرضا شمسایی ادامه داد: این پروژه به یقین بزرگترین پروژه آبیاری و زهکشی کشور است و به دلیل مشکلات خشکسالی در دهه ۴۰ و به‌رغم وجود سدهای کنونی، مطالعات مبارزه با شوری در هنگام کاهش دبی اروند رود و جلوگیری از خسارت به نخیلات در حاشیه اروند رود توسط یک شرکت خارجی برای کشور ایران و عراق انجام شد.

وی یادآور شد: قصد ما جلوگیری از ارتباط آب شیرین کارون با آب شور دریا است و در این طرح بهمنشیر به عنوان مخزن درازمدت آب شیرین آبادان خرمشهر خواهد شد که با ساخت سد بر روی روخانه کارو‌ن هدایت آب به بهمنشیر محقق خواهد شد و کل آب شرب و صنعت و کشاورزی آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین می کند.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: این کار تا کنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن کارهای جهاد نصر هزینه داشته است که با احتساب ان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در آبادان و خرمشهر کار شده است که ۱۶ هزار هکتار در آبادان و ۱۶ هزار هکتار در خرمشهر انجام می‌شود.

نورالدین بازگیر معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان نیز در این آیین گفت: این منطقه به جهت بالا بودن سطح بالای اب و تاثیر پذیری بالا از اب دریا بسیار پیچیده است و اب بسیار شوری دارد. اب رها شده در اروند رود سالانه ۸۲ میلیارد متر مکعب بود و اکنون با وجود سدهای ترکیه عراق و ایران اب زیادی به ارند رود وارد نمی‌شود و همین مسأله نخیلات این منطقه را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: همین مساله موجب شد تا دو سد در بالا دست و پایین دست بهمنشیر ویک سد بروی کارون ساخته سود و از ورد اب شور به رودخانه ها جلوگیری شود. همچنین بزرگترین پمپاژ اب دنیا با ۱۲۰ متر مکعب بر​ ثانیه ساخته شد. قصد ما جلوگیری از ارتباط آب شیرین کارون با آب شور دریا است .

بازگیر گفت: این طرح کل اب شرب و صنعت و کشاورزی ابادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین می کند و ای سی اب را به ۲ هزار تا ۲۵۰۰ می رساند تا برای کشاورزی و صنعت را جوابگو باشد .

وی تاکید کرد: تردد در بهمنشیر به هیچ وجه در پایین دست و بالا دست محدود نخواهد شدو بر اساس طراحی های صورت گرفته کشتی ها امکان عبور و مرور در روخانه را از طریق دریچه های متحرک سد خواهند داشت. همچنین ایستگاه طره بخا با ۳۵ متر مکعب بر​ ثانیه کل اب مور نیاز نخیلات جزیره ابادان و خرمشهر را تامین خواهد کرد و نخیلات دو طرف بهمنشیر نیز با ساخت ۶ ایستگاه پمپاژ دیگر تغذیه می شود

حمیدرضا خدابخشی معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان اب و برق خوزستان در این ایین گفت: در طرح ابادان ۵۶۰۰ هکتار در گذشته و ۳۶۰۰ هکتار امروز و مابقی نیز طبق توافقات تحویل جهاد نصر شده است. در خرمشهر ۲۴۰۰ هکتار شبکه آبیاری در گذشته داشتیم که ۲ هزار هکتار در شلمچه امروز بهره برداری می شود و ۵ هزار هکتار تحویل جهاد نصر شده است. هزینه های انجام شده برای بهره برداری این شبکه بیش از صد میلیارد تومان بوده است .

وی تاکید کرد: همکاران ما در منطقه آبادان و خرمشهر با عشق خدمت می کنند و ما با تمام بضاعت مالی و فنی و تخصصی در خدمت تمامی مردم متطقه هستیم و مسایل را پیگیری و منتقل می کنیم.

وی در بخشی از سخنانش اعلام کرد: ما به حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه بهمنشیر نیاز داریم . همچنین به ابلاغ اعتبار ۵۸ میلیارد تومانی برای انتقال پساب های نیشکر داریم . در برخی بخش هاشبکه توزیع برق هنوز تحویل سازمان اب برق است که ما درخواست داریم با دستور وزارت این منطقه به توزیع برق خوزستان سپرده شود تا برای پایداری برق در این منطقه اقدام شود.

کعبی نماینده مردم ابادان نیز در این آیین گفت: مشکل تامین اب کشاورزی جزیره ابادان خرمشهر با طراحی این سدها که از سال ۴۰ در دست مطالعه بوده است مورد پیپیری قرار گرفته است و ما خوشحالیم که وزارت نیرو به فکر احیای کشاورزی ابادان خرمشهر است.

وی گفت: یکی از چالشهای بزرگ کشور بحث اب و تقسیم آب است . برداشت های بی رویه اب از کارون و انتقال متعدد اب برای تامین اب شرب کشور باعث بروز مشکلات شده است. میلیون ها نخل در نخلستان‌های ابادان تا اروندکنار به علت شوری اب از بین رفتند و احیای این نخلستان های کار بسیار بزرگ و سخت است که خوشبختانه وزارت نیرو در این باره اقداماتی داشته است که جای تقدیر دارد.

کعبی گفت: کشور عراق هم برخی طرح های مطالعاتی در رودخانه های دجله و فرات برای برای انحراف و انتقال اب دارند که با تکمیل آن ابادان به شوره زار مبدل شود . ما باید پیگیری های لازم را برای ساخت سد در انتهای اروند و در روبروی فاو عراق داشته باشیم. اگر انتهای اروند با همکاری ایران و عراق بسته شود رودخانه اروند حوضچه و مخزن اب شیرین مبدل خواهد شد اما علی رغم موافقت و تمایل عراق کاری در این باره انجام نشده است

گفتنی است براساس طرح شبکه آبياري و زهکشي نخلستان هاي آبادان و خرمشهر قرار است 32 هزار هکتار از نخلستان هاي اطراف رودخانه هاي اروند رود و بهمنشير احياء شوند. هدف از اجراي اين طرح جلوگيري از نابودي32 هزار هکتار از نخلستان هاي آبادان و خرمشهر و احياي نخل هاي حاشيه رودخانه هاي اروند رود و بهمنشير عنوان شده است. از جمله ديگر اهداف اين طرح به بهبود وضعيت اقتصادي و جلوگيري از مهاجرت کشاورزان منطقه و ايجاد انگيزه در بين آنان و البته جلوگيري از ورود آب شور خليج فارس به اروند رود و بهمنشير و جلوگيري از هدر رفت آب نيز اشاره شده است. براي جلوگيري از ورود آب شور خليج فارس به رودخانه هاي بهمنشير و کارون سه سد سلولی طراحي شده است، که دو سد اول در بالادست و انتهاي رودخانه بهمنشير قرار دارند و سد سوم نيز بر روي رودخانه کارون واقع شده که قرار است مانع ورود آب شور خليج فارس به اين رودخانه شوند. براي اجراي اين طرح بيش از 100 کيلومتر کانال آبرسان و حدود 72 ايستگاه پمپاژ آبياري و زهکشي تعبيه شده است. گفتني است، مطالعات اوليه اين پروژه در سال 1352 شروع و در سال 1354 اين مطالعات نهايي شده است

:
:
:
آخرین اخبار