تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۴۹۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور وزیر نیرو عملیات ساخت سدهای مارد و بهمنشیر در آبادان و خرمشهر آغاز شد
عملیات ساخت سدهای مارد و پایین ‌دست بهمنشیر با حضور حمید چیتچیان وزیر نیرو عصر دوشنبه در شهرستان‌ های آبادان و خرمشهر آغاز شد
عملیات ساخت احداث سد و قفل کشتیرانی مارد و سد پایین ‌دست بهمنشیر با حضور چیت چیان در آبادان و خرمشهر آغاز شد.

برای جلوگیری از ورود آب شور خلیج فارس به رودخانه ‌های بهمنشیر و کارون، سه سد بر روی این رودخانه‌ ها طراحی شده بود که یکی از این سدها در بالادست رودخانه بهمنشیر قرار دارد که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

عملیات اجرایی سد دوم طراحی ‌شده بر روی رودخانه بهمنشیر که در پایین ‌دست این رودخانه قرار دارد نیز آغاز شد که اعتبار آن از صندوق ذخیره ارزی تامین می شود.

این سد که 200 متر طول و 23 متر ارتفاع دارد از نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است که در 40 کیلومتری جنوب شرق آبادان (چوئبده) و بر روی رودخانه بهمنشیر ساخته می شود.

همچنین این سد دارای شش دهانه برای سرریز است و 2 هزار و 262 میلیارد ریال هزینه ساخت در بر دارد.

همچنین عملیات اجرایی سد مارد نیز که بر روی رودخانه کارون احداث می‌ شود، نیز از امروز آغاز شد.

سد مارد نیز که بر روی رودخانه کارون ساخته می شود در 16 کیلومتری شمال آبادان ساخته می شود که 235 متر طول ، 21 متر ارتفاع و از نوع انحرافی ( بتنی سلولی) است.

این سد دارای هشت دهنه برای سرریز است که سه هزار و 22 میلیارد ریال هزینه احداث در بر دارد که از محل منابع صندوق ذخیره ارزی تامین می‌ شود.

با احداث این 2 سد، آب خام پایدار برای مصارف صنعتی، کشاورزی تامین و آب مورد نیازی برای حدود چهار میلیون اصله نخل و 320 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آبادان و خرمشهر تامین می‌ شود.

وزیر نیرو روز دوشنبه برای افتتاح یا کلنگ زنی چند طرح مهم به استان خوزستان سفر کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار