تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۴۹۵۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم آبادان در مجلس:
میلیون‌ها اصله نخل در آبادان و خرمشهر بعد از جنگ نابود شدند
به علت پیشروی آب‌شور و نبود آب مناسب، بعد از جنگ‌ میلیون‌ها نخل در آبادان و خرمشهر نابود شدند
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: به علت پیشروی آب‌شور و نبود آب مناسب، بعد از جنگ‌ میلیون‌ها نخل در آبادان و خرمشهر نابود شدند.

عامر کعبی عصر روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد، پایین‌دست بهمن‌شیر و افتتاح شبکه‌های آبیاری زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروندکنار و چوئبده به‌منظور تأمین آب خام پایدار و احیای ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر اظهار کرد: طراحی سدهایی که در انتهای رودخانه کارون در مصب اروند و بهمن‌شیر و انتهای بهمن‌شیر و مصب خلیج‌فارس انجام شده از سال ۴۰ در دست اقدام بود.

وی افزود: اقدام بسیار خوبی بود و خیلی خوشحالیم که وزارت نیرو به فکر احیای کشاورزی آبادان و خرمشهر است و همچنین از تلاش‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام و کارهایی را در این مناطق صورت داده نیز تقدیر و تشکر داریم.

کعبی بیان کرد: یکی از چالش‌های ما بحث آب و تقسیم آن است. به علت برداشت‌های بی‌رویه از رودخانه کارون و انتقال‌های متعددی به منظور تأمین آب شرب کشور از آن، شاهد بروز مشکلاتی هستیم. در انتهای آبادان نخیلات بسیاری بر اثر شوری آب از بعد از جنگ نابود شدند. میلیون‌ها درخت نخلی که هزاران فرصت شغلی برای مردم جنگ‌زده داشت و تنها برای آبادی منطقه خود به خرمشهر و آبادان برگشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در وضعی قرار داریم که تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های به‌جامانده از دولت‌های قبلی کار بسیار سختی است ولی با این تفاسیر وزارت نیرو برای انجام شدن این پروژه اقدامات بسیار خوبی را انجام داد. مقرر شده تا در انتهای کارون به بهمن‌شیر و اروند سد ساخته شود که باعث کاهش ورودی آب به رودخانه اروند می‌شود و اکنون می‌خواهیم مقداری از آن را به سمت بهمن‌شیر جهت‌دهی کنیم و در مقابل نیز کشور عراق یک طرح مشابه را برای خود اجرا می‌کند.

کعبی بیان کرد: اگر این مسیر را ببندیم مطمئناً جزیره آبادان را در ۴۰ سال آینده به یک شوره‌زار تبدیل می‌کنیم. اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم این است که در انتهای اروند با کشور عراق سدی را احداث کنیم تا رودخانه اروند را به حوضچه آب شیرین تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: با وجود رایزنی‌های بسیار و حتی تمایل کشور عراق ولی تاکنون برای برون‌رفت از مشکلی که ممکن است در آینده گریبان گیر ما شود، هیچ اقدام مؤثری انجام نشده است. نباید کاری کنیم که ۱۵ سال آینده مثل سد گتوند به دنبال علاج بخشی برای انتقال آب‌شور باشیم. اشکالی ندارد که به‌عنوان کاری کوتاه‌مدت این پروژه را انجام دهیم ولی برای طولانی‌مدت باید برای ساخت سد روی رودخانه اروند مقابل فاو اقدامات لازم و رایزنی با کشور عراق را انجام دهیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آبی از دجله و فرات که به سمت اروندرود در حال سرازیر شدن است را نیز به آب شوری تبدیل می‌کند که فقط از دریا به رودخانه اروند سرازیر می‌شود.

کعبی تأکید کرد: با توجه به جذبی که زمین از رودخانه اروند خواهد داشت باید مطالعات زمین‌شناسی به صورت علمی انجام شود.

وی تصریح کرد: در بخش‌های مختلف در آبادان مشکلات بسیاری داریم ولی بحث این جلسه شبکه آبیاری کشاورزی است. خیلی خوشحالم که این کار در حال انجام است ولی علاج بخشی خوبی برای طولانی‌مدت نیست.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار