تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۴۹۵۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال اسکلت 5500 ساله به موزه شوش
اسکلت 'خاتون ' 5500 ساله که در طی پروژه پیش ‌از تاریخی زهره کشف شده به موزه باستان‌شناسی شوش منتقل می‌شود
انتقال اسکلت 5500 ساله به موزه شوشاسکلت 'خاتون ' 5500 ساله که در طی پروژه پیش ‌از تاریخی زهره کشف شده به موزه باستان‌شناسی شوش منتقل می‌شود.

به‌ نقل از روابط‌ عمومی پایگاه میراث‌ جهانی شوش، مدیر این پایگاه گفت: پس از انجام مراحل حفاظت و تثبیت، این اسکلت به شوش منتقل شده تا در موزه به‌ نمایش گذاشته شود.

محمدحسین ارسطوزاده افزود: علاوه‌بر این اسکلت، درنظر داریم حدود 60 قلم شیء سفالی و فلزی مربوط به محوطه باستانی شوش را که تاکنون در انبارهای موزه ملی ایران نگه‌داری می‌شدند، برای اولین بار به موزه باستان‌شناسی شوش منتقل و نگه‌داری کنیم.

عباس مقدم، سرپرست پروژه پیش ‌از تاریخی زهره، گفت: بیش از 80 گور خفته تخمین زده شده که بیشتر آن‌ها متعلق به اواخر هزاره پنجم پیش‌ از میلاد هستند و اسکلت این خانم حدودا 25ساله که ”خاتون" نام‌گذاری شده مربوط به اوایل تا اواسط هزاره چهارم پیش‌ازمیلاد است.

وی افزود: در بین گور خفتگان، شواهد روشنی از تفاوت‌های اجتماعی نیز به‌چشم می‌خورد که طبق آثار و شواهد موجود، این خاتون جایگاه بالایی در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرده داشته و شیوه تدفین منفرد آن گویای یک روش آیینی است.

وی تاکید کرد: پس از طی مراحل حفاظت و تثبیت اسکلت، با توجه به مجهز بودن تیم حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی شوش، بر آن شدیم تا خاتون را برای نمایش به موزه شوش منتقل کنیم تا در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و مرمتی لازم هم صورت گیرد.

بیش از 100 هزار شی باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخ در انبارهای قلعه شوش نگهداری می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار