تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۴۹۵۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیات علمی موسسه جنگل ها:
فعالیت صنعتی و نفتی افزایش دما در خوزستان را در پی دارد
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و تحقیقات بیابان کشور، بخشی از گرم شدن خوزستان را ناشی از فعالیت های انسانی دانست و گفت: فعالیت زیاد صنایع و مشعل های نفت، تاثیر زیادی بر افزایش دما در این استان دارد
محمد درویش اظهار کرد: گرمای کم سابقه اهواز با تغییرات اقلیمی ارتباط دارد، اما برای اینکه مشخص شود بیابان زایی، کاهش سطح تالاب ها و افزایش چشمه های گرد و خاک چه سهمی در این تغییرات دارد، به پژوهش های دقیق نیاز است.

مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بررسی میانگین تغییرات 30 ساله دمای خوزستان ضروری است افزود: میانگین تغییرات دمایی در دنیا 0.76 درجه سانتیگراد و در ایران 1.5 درجه بوده، بنابراین در صورتی که میزان افزایش دما در خوزستان تا 1.5 درجه باشد، به نظر می آید مربوط به تغییرات اقلیمی باشد اما افزایش بیش از این، به سیاست های نابخردانه ای که اعمال شده باز می گردد.

وی با اشاره به ارتباط ظرفیت گرمایی ویژه متناسب با وسعت تالاب ها در کشور اظهار کرد: با کاهش وسعت تالاب ها، ظرفیت گرمایی نیز کم شده، تفاوت دمای شب و روز در منطقه بیشتر می شود و منطقه به سمت بیابانی شدن میل می کند.

درویش اضافه کرد: تخریب رویشگاه های طبیعی به بهانه جاده سازی، افزایش وسعت اراضی کشاورزی و آتش سوزی جنگل ها منجر به افزایش دمای زمین می شود.

به گفته وی، وقتی ریزگردها روی سطح برف می نشیند منجر به تیرگی و ذوب شدن زودرس برف ها می شود به صورتی که به جای اواخر تیر ماه در فروردین ماه ذوب می شود، به طور مثال ذوب شدن زودرس برف در کوهرنگ می تواند یکی از دلایل افزایش گرما باشد.

وی تاکید کرد: بدون شک سهمی از گرم شدن خوزستان متوجه فعالیت های انسانی است، علاوه بر این، خوزستان 'جزیره گرمایی' است و فعالیت زیاد صنایع و مشعل های نفتی تاثیر زیادی بر افزایش دما دارد.

این فعال محیط زیست درباره امکان بهبود وضعیت نیز گفت: وضعیت تالاب هورالعظیم در یک سال اخیر بهتر شده و 80 درصد بخش ایرانی این تالاب احیا شده است بنابراین اگر بخواهیم می توانیم با درایت شرایط را برگردانیم.

بر اساس این گزارش، 'جزیره گرمایی' سطحی از شهر است که به میزان قابل توجهی از مناطق روستایی و یا مناطق اطراف گرم تر است. این پدیده نخستین بار توسط شخصی به نام لاک هاوارد در سال 1810 شرح داده شد.

علت اصلی جزایر گرمایی شهری تغییر سطح زمین در اثر توسعه شهری است. گذشته از تاثیر بر دما، جزایر گرمایی می توانند تاثیرات فرعی بر هواشناسی محلی شامل تغییر الگوی بادهای محلی، گسترش ایجاد ابرها و مه، رطوبت و میزان بارش نیز داشته باشند.

خوزستان امسال با گرمای زودرس و کم سابقه روبه رو بوده است. هشتم تیر دمای هوا در اهواز 53.7 درجه سانتیگراد اعلام شد که گفته شده گرمترین نقطه ایران و جهان در این روز بود.
کوروش بهادری مدیر کل هواشناسی خوزستان گفته دمای 54 درجه در تیرماه امسال در اهواز نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

با آغاز تیرماه، شاهد دماهای بالا و گاهی دماهای رکورد در بیشتر شهرها وایستگاه ها بوده ایم. مقایسه حداکثر دما در دهه اول تیر 96 با مدت مشابه سال قبل در ایستگاه اهواز نشان از افزایش ناگهانی دما از روز ششم تا روز نهم بین 50 تا 54 درجه سانتیگراد داشته است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد در خرداد ماه جاری، میانگین دمای خوزستان از حالت طبیعی و مورد انتظار خود گرم تر بود به نحوی که اختلاف میانگین دمای خرداد 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1+ درجه سلسیوس افزایش داشته است .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار