تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۴۹۶۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه صنعتی دزفول خبر داد:
اخذ مجوز تأسیس مرکز پژوهشی "جندی‌شاپور" در دزفول
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول از اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز پژوهشی "جندی‌شاپور" در این دانشگاه در راستای تداوم فعالیت‌های احیا و بازسازی جندی‌شاپور باستان خبرداد
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول از اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز پژوهشی "جندی‌شاپور" در این دانشگاه در راستای تداوم فعالیت‌های احیا و بازسازی جندی‌شاپور باستان خبرداد.

دکتر محمدرضا عصاری با اعلام این خبر اظهار کرد: متعاقب اقداماتی برای احیا و بازسازی جندی‌شاپور، تقاضا کرده بودیم که یک حرکت پژوهشی برای تداوم این فعالیت‌ها که اصلی‌ترین آن تبیین تاریخ تمدنی مربوط به آموزش عالی از هزار و 800 سال قبل تاکنون است - که کمتر به آن پرداخته شده است - انجام بگیرد و در این راستا از مراجع ذی‌صلاح تقاضا شد که این مرکز پژوهشی راه‌اندازی شود.

وی افزود: این امر با رویکرد مثبت سازمان برنامه و بودجه مواجه و این مجوز از سوی این سازمان اعطا شد؛ به دنبال آن باید مجوزهای لازم از وزارت علوم نیز اخذ شود. در این راستا از دکتر واعظ مهدوی معاون این سازمان که پیگیر این کار فرهنگی بودند تا مجوز آن اخذ شود، قدردانی می‌کنم.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول درباره برنامه‌های این مرکز، عنوان کرد: قرار است که این مرکز پژوهشی که نقشه راه آن به‌زودی تعریف می‌شود، یک رکن اصلی برای بازخوانی و بازشناسی تاریخ تمدنی ما در حوزه آموزش عالی و پزشکی باشد و عقب‌ماندگی‌ها را در این زمینه جبران کند.

عصاری عنوان کرد: ‌کلیات موضوعات مورد بررسی در این مرکز بازخوانی و بازشناسی و همچنین تعریف و احیای مسیر تولید علم در جهان است؛ چراکه نشانه‌های تولید علم با نظام‌نامه‌های دانشگاهی و با داشتن چنین انسجامی از جندی‌شاپور باستان آغاز شده و با این ویژگی‌ها به دیگر نقاط جهان راه یافته است.

وی ادامه داد: ‌امیدواریم به پیگیری‌های سازمان یونسکو برای ثبت این ویژگی‌ها کمک کنیم تا این افتخار بزرگ ملی که از شاخص‌های فرهنگ و تمدن ما نشأت گرفته است، به ثبت برسد. محدوده سایت باستانی جندی‌شاپور نیز که در زمان کنگره تا حدودی درباره آن حدسیات و گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود، اکنون به‌طور یقین مشخص و شناسایی شده است و امیدواریم برای حفاظت و از زیر خاک بیرون آوردن آثار بزرگ آن، بتوانیم در کنار اداره میراث فرهنگی قرار بگیریم.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول خاطرنشان کرد: تعریف و تدوین اطلاعات جندی‌شاپور نیز از برنامه‌های گروه‌های پژوهشی این مرکز خواهد بود تا داشته‌ها و اطلاعات جندی‌شاپور از سراسر جهان در یک‌جا جمع‌آوری شوند و حرکت رو به جلو را در بستر اطلاعات موجود به پیش ببریم.

عصاری با بیان اینکه بودجه در نظر گرفته‌شده برای این مرکز در حال حاضر کافی است، گفت: اصل موضوع، اهتمامی است که نسبت به این کار انجام شده و در صورت نیاز از محل‌های دیگر کمک گرفته خواهد شد؛ امیدواریم این مرکز پژوهشی در آینده به پژوهشکده و پژوهشگاه تبدیل شود.

وی در خصوص راه‌اندازی موزه نگهداری اشیاء کشف‌شده جندی‌شاپور، عنوان کرد:‌ مجوزهای لازم برای ایجاد این موزه از چند نهاد باید اخذ شود. پیشنهاد ما این است که این موزه پس از کسب اعتبارات لازم در همین مرکز پژوهشی ایجاد شود تا هر شیء اکتشاف‌شده از این شهر و دانشگاه باستانی، در همین‌جا نگه‌داری شده و از استان خارج نشود؛ سازمان میراث فرهنگی نیز با این امر موافقت کرده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار