تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۴۹۶۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل قطار شهری اهواز خبرداد:
۴۵۰ میلیارد تومان هزینه ۱۱ ساله قطار شهری اهواز
تا این لحظه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در مدت ۱۱ سال اخیر پرداخت شده است
مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: تا این لحظه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در مدت ۱۱ سال اخیر پرداخت شده است.

شهرام شاهین زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: پروژه قطار شهری اهواز از ابتدای سال ۸۵ توسط شرکت کیسون نوریکو شروع به کار کرد؛ مقرر شده بود تا قرارداد PCF (تأمین منابع مالی و..) چهار ساله تمام شود.

وی افزود: طرف قرارداد مکلف می شود که منابع مالی پروژه را خودش تأمین کند؛ ردیف های مالی که قرار است برای پروژه ها تعیین شود دیگر اعتبار دولتی را دریافت نمی کند یعنی همه تأمین منابع مالی آن از طریق فاینانس تأمین می شود. با وجود اعلام آمادگی شرکت چینی برای افتتاح مسیر طولی و خواستار معرفی بانک عامل از سوی ما بود. متأسفانه به دلیل تحریم ها امکان باز کردن حساب LC را نداشتیم و فشار مضاعفی به دولت وارد شد.

شاهین زاده بیان کرد: متأسفانه وقتی قرارداد دچار مشکل مالی می شود؛ تأمین منابع مالی به عهده شهرداری و دولت قرار می گیرد. با این وضعیت شهرداری به جای آوردن تضامین باید از حساب جاری خود هزینه کند. تا این لحظه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار در مدت ۱۱ سال اخیر پرداخت شده است. سالانه به صورت متوسط ۳۶ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت می شد که یکی از دلایل تأخیر پروژه نیز اعتبارات کم سالانه آن است.

مدیرعامل قطار شهری اهواز اظهار کرد: حدود چهار ماه است که در این سمت منصوب شدم و استاندار هم با وجود اینکه یک سال هست که آمده ولی نزدیک به هفت بار از پروژه بازدید داشته و در عین حال معاون عمرانی وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه ریزی کشور نیز بازدیدهایی را داشتند. تخصیص سال ۹۵ برای پروژه قطار شهری به صورت ۱۰۰ درصد صورت گرفت؛ نوبخت اعلام کرده بود حدود ۶۰ میلیارد تومان پرداخت می شود که ۵۷ میلیارد تومان تخصیص داده شد. برای سال جاری نیز اعتباری ۶۸ میلیارد تومانی در ردیف بودجه درنظر گرفته شده است.

شاهین زاده عنوان کرد: با مجوز از بانک مرکزی برای ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تاکنون ۵۰ میلیون تومان را چاپ کردیم. نرخ تمام شرکت های سرمایه گذاری برای خرید اوراق مشارکت یکسان است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۶۰ میلیارد تومان نقدینگی فقط برای سال جاری پیش بینی شده بیان کرد: این سرعت پروژه مورد رضایت ما نیست و حتی خود پیمانکار نیز قطعا از این روند راضی نیست. از اردیبهشت ۹۴ پروژه کاملا تعطیل بوده و هیچ کاری انجام نمی شد؛ راه اندازی پروژه ای که حدود دو سال تعطیل بوده نمی توان خیلی انتظار داشت که خیلی زود سرعت بگیرد.

مدیرعامل قطار شهری اهواز گکفت: قطعا کارهای انجام شده تنها در چهار ماه مدیریت من انجام نشده و کارهای مدیریتی شبیه به مسابقه دو با چوب امداد است و از ابتدا کسی کار را شروع و تا انتها بین افراد مختلف دست به دست می شود. برنامه ای که اکنون در حال پیگیری خیلی جدی آن هستیم راه اندازی فاز اول پروژه است؛ خط یک را به چهار فاز تقسیم و بر اساس اولویت های سفر بود.

شاهین زاده عنوان کرد: فاز اول از خط یک حد فاصل فرودگاه تا مصلا (۶.۸) کیلومتر با ۶ ایستگاه است؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده باید تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و همزمان در حال خرید واگن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید آینده شهر را ببینیم، گفت: سعی و تلاش بر این است تا از امکانات و اعتبارات وزارت کشور بهره مند شویم. مقرر شده بود تا طبق سهمیه بندی ۱۳۵ واگن به ما اختصاص دهند ولی تلاش برای دریافت سهمیه بیشتر است. اعتقاد بنده این است که مبانی قرارداد مشکل دارد ولی قطعا ایراد کار تنها از یک طرف نبوده است.

شاهین زاده با تأکید بر اینکه قطعا خلعیت پیمانکار اولویت اول ما نیست، گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء نیز در خط دو مترو شهری مشهد با مشکلات مشابه قطار شهری اهواز مواجه شد ولی مبانی قرارداد را در مجاری اداری خود از جمله شورای عالی فنی اصلاح کردند. یک سری طرح های آموزش فرهنگ شهروندی داریم که به صورت برگزاری دوره انجام می شود.

مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: همزمان در حال پیگیری آغاز فاینانس پروژه (شرکت های خارجی بسیاری برای فاینانس به استانداری مراجعه کردند که متقاضی سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی هستند) و دیگری نیز جاری کردن دوباره فاینانس قرارداد موجود هستیم. اگر قرار بر این بود که فاینانس نداشته باشیم روش های بهتری هم برای انعقاد قرارداد بود؛ به دنبال اصلاح بندهای قرارداد هستیم تا مشکلات سر راه فاینانس حل و از سایر ظرفیت ها هم استفاده شود.

شاهین زاده عنوان کرد: برنامه زمانبندی در حال بررسی نهایی است و بعد از تصویب هیئت مدیره آن را به شرکت کیسون ابلاغ می کنیم. همچنین مهلت اعلامی به شرکت کیسون برای جاری کردن فاینانس قرارداد محدود است. یک هزار و ۴۴۸ متر از زیر رودخانه کارون عبور کردیم و کاری بسیار غرورآفرین است. عمده کارهای انجام شده برای عبور از زیر رودخانه توسط نیروهای ایرانی انجام شد.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
0
1
نوش جانشون ، انشاا...بیشتر بخورن
:
:
:
آخرین اخبار