تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۴۹۶۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون:
قیمت خرید خرما جوابگوی هزینه نخل‌داران نیست
هزینه‌های تولید برای نخلداران بالا رفته است و قیمتی که هر ساله از سوی دولت برای خرید خرما اعلام می‌شود عملا جوابگوی این هزینه‌ها نیست
جاسم حزباوی با اشاره به قیمت‌ خرما اظهار کرد:  هزینه‌های تولید برای نخلداران بالا رفته است و قیمتی که هر ساله از سوی دولت برای خرید خرما اعلام می‌شود عملا جوابگوی این هزینه‌ها نیست.

وی افزود: قیمت خرما در سالی که گذشت کیلویی یک هزارو 600 تومان بود، که اگر چه نسبت به سال 94 که یک هزارو 100 تومان بود قیمت مناسب‌تری بود، اما باز هم جوابگوی هزینه‌های کشاورزان نخل‌کار نبود.

 رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون با بیان اینکه اینکه قیمت خرید هر کیلو خرما بر اساس آنالیز معاونت باغبانی جهاد کشاورزی در سال گذشته 3هزارو 300 تومان بود گفت: با این حال قیمت خرما در سال 95 کیلویی یک هزارو 600 تومان اعلام شد.

 حزباوی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: سال گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی هر نخل را یک هزارو 300 تومان بیمه می‌کرد، اما در سال جاری  قیمت بیمه هر نخل را 2هزارو 870 تومان افزایش داد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود این موضوع در افزایش قیمت خرما در نظر گرفته شود، توضیح داد: کارشناسان بیمه پس از برداشت محصول خرما از باغات نخل بازدید می‌کنند که این موضوع منطقی نیست و انتظار نخلداران این است که کارشناسان بیمه در زمان برداشت و قبل از آن از باغات خرما بازدید کنند.

حزباوی تاکید کرد: در بازدید کارشناسان حتما یک نماینده از جهاد کشاورزی و یک نماینده از نظام صنفی کشاورزی کارشناس را همراهی کند تا نظارت و بازدید به نحو احسن انجام شود.

وی با انتقاد از تعویق در پرداخت مطالبات نخل‌داران یادآور شد:  متاسفانه برخی نخل‌کاران هنوز مطالبات سال گذشته خود از صندوق بیمه محصولات کشاورزی را دریافت نکرده‌اند، و این مشکلی است، که نخل‌کاران هر ساله با آن روبرو هستند، و انتظار حمایت بیشتری از این صندوق را دارند.

رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون در پایان با اشاره به اهمیت محصول خرما به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور برای دولت بر لزوم حل مشکلات نخلداران و کارگاه‌های بسته بندی خرما تاکید کرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار