تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۴۹۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرار از گرمای خوزستان در همین نزدیکی/چال کندی جایی برای خنک بودن
«چال ‌کندی» یکی از مناطق طبیعی، زیبا و بکر شهرستان دزفول در ماه‌های گرم سال است که روزانه پذیرای خیل عظیم گردشگران برای شنا و تفریح و فرار از گرما است.
خوزستان یکی از گرم ترین استان های کشور است و هر سال فصل تابستان که فرا می رسد، گرما به کابوسی برای مردم این استان تبدیل می شود. به ویژه اینکه بنابر وضعیت جوی هرتابستان نسبت به تابستان قبلی گرمای هوا افزایش می یابد به گونه ای که این گرما از ابتدای بهار خود را نشان می دهد و اکنون نیز که این استان در ماه نخست فصل تابستان به سر می برد، هر روز گرمای هوای برخی شهرهایش به تیتر یک رسانه های کشور تبدیل می شود.

در این میان اما در شمال این استان یعنی در شهرستان دزفول، عبور رودخانه دز از وسط این شهر، تفریحگاه های متنوعی برای فصول گرم سال فراهم کرده که آن را از سایر شهرهای این استان متمایز می کند به گونه ای که در شرایط فعلی که دزفول در روزهای اخیر گاه، گرمترین شهر کشور نیز لقب گرفته این تفریحگاه ها می توانند به یک دلگرمی برای مردمانش تبدیل شوند و بهانه خوبی برای حضور گردشگران باشند. یکی از این مکان های تفریحی در دزفول منطقه جذاب و زیبای چال کندی در رودخانه دز است.

چال کندی جزو اندک مناطق زیبا و دست نخورده استان خوزستان و شهر دزفول است که همچنان از زیبایی های زیادی برخوردار است و با وجود تمام این امتیازها نسبت به سایر جاذبه های دزفول در استان شناخته شده نیست، هر چند افزایش استفاده مردم دزفول از این مکان در چند سال اخیر تا حد زیادی این منطقه کوهستانی و بکر را از گمنامی خارج کرده است.  

منطقه ای که نیزارها، علف‌زارها، بیشه‌زارها، صخره ها و آب عمیق و زلال آن روح هر گردشگری را جلا می دهد. در چال‌ کندی گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی وجود دارد که علاوه بر جنبه‌های گردشگری، از نظر محیط زیستی نیز دارای ارزش زیادی هستند. ضمن اینکه جنس خاص زمین و دیواره‌های منطقه، امکان سنگ ‌نوردی را نیز برای گروه‌های کوهنوردی و علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

فصل گرما ،بهترین زمان حضور در چال کندی 

مدیرانجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول اظهار می کند: چال کندی یکی از مناطق طبیعی دیدنی زیبا و بکر شهرستان دزفول است که در ۱۸ کیلومتری شمال شهر دزفول در محور دزفول-شهیون و هفت کیلومتر بعد از پادگان قدس واقع شده است.

محمد آذرکیش می افزاید: ساختار زمین شناسی منطقه چال کندی از سازند کنگلومرا (کَمَر) است که ویژگی رسوبات آبرفتی و کوهپایه‌ای زاگرسی حاصل از فرسایش ارتفاعات را دارد ضمن اینکه چال کندی از مناطق نسبتا بکر و کمتر دست خورده رود زلال دز است.

وی تصریح می کند: برای رفتن به منطقه چال کندی دو مسیر وجود دارد، یک مسیر زمینی با استفاده از ماشین و پیاده روی و مسیردوم نیز از طریق رودخانه (قایق سواری) است.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول ادامه می دهد: برای رفتن به چال کندی زمان پیاده‌روی بعد از آخرین مسیر ماشین رو، حدود ۴۵ دقیقه است. برای رسیدن تا کنار رود باید از دیواره‌ها و صخره‌ها عبور کرد تابه این مکان زیبا رسید.

آذرکیش بیان کرد: بعد از ۱۰ دقیقه پیاده روی مسیر حرکت، حالت کوهپیمایی به خود می گیرد و آمادگی بدنی در حد متوسط را طلب می‌کند.

وی می گوید: البته پیشنهاد کارساز این است که به جای استفاده از ماشین و طی کردن مسیر با پای پیاده و عبور از صخره های پر پیچ و خم، گردشگران برای رسیدن به چال کندی و تجربه لذت قایق رانی از پارک دولت دزفول و استفاده از قایق این مسیر را طی کنند.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول با بیان اینکه چال کندی در همه ماه‌های سال دیدنی است، می گوید: اما به دلیل تفریحاتی چون شنا، قایق‌سوای و ماهی‌گیری یکی از تفریحگاه‌های ماه‌های گرم در دزفول به شمار می‌رود و بهترین زمان استفاده از طبیعت چال ‌کندی از ابتدای خرداد تا اواسط مهر است.

انواع تفریحات سالم در چال کندی

یکی از گردشگران دزفولی در چال کندی نیز که این منطقه گردشگری را یکی از مهمترین تفریحات خود عنوان می کند اظهار می کند: باقایق به چال کندی می آییم و از پارک دولت که سوار قایق می شویم، حدود ۴۰ دقیقه در راه آبی هستیم، اما مسیر رسیدن به چال کندی از چنان جذابیت و زیبایی برخوردار است که گذر زمان را احساس نمی کنیم.

رضا عباسی نژاد می افزاید: عمق آب در چال کندی به ۳۰ متر هم می رسد اما به دلیل زلالی بیش از حد، کف رودخانه مشخص است و ‌گونه های مختلف ماهی در اعماق آب به راحتی قابل مشاهده هستند. 

وی با اشاره به محیط کوهستانی و آب خروشان در چال کندی می گوید: همین عوامل موجب شده تا هوای موجود در این منطقه نسبت به دمای سطح شهر چندین درجه خنک تر باشد و گرمای آزار دهنده هوا احساس نشود.

این گردشگر اهل دزفول به همشهریان خود پیشنهاد بازدید از چال کندی را می دهد و عنوان می کند: این منطقه بکر گردشگری از نظر زیبایی هیچ کمبودی نسبت به سایر مناطق آبی گردشگری که مردم برای رفتن به آنجا هزینه می کنند ندارد.

عباسی نژاد با بیان اینکه  شنا، شیرجه، تاب آبی و جت اسکی سواری از جمله تفریحات محبوب گردشگران در چال کندی است، تصریح می کند: در این هوای گرم خوزستان شنا کردن در آب خنک و خروشان چال کندی لذتی بی نظیر و فراموش نشدنی است.

وی با بیان اینکه چال کندی از آن دست جاذبه هایی است که قطعا باید آن را دید تا به درک زیبایی هایش رسید، می گوید: برخی از مردم هنگام حضور در این منطقه وعده غذایی خود را با صید ماهی از همین چال کندی تامین می کنند که لذت گردش را چندین برابر می کند. 

منطقه ای مناسب برای صخره نوردی وکوهنوردی

یکی دیگر از شهروندان خوزستانی حاضر در چال کندی می گوید: حال که استقبال از چال کندی درسال های اخیرافزایش یافته است، انتظار می رود؛ مسئولان متولی اینگونه مناطق با آسان کردن شرایط، فرصت استفاده از این منطقه لذتبخش را برای همه شهروندان فراهم آورند. به عنوان مثال هزینه قایق هایی که مردم را به چال کندی منتقل می کنند را کاهش دهند.

رضا صمدخواه با بیان اینکه همواره با دوستانش برای شنا و فرار از گرما به چال کندی می آید، می افزاید: چال کندی سرشار از صخره است و همین امر باعث شده تا این منطقه کوهستانی و آبی بهترین گزینه برای صخره نوردی و کوهنوردی باشد که باید مورد توجه همه به ویژه علاقه مندان به این ورزش هاقراربگیرد. 

تبدیل چال کندی به یک جاذبه گردشگری در کشور

 چال کندی در سال های اخیر در حال به دست آوردن محبوبیت و جایگاهی به اندازه دیگر ظرفیت گردشگری دزفول در فصل گرما است به گونه ای که این منطقه هر روز شاهد حضور جمعیت زیادی از گردشگران و تورهای گردشگری است. منطقه ای که اگر به درستی از آن استفاده شود می تواند بهانه و دلخوشی خوبی برای مردم دزفول در این فصل خرماپزان و تفریح سالم و لذت بخشی برای گروه های گردشگری و حتی کوهنوردی و توریست ها باشد، بنابراین لازم است که مسئولان شهرستان با شناخت و به کارگیری ظرفیت های این منطقه و ایجاد زیرساخت های گردشگری لازم، چال کندی را به یک جاذبه در سطح ملی و منطقه ای تبدیل کنند.

احداث سرویس بهداشتی و استقرار سطل های زباله یکی از مهمترین نیازهایی است که کمبود آن در بازار شلوغ استقبال از چال کندی احساس می شود و نیاز است شهرداری دزفول در این زمینه اقدامات لازم را در جهت رفاه گردشگران انجام دهد.  

نکته دیگر اما بحث توجه به مسائل زیست محیطی و فرهنگ سازی در این منطقه است که انتظار می رود گردشگران و به ویژه تورهای گردشگری در هنگام حضور در چال کندی از روشن کردن آتش در کنار درختان و انداختن زباله در آب و اطراف آن خودداری کنند تا همگان بتوانند از زیبایی این منطقه بهره لازم راببرند.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
بدلیل نبودن امکانات مناسب گردشگری اینجا هم جای مناسبی برای تفریح نیست و کلی ادم درش غرق شده و میشن
ورزش های آبی و تفریحات آبی اینجا اصلا" روشون کار نشده و یلخی رها شدن
:
:
:
آخرین اخبار