تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۱۴۹۷۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محدودیت کشت تابستانه در بخش قلعه‌تل باغملک
کشت تابستانه این شهرستان از اول خردادماه شروع شده و تا نیمه اول مردادماه ادامه دارد
مدیر جهاد کشاورزی باغملک گفت: کشت تابستانه این شهرستان از اول خردادماه شروع شده و تا نیمه اول مردادماه ادامه دارد.

خدارحم امیری‌زاده اظهار کرد: برنامه کشت تابستانه در شهرستان باغملک به صورت سنتی و با توجه به توپوگرافی زمین انجام می‌شود و اکثر این کشت در بخش‌های میداود، صیدون و در مجاورت آب رودخانه و میزان بسیار کم آن در محدوده چاه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: کشت برنج در شالیزارهای میداود و صیدون شهرستان باغملک حدود پنج هزار هکتار است.

امیری‌زاده با اشاره به این‌که کشت ذرت نیازمند مصرف آب بیشتری است، گفت: در این شهرستان حدود 700 هکتار کشت ذرت داریم که این کشت در کنار چاه‌ها صورت می‌گیرد و با توجه به محدودیت و مشکلاتی که در آب‌خوان قلعه تل به وجود آمده است و بحرانی بودن آن منطقه به لحاظ آب، به کشاورزان توصیه کردیم که برای کشت این محصولات از کشت‌های نواری استفاده کنند.

وی ادامه داد: کشاورزان با استفاده از کشت‌های نواری می‌توانند حداقل مصرف آب را داشته باشند و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

امیری‌زاده عنوان کرد: همچنین لازم است برای کشت‌های صیفی‌جات شامل محصولات خیار و گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل و سبزیجات از کشت‌های نواری و قطره‌ای استفاده شود.

وی با بیان این‌که آب این کشت‌ها از طریق رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین شده است، خاطرنشان کرد: تأمین آب کشت برنج تابستانه از طریق رودخانه صورت می‌گیرد اما آب کشت‌های جزئی از چاه‌ها تامین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به تأثیر گرما بر روی محصولات این شهرستان گفت: قطعاً این گرما بر روی محصولات کشاورزی و آب شهرستان تأثیر زیادی می‌گذارد و با گرم شدن محصولات به دلیل گرمای هوا، کشاورزان مجبور هستند آب بیشتری برای این محصولات صرف کنند.

امیری‌زاده عنوان کرد: در خصوص کشت تابستانه در شهرستان باغملک هیچ‌گونه ممنوعیتی وجود ندارد اما در بخش قلعه‌تل به دلیل کمبود آب، محدودیت‌هایی در کشت برنج و ذرت تعیین شده است و کشاورزان باید کشت این دو محصول پرمصرف را تقلیل دهند زیرا کشت آن صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به کمک دولت در خصوص آبیاری تحت فشار و نوین، گفت: در آبیاری بارانی در هر هکتار پنج میلیون تومان و در آبیاری قطره‌ای در هر هکتار حدود هفت میلیون تومان کمک‌ بلاعوض از سوی دولت به کشاورزان اختصاص یافته و همچنین دولت در خرید ماشین‌آلات کشاورزی نیز به کشاورزان کمک فراوانی کرده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار