تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توزیع سرطان در جایگاه‌های سوخت بندر ماهشهر!
تخلف برخی جایگاه‌های سوخت در بندر ماهشهر و اضافه کردن ماده MTBE به بنزین، محیط زیست و سلامت مردم این شهرستان را در معرض تهدید جدی قرار داده است
 اگر در یکی از جایگاه‌های سوخت بندر ماهشهر اقدام به سوختگیری خودروی بنزینی خود کنید متوجه خواهید شد که شتاب خودرو به میزان قابل توجهی بهبود و افزایش پیدا خواهد کرد و به همان اندازه نیز مصرف سوخت خودروِتان.

تحقیقات میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که این مسأله به دلیل وجود ماده «MTBE» است که برخی جایگاه‌داران با بنزین مخلوط کرده و به جای بنزین خالص در جایگاه‌ها به خودروها عرضه می‌کنند.

MTBE، مایع به شدت فرار و سفیدرنگی است با میزان اکتان بالا که توسط رانندگان تانکرهای متخلف و سودجو به قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به بنزین به برخی جایگاه‌داران فروخته می‌شود و این جایگاه‌داران نیز به منظور انتفاع مالی بیشتر اقدام به خرید این ماده سوختی و مخلوط کردن آن با بنزین عرضه شده به خودروها می‌کنند. که به تازگی نیز یکی از جایگاه‌های سوخت در بندر امام خمینی (ره) به دلیل انجام این تخلف پلمپ شد.

بهبود شتاب خودرو از دید رانندگان شاید در نگاه نخست مسأله خوشایند و رضایت‌بخشی باشد، اما بالا رفتن مصرف سوخت، انسداد انژکتورهای خودرو و خوردگی ایجاد شده در لوله‌ها و قطعات داخلی موتور خودرو و همچنین تبعات زیست‌محیطی و اثراتی که مصرف این نوع سوخت بر سلامت محیط زیست و انسان می‌گذارد موضوعات قابل توجه و تأملی است.

یک راننده خودروی سواری می‌گوید: بنزینی که در جایگاه‌های سوخت بندر ماهشهر وارد باک خودرو می‌شود بسیار متفاوت با بنزینی است که در شهرهایی همچون آبادان و اهواز سوخت‌گیری می‌شود.

محمد اضافه می‌کند: اولین تفاوتی که به خوبی احساس می‌شود افزایش مصرف سوخت خودرو است که به راحتی و با کنترل و مقایسه مصرف سوخت در طی مسافت مشخص می‌توان به آن پی برد.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا تصور می‌کردم این مسأله به دلیل عرضه و استفاده از بنزین یورو 4 در جایگاه‌های آبادان و اهواز است. اما با پرسش از متصدیان جایگاه‌های این دو شهر متوجه شدم بنزین‌های عرضه شده در آنجا نیز معمولی است.

یکی دیگر از رانندگان خودرو نیز اظهار می‌کند: با سوختگیری در پمپ‌ بنزین‌های ماهشهر شتاب خودرو افزایش پیدا می‌کند. ابتدا از این موضوع بسیار راضی بودم و تصور می‌کردم این مسأله به دلیل کیفیت بالای بنزین عرضه شده است. اما مصرف سوخت خودرواَم بسیار بالا رفته و سوخت‌گیری در جایگاه‌های ماهشهر به هیچ عنوان به صرفه نیست.

عباس می‌افزاید: به علاوه اینکه بعد از مدتی خودرو شخصی‌ام دچار اشکال فنی شد و بعد از مراجعه به تعمیرگاه متوجه شدم علت آن از بنزینی است که درون باک می‌ریزم. خسارت مالی زیادی متوجه من و ماشینم شد. چه کسی پاسخگوی این مسأله است و آیا اصلاً نظارتی بر جایگاه‌ها صورت می‌گیرد؟

یک کارشناس محیط زیست در این ارتباط گفت: به زبان ساده هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق، مخرب فشار و گرما مقاوم‌تر است. عدد اکتان بنزین معمولی 87، بنزین ویژه 89 و بنزین سوپر93 است.

اسماعیل معانم طرفی اظهار کرد: بنزن نیز ترکیبی بسیار خطرناک بوده که به سرعت تبخیر می‌شود و خوشبو است. بنزن ماده‌ای سرطانزا است و اکنون حتی در آزمایشگاه‌ها هم دیگر از آن استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: «ام‌تی‌بی‌ای» مایعی است فرار، اشتعال‌پذیر و بی‌رنگ. این ماده برای افزایش عدد اکتان در ایران و برخی کشورهای دیگر به بنزین بدون سرب افزوده می‌شود. این ماده خطرناک و سرطانزا است و اگر در مدت زمان در معرض آن قرار بگیریم عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، آلرژی و مشکلات تنفسی در پی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل محیط زیست تصریح کرد: همچنین اثرات مخرب زیست محیطی این ماده پس از سوختن و خارج شدن از اگزوز نه تنها می‌تواند اثراتی بر هوا داشته باشد بلکه می‌تواند خاک و آب‌های سطحی را آلوده کرده و حتی بر کشاورزی تأثیر منفی بگذارد.

 هرچند جایگاه‌های سوخت به صورت مرتب و به طور رندم مورد بازرسی، آزمایش و کنترل قرار می‌گیرند و حتی جایگاه قدس بندر امام نیز به دلیل ارتکاب این تخلف پلمپ شده است، اما می‌طلبد نهادهای متولی به ویژه شرکت پخش فراورده‌های نفتی، اداره استاندارد و اداره حفاظت از محیط زیست پایش‌ها و ابزارهای نظارتی خود را افزایش داده و با تهدیدکنندگان سلامت محیط زیست و مردم برخورد کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار