تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۸۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بهزیستی خوزستان خبر داد:
پرداخت 44 میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی به مددجویان خوزستانی در سال جاری
مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در نظام طرح تحول سلامت باید بحث سلامت اجتماعی نیز لحاظ شود، در این صورت مقوله‌هایی نظیر فقر، اعتیاد، کودک‌آزاری، طلاق، خودکشی و ده‌ها پدیده دیگر که در بحث سلامت اجتماعی قابل تحلیل هستند، در این طرح نیز مدنظر قرار می‌گیرند.

غلامرضا صدیق‌راد در نشست خبری که امروز (26 تیرماه) برگزار شد، با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی با عنوان "بهزیستی، محور مسئولیت و سلامت اجتماعی" اظهار کرد: معمولا در حوزه سلامت بیشتر سلامت جسمی را مدنظر قرار می‌دهند در حالی که سلامت روانی و سلامت اجتماعی نیز دو بخش مهم دیگر حوزه سلامت را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: اهمیت سلامت اجتماعی مانند اهمیت سلامت جسمانی است؛ بنابراین نیاز است که مجددا در تعریف، کارکرد و نحوه نهادینه‌سازی سلامت اجتماعی بازبینی شود. همچنین در نظام طرح تحول سلامت باید بحث سلامت اجتماعی نیز لحاظ شود، در این صورت مقوله‌هایی نظیر فقر، اعتیاد، کودک‌آزاری، طلاق، خودکشی و ده‌ها پدیده دیگر که در بحث سلامت اجتماعی قابل تحلیل هستند، در این طرح نیز مدنظر قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان افزود: امید است که بحث سلامت اجتماعی نیز مانند سلامت جسمی در نظام طرح تحول سلامت در سیستم‌های اداری نهادینه و اعتبارات خاصی برای آن لحاظ شود و برنامه‌هایی در این راستا پیش‌بینی شود. در این صورت می‌توانیم از بسیاری از مقوله‌های آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم. سلامت اجتماعی مقوله‌ای بسیار وسیع و گسترده است و ضروری است که حتما در طرح تحول نظام سلامت دیده شود.

صدیق‌راد با بیان این‌که سازمان بهزیستی در سه حوزه توان‌بخشی، اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد، تصریح کرد: معمولا خدمات بهزیستی به دو نوع شامل خدمات قابل مشاهده و خدماتی که دیده نمی‌شوند، تقسیم می‌شود. حدود 152 مورد از وظایف بهزیستی در حوزه خدمات غیرقابل مشاهده است که همکاران و کارکنان بهزیستی این خدمات را به صورت چراغ خاموش و بدون کار تبلیغاتی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری ناشنوایی در استان خوزستان بیان کرد: در حال حاضر تست شنوایی روی تمام نوزادان و کودکان تازه متولدشده در کلیه زایشگاه‌های سطح استان انجام می‌شود و در صورت نیاز، کودک جهت کاشت حلزون معرفی می‌شود. کاشت حلزون حدود 6 میلیون تومان هزینه دارد که حداقل 50 درصد این مبلغ توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: پس از کاشت حلزون، کودک وارد مرحله تربیت شنیداری می‌شود که 6 ماه طول می‌کشد و کلیه هزینه‌های این دوره توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد. سپس به منظور آشنایی کودک با اصوات و آماده‌سازی وی، مرحله گفتاردرمانی و شنوایی‌سنجی آغاز می‌شود. این طرح هم‌اکنون در استان خوزستان در حال اجرا است.

صدیق‌راد در خصوص دیگر طرح‌های بهزیستی خوزستان در حوزه پیشگیری عنوان کرد: طرح پیشگیری تنبلی چشم برای تمام کودکان زیر سن دبستان در استان خوزستان توسط کارشناسان بهزیستی انجام می‌شود. سال گذشته حدود 95 درصد کودکان زیر سن دبستان که نیاز به معاینه تنبلی چشم داشتند، تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. با این معاینه ساده از نابینایی تعداد زیادی از کودکان جلوگیری می‌شود.

وی به فعالیت‌های بهزیستی در حوزه توان‌بخشی اشاره و اظهار کرد: در حوزه توان‌بخشی، فعالیت‌های گسترده‌ای ارائه می‌کنیم که شامل خدمات به معلولین ذهنی، روانی و جسمی می‌شود. ارائه این خدمات هم به صورت پرداخت مستمری ماهیانه و هم به صورت خدمات کمک توان‌بخشی است. ارائه کلیه وسایل کمک توان‌بخشی نظیر ویلچر، واکر، سمعک، تشک مواج و ... به معلولین نیز تحت پوشش بهزیستی به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: معلولان ذهنی تحت پوشش بهزیستی بر اساس بهره هوشی، به منظور دریافت خدمات تقسیم‌بندی می‌شوند. به این صورت که معلولین با درجه هوشی تا 25 درصد در مراکز شبانه بهزیستی نگهداری می‌شوند. معلولان با بهره هوشی میان 25 تا 50 درصد نیز در مراکز روزانه بهزیستی از صبح تا ظهر خدمات دریافت می‌کنند.

صدیق‌‌راد ادامه داد: یارانه این دسته از معلولان توسط سازمان بهزیستی به مراکز یادشده پرداخت می‌شود. همچنین معلولان با بهره هوشی بین 50 تا 70 درصد در مراکز روزانه خدمات آموزشی را دریافت می‌کنند. از طریق قرادادهایی که با پزشکان، روان‌پزشکان و روان‌شناسان منعقد می‌کنیم، خدمات در سطوح مختلف و شهرستان‌های گوناگون به معلولان ارائه می‌شود و بسیاری از این خدمات شاید توسط مردم دیده نشوند.

وی گفت: تمام معلولان دانشجو در استان تحت پوشش حمایتی بهزیستی قرار دارند و شهریه دانشجویی این معلولان در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پرداخت می‌شود. 17 هزار و 834 نفر از معلولان تحت پوشش ما مستمری‌بگیر هستند و سایر معلولان تحت پوشش بهزیستی استان از خدمات جانبی استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: حدود 24 هزار معلول تحت پوشش توان‌بخشی مبتنی بر جامعه در سطح استان خوزستان شناسایی کرده‌ایم که در روستاها خدمات‌رسانی به این معلولان در حال انجام است. نزدیک به 2 هزار نفر از معلولان در مراکز شبانه نگهداری می‌شوند و سال گذشته نزدیک به 10 میلیارد تومان به مراکز شبانه نگهداری از معلولان تحت پوشش بهزیستی پرداخت شد.

صدیق‌راد گفت: حدود سه هزار و 859 نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی خوزستان از مراکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند. سال گذشته بابت این خدمات، حدود 11 میلیارد تومان هزینه شد. در دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها نیز 15 مرکز مشاوره ژنتیک طرف قرارداد بهزیستی فعال هستند و به دنبال این هستیم که تمام زوج‌ها قبل از ازدواج به این مراکز مشاوره مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در این مراکز، خدمات در سه سطح مصاحبه، مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک ارائه می‌شود که دو سطح اول این خدمات رایگان هستند. تاکنون برای 12 هزار زوج شامل 24 هزار نفر غربالگری ژنتیک در بحث مشاوره در استان خوزستان انجام شده است؛ همچنین 30 مرکز غربالگری شنوایی به صورت فعال وجود دارند که تاکنون غربالگری شنوایی را برای 85 درصد از جامعه هدف انجام داده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: بهزیستی خوزستان 96 مرکز ترک اعتیاد،70  مرکز درمان سرپایی یا متادون درمانی، دو مرکز تی سی و 15 مرکز کاهش آسیب دارد. همچنین 78 مرکز مشاوره روان‌شناسی و 6 مرکز سلامت روانی محلی از بهزیستی استان خوزستان مجوز اخذ کرده‌اند. 44 کارگاه سلامت اجتماعی و 54 موسسه غیردولتی نیز در زمینه آسیب‌های اجتماعی با بهزیستی خوزستان همکاری دارد.

صدیق‌راد در خصوص فعالیت‌های بهزیستی خوزستان در حوزه اجتماعی با تاکید بر این‌که حوزه اجتماعی خدمات گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، گفت: در این حوزه، در دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی - خط اورژانس اجتماعی 123 خدمات سیار اورژانس اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی، مداخلات خانواده به‌منظور کاهش طلاق و مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی را ارائه می‌دهد.

وی در رابطه با اقدامات بهزیستی برای اشتغال‌زایی مددجویان تحت پوشش این اداره‌کل بیان کرد: سال گذشته حدود 11 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان بهزیستی استان پرداخت شد که در این راستا 963 نفر مددجویان، وام‌های 10 تا 15 میلیون تومانی دریافت کردند. برای امسال رقم این تسهیلات 44 میلیارد تومان تعیین و مقرر شده که توسط بانک‌ها این مبلغ به بهزیستی برای اعطای وام‌های اشتغال‌زایی پرداخت شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان این‌که حدود 33 هزار خانواده تحت پوشش این اداره‌کل هستند، افزود: 56 کلینیک مددکاری و موسسه خیریه در زمینه ارائه خدمات به این خانواده‌ها با ما همکاری دارند و برخی از فعالیت‌های بهزیستی به این کلینک‌های مددکاری واگذار می‌شود که این امر از یک طرف منجر به اشتغال‌زایی و از طرف دیگر منجر به کاهش بار سنگین مسئولیت‌های بهزیستی می‌شود. سال گذشته 21 هزار پرونده به این کلینیک‌ها ارجاع دادیم.

صدیق‌راد تصریح کرد: حدود 13 هزار و 500 دانش‌آموز بی‌سرپرست یا بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی خوزستان از خدمات پیش‌بینی‌شده بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین 180 کودک بی‌سرپرست در مراکز بهزیستی خوزستان نگهداری می‌شوند. در مجموع 85 هزار معلول در سطح استان خوزستان خدمات توان‌بخشی دریافت می‌کنند که این خدمات طیف وسیعی را شامل می‌شود.

وی به طرح‌های در دست افتتاح بهزیستی خوزستان اشاره کرد و گفت: به‌زودی 15 پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق مختلف استان به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای، 11 اورژانس اجتماعی در 11 شهرستان، مرکز اقامتی بهبودی و بازتوانی بانوان دزفول و دو مرکز سرپناه شبانه بانوان در شهرستان‌های آبادان و اهواز افتتاح می‌شوند. همچنین اجرای یک طرح بسیار پیشرفته به‌صورت پایلوت در شهرهای آبادان و اهواز با راه‌اندازی دو مرکز پشتیبانی با عنوان اس ای در برنامه است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان از پرداخت 11 میلیارد ریال کمک بلاعوض بابت احداث 280 واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش این اداره‌کل در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در رابطه با مسکن مهر مددجویان بهزیستی باید گفت که برخی مددجویان بهزیستی نیز مانند سایر اقشار جامعه متقاضی مسکن مهر شدند و در این میان بهزیستی کمک‌های بلاعوض به این مددجویان بابت خرید مسکن مهر کرده است. تاکنون در مجموع 800 میلیون تومان به مددجویان متقاضی مسکن مهر در شهر جدید رامین پرداخت کرده‌ایم.

صدیق‌راد گفت: بهزیستی از سازمان‌هایی است که تخصیص کلیه اعتبارات آن به‌صورت صد درصدی همواره انجام می‌شود اما با توجه به طیف گسترده خدماتی که اقشار تحت پوشش بهزیستی باید دریافت کنند، این اعتبارات متاسفانه برای ارائه کلیه این خدمات کفاف نمی‌دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار