تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل راه‌آهن جنوب عنوان کرد:
خط فرسوده‌ای در محور جنوب وجود ندارد/ مشکلات گرما برای خطوط و تمهیدات راه‌آهن
در تابستان امسال شدت گرمای استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل و در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است که این موضوع برای راه‌آهن نیز مقداری مشکل‌ساز شد
مدیرکل راه‌آهن جنوب در خصوص خارج شدن قطار مسافری خرمشهر - تهران از ریل در روزهای گذشته که باعث مسدود شدن خط شد، گفت: در تابستان امسال شدت گرمای استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل و در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است که این موضوع برای راه‌آهن نیز مقداری مشکل‌ساز شد.

عبدالکریم درویش زاده در نشست خبری که امروز، 26 تیرماه در محل اداره‌کل راه‌آهن جنوب در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: محدوده راه‌آهن جنوب که شامل هفت تپه به اهواز، بندر امام و خرمشهر، در کل تمام خطوط به‌جز یک بلاک 11 کیلومتری ( حد فاصل ایستگاه کارون به میاندشت) به صورت کامل با ریل‌های ال60 و تراورس‌های بتنی که بهترین نوع روسازی در شبکه‌های راه‌آهن است، بازسازی شده است و خط فرسوده‌ای در محدوده اداره‌کل راه‌آهن جنوب وجود ندارد.

وجود خط ریلی فرسوده در محور جنوب واقعیت ندارد

وی افزود: این‌که گفته می‌شود بخشی از خطوط راه‌آهن جنوب فرسوده شده است، واقعیت ندارد و فقط بخشی از خطوط در محدوده اداره‌کل راه‌آهن زاگرس خط U 33 با تراورس فلزی است که در حال بازسازی آن منطقه هستیم اما تمام خطوط محور جنوب به‌جز 11 کیلومتر، بازسازی شده که مقدمات بازسازی این 11 کیلومتر نیز در دست انجام است و در آینده نزدیک کار بازسازی آن انجام خواهد شد.

درویش زاده با اشاره به این‌که در راه‌آهن جوشکاری ریل‌ها به چند روش انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از این روش‌ها جوشکاری طویل است که فاصله بین دو ایستگاه به طور کامل جوشکاری و ریل پیوسته می‌شود. در برخی  از مناطق نیز متناسب با نیاز و شرایط، جوشکاری منقطع انجام می‌گیرد و ریل‌ها متناسب با شرایط منطقه در قطعات مختلف جوشکاری می‌شوند.

وی ادامه داد: در منطقه خوزستان جوشکاری از نوع جوشکاری طویل است و فاصله بین دو ایستگاه به طور کامل جوشکاری می‌شود. برای انجام این‌ کار و با توجه به این‌که می‌دانیم انبساط و انقباض در ریل‌ها اتفاق می‌افتد، بر اساس روش‌های خاصی، کار جوشکاری را انجام می‌دهیم. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام می‌گیرد آن است که باید درجه تعادل منطقه را طی یک پروسه چندین ساله بدست بیاوریم و بر این اساس، باید در زمان جوشکاری دمای ریل‌های منطقه را به درجه حرارت تعادل برسانیم و سپس عملیات جوشکاری را انجام دهیم.

درویش زاده عنوان کرد: عملیات جوشکاری در منطقه در سال‌های گذشته، مورد توجه بوده و به درستی اجرا شده است اما افزایش درجه حرارت دما به بیش از آنچه در 50 سال گذشته بوده، باعث شد تا دمای هوا از درجه تعادل بالاتر رود و انبساط طولی در ریل‌ها ایجاد شود و این انبساط طولی به عنوان فشار در ریل، ذخیره و در مقطعی که فشار از تحمل ریل و تراورس بالاتر می‌رود و در یک نقطه، ضعف ایجاد شده و به شکل انحنا در ریل در می‌آید.

وی اظهار کرد: اگر در جاهایی که قوس داریم این اتفاق بیافتد، این انحنا خود را نشان می‌دهد و به سمت بیرون قوس هدایت می‌شود و موج‌هایی را در ریل ایجاد می‌کند. در خط مستقیم کمتر شاهد این اتفاق هستیم. در مواقعی، فشار در ریل در حدی است که به شکل یک زانوزدگی در محل اتصالات، جوش یا در وسط ریل اتفاق می‌افتد و قابل شناسایی است اما در برخی از مواقع، وقتی که قطار از منطقه عبور می‌کند، تحت تاثیر نیروهایی که قطار وارد می‌کند فرار خط در زیر قطار اتفاق می‌افتد و باعث مشکل می‌شود.

درویش زاده تصریح کرد: برای این‌که این مسایل و مشکلات شناسایی شود، بازدیدهایی از خط اتفاق می‌افتد. در این زمینه دو روز پیش از آنکه شاهد خارج شدن قطار مسافری خرمشهر - تهران از ریل باشیم، از خط اهواز - هفت تپه بازدید انجام گرفت و مورد خاصی مشاهد نشد اما مساله فرار خط، در زمان عبور قطار اتفاق افتاد و پیش از این اتفاق، چندین قطار بدون هیچ مشکلی عبور کرده بودند.

وی افزود: قطار خرمشهر - تهران در زمانی که روی ریل حرکت می‌کرد، در دو نقطه پشت سر هم فرار ریل زیر قطار اتفاق افتاد. قسمتی از خط در حد فاصل دو نقطه به شکل مستقیم جابه‌جا شده بود و در دو طرف آن، موج‌هایی ایجاد شده بود که باعث فرار خط شد. در این حادثه، قطار فرار خط اول را رد می‌کند و در فرار خط دوم، سه واگن انتهای قطار از خط خارج می‌شوند.

درویش زاده گفت: خوشبختانه در این حادثه اتفاقی برای هیچ‌کدام از مسافران پیش نیامد و در مدت کوتاهی و کمتر از یک ساعت، مسافران از واگن‌هایی که از خط خارج شده بودند به واگن‌های ابتدایی قطار منتقل شدند و قسمتی از قطار که از خط خارج شده بود، از قطار جدا و بخش سالم قطار به حرکت خود ادامه داد و در ایستگاه‌های هفت تپه و اندیمشک واگن به قطار اضافه شد.

وی ادامه داد: عملیات جمع‌آوری واگن‌هایی که از خط خارج شده بودند، حدود یک ساعت زمان برد و خوشبختانه واگن‌ها صدمه زیادی ندیده بودند. برای قطارهایی که از تهران عازم اهواز بودند نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفتیم و با ترمیم خط در سریع‌ترین زمان ممکن خط را آماده کردیم.

مدیرکل راه‌آهن جنوب عنوان کرد: متاسفانه در روزهای گذشته خبری مبنی بر خروج قطار از خط در محدوده شوش منتشر شد كه اين خبر صحت ندارد. پس از حادثه خروج خط قطار خرمشهر - تهران در نزديكی هفت تپه، در محدوده راه‌آهن جنوب هيچ‌گونه خروج از خط ديگری رخ نداده است و فقط در محدوده راه‌آهن زاگرس یک قطار مسافری در شوش دچار نقص فنی شد كه اين نقص فنی در كمتر از يك ساعت برطرف و قطار به مسير خود ادامه داد. بنابراین از رسانه‌های استان درخواست داريم پيش از تاييد صحت اخبار، خبری را منتشر نكنند.

کاهش سرعت قطارها برای جلوگیری از بروز حوادث در ساعات اوج گرما

درویش‌زاده در خصوص ارائه راهکارها برای جلوگیری از تکرار چنين حوادثی، عنوان کرد: با توجه به اين‌كه از ساعت 12 تا 19 شاهد اوج گرما هستيم، در اين فاصله زمانی جلوی قطارهای مسافری، یک دريزين پيشرو همراه با كارشناس و نيروهای متخصص اعزام می‌شود تا در صورتی كه مشكلی روی خط بوجود آمده باشد، شناسايی و از ورود قطار به آن محدوده جلوگيری شود.

وی گفت: همچنين در نقاطی كه کارشناسان تشخیص می‌دهند انبساط طولی در ريل ایجاد شده است، با ايجاد برش در ريل، افزايش طول ايجاد شده را خنثی كرده و با ايجاد اتصال، خط بسته می‌شود. یکی دیگر از اقدامات جهت جلوگیری از بروز چنین حوادثی و کاهش شدت هرگونه حادثه احتمالی، با توجه به اين‌كه شاهد افزايش سرعت در محدوده ريلی استان بوديم، کاهش سرعت حرکت قطارها در محدوده زمانی ساعت 12 تا 19 بوده است. اين اقدامات تاكنون موثر واقع شده و اميدواريم از بروز اتفاقات مشابه جلوگيری كنيم.

آخرین وضعیت طرح راه‌آهن اهواز - اصفهان

مدیرکل راه‌آهن جنوب در خصوص قول رئيس‌جمهور در زمينه راه‌اندازی خط ريلی اهواز - اصفهان، گفت: پروژه‌های مهم و ملی از طريق معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی پيگيری و عملياتی می‌شوند. پروژه اهواز - ايذه - اصفهان، جزو پروژه‌های مهمی است كه تمام مسئولان استان از جمله استاندار و معاونت عمرانی و نمايندگان استان در مجلس و مديريت راه‌آهن جنوب در حال پيگيری آن هستند.

درویش زاده تصریح کرد: در اين زمينه معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی قراردادی با يك شركت از كشور كره جنوبی جهت مطالعه مسير منعقد كرده است كه اين شركت نيز مطالعات اوليه خود را ارائه داده و برای مطالعات تكميلی، فرصت دو تا سه ماهه نسبت به زمان قبلی مورد توافق، درخواست كرده و منتظر ارائه اين مطالعات هستيم. با توجه به اين‌كه تمامی مسئولان بر اهميت اين پروژه واقف هستند، امیدواریم شاهد آغاز عمليات اجرايی این پروژه باشیم.

وی در خصوص پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره، عنوان کرد: توافقاتی با كشور عراق صورت گرفت كه طی آن قرار شد پلی به طول 700 متر بر روی رودخانه اروند توسط كشور ايران ساخته و 32 كيلومتر خط آهن در حد فاصل شلمچه به بصره توسط طرف عراقی ايجاد شود.

خط ریلی شملچه به عراق همچنان در انتظار اقدام عراق

مدیرکل راه‌آهن جنوب اظهار کرد: تمام اقدامات لازم برای ساخت پل ازجمله طراحی اوليه و شناسايی پيمانكاران مشاور صورت گرفته است و تا مرحله برگزاری مناقصه نیز پيش رفتيم اما با توجه به اين‌كه طرف عراقی هنوز به تعهد خود نسبت به ساخت خط عمل نکرده، منتظر انجام تعهدات توسط اين كشور هستیم. در اين زمينه جلسات مختلفی در سطح استان و وزارت راه و شهرسازی ايران و وزارت حمل و نقل عراق برگزار شده است و اميدواريم عراق به تعهدات خود پايبند باشد.

کاهش حمل و نقل بار در محور جنوب در سال 95

درویش زاده با بیان این‌که روند رو به رشدی در بحث حمل و نقل داشتيم، عنوان کرد: میزان بارگیری در حمل و نقل ريلی منطقه جنوب در سال 92 حدود پنج ميليون تن بود كه اين رقم در سال 93 با 10 درصد افزايش به پنج ميليون و 500 هزار تن رسيد و این رقم در سال 94 نسبت به سال 93 با افزايش 40 درصدی به هفت ميليون و 730 هزار تن رسيد اما این میزان در سال 95 به هفت ميليون و 450 هزار تن كاهش پيدا كرد.

وی افزود: بارگيری در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد داشته است و در تخليه نيز در اين مدت زمان 15 درصد رشد را شاهد هستيم. اميدواريم با اقدامات صورت گرفته، بتوانيم تا پايان سال به رشد 50 درصد در حمل بار دست يابيم.

مدیرکل راه‌آهن جنوب خاطرنشان کرد: در بخش مسافر با توجه به اين‌كه بازسازی ريلی در منطقه زاگرس و لرستان در حال انجام است، امسال امكان افزايش قطار مسافری وجود نداشت و از اين رو شاهد افزايش جابجايی مسافر نبوديم اما سعی خواهيم كرد اين بازسازی تا پايان سال به پايان برسد تا شاهد حمل و نقل ايمن در راه‌آهن جنوب باشيم.

افتتاح خط دوم اهواز - اندیمشک تا پایان امسال

درویش زاده گفت: خط دوم اهواز - اندیمشک به طول 140 کیلومتر و با اعتبار  240 میلیارد تومان در گذشته کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد که اکنون عملیات زیرسازی این طرح حدود 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کار روسازی در بخش‌هایی که عملیات زیرسازی به اتمام رسیده آغاز شده و 65 کیلومتر از خط دوم این مسیر را نیز تکمیل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به علت آنکه مشکلاتی برای پیمانکار این طرح پیش آمد، برای مدتی روند کار کند شده اما با جلساتی که اخیرا با پیمانکار در ستاد برگزار کردیم، امیدواریم حداکثر در پایان سال شاهد افتتاح این خط باشیم.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
1
لطفا راه آهن اهواز - شیراز را هم پیگیری کنید
:
:
:
آخرین اخبار