تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۴۹۸۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علت آتش‌سوزی‌های مکرر در محیط زیست خوزستان/گازهای آلاینده در محیط منتشر می‌شود
مدیرکل ‌محیط زیست خوزستان گفت: هنگام آتش سوزی مقدار زیادی گازهای آلاینده در محیط منتشر می‌شود که بخشی از این گازها جزء گازهای گلخانه‌ای هستند که در تغییر اقلیم تاثیر مستقیمی دارد
احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به آثار مخرب آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع خوزستان اظهار داشت: عوامل آتش سوزی‌های‌ رخ داده در طبیعت از دوحالت انسانی و مصنوعی خارج نیستند. نزدیک به 90 درصد اتفاقاتی که در مراتع و جنگل‌ها رخ داده به عوامل انسانی برمی‌گردد.

وی افزود: از 90 درصدی که انسان‌ها عامل اصلی آن‌ها  هستند نزدیک به 70 درصد آن به آتش زدن مزارع ختم می‌شود که به مراتع و جنگل‌ها سرایت پیدا می‌کند و این موضوع نیازمند آموزش‌های لازم است.

مدیرکل سازمان محیط زیست خوزستان با بیان اینکه آتش‌ها زمانی در خوزستان رخ می‌دهد که همزمان با فصل برداشت محصولات و مزارع است، گفت: آتش سوزی‌ها  بر محیط زیست بی تاثیر نیستند. آتش سوزی‌هایی که در جنگل و طبیعت رخ می‌دهد سبب از بین رفتن ثروت‌های ملی می‌شود که متعلق به همه مردم کشور است.

وی تصریح کرد: آتش سوزی در هر محیطی برای همان محیط تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد به عنوان مثال جنگل‌هایی که اخیرا دچار آتش سوزی شدند وظیفه پاکسازی آب و هوا و جلوگیری از سیلاب را داشتند که متاسفانه آتش سوزی‌ها سبب محروم شدن انسان‌ها از عملکردهای مثبت منابع طبیعی می‌شود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه هنگام آتش سوزی‌ جنگل‌ها گونه‌های مختلف جانوری نیز دچار آسیب و از بین رفتن بخشی از زنجیره طبیعت می‌شود به اثرات منفی آتش سوزی جنگل‌ها بر زندگی‌ انسان‌ها اشاره کرد و گفت: به طور کلی هنگام آتش سوزی مقدار زیادی گازهای آلاینده در محیط منتشر می‌شود که بخشی از این گازها جزء گازهای گلخانه‌ای هستند که در تغییر اقلیم تاثیر مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: بخش دیگر گازهای منتشر شده از آتش سوزی‌ها تاثیر مستقیمی بر سلامت کودکان، افراد حساس و زنان باردار دارد که تحت تاثیر این گازها قرار می‌گیرند. تحمیل هزینه‌های بهداشتی و درمانی از جمله دیگر زیان‌هایی هستند که توسط آتش سوزی‌های رخ داده در صنعت و طبیعت به وجود می‌آیند.

مدیرکل سازمان محیط زیست خوزستان با اشاره به آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر در سال گذشته، عنوان کرد: قسمتی از آسیب آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر در سال گذشته آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای و بخش دیگر این اتفاق تخلیه شدن مواد شیمیایی به خوریات منطقه بود زیرا هنگام آتش سوزی در مخزن مجبور شدند از مقدار زیادی آب برای خاموش کردن آتش استفاده کنند.

وی افزود: ترکیب مواد شیمایی با آب سبب نفوذ مواد شیمیایی به بدن آبزیان شده و  بیشتر تاثیرات در دراز مدت بروز داده می‌شوند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار