تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان یا تنورستان؟ / جریان زندگی در گرمای بالای 50 درجه
دمای هوای اهواز به حدی رسید که این شهر توانست رکورد گرم ترین نقطه جهان را از آن خود کند و در برخی روزها بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب و حامل‌های ‌انرژی نیز هشدار داده شد
گرمای بالای 50 درجه در خوزستان نه تنها زندگی انسان بلکه سایر جانداران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. موج گرما از روزهای آخر فصل بهار کشور را فرا گرفت و اوج گرما در اهواز بود.

 دمای هوای اهواز به حدی رسید که این شهر توانست رکورد گرم ترین نقطه جهان را از آن خود کند و در برخی روزها بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب و حامل‌های ‌انرژی نیز هشدار داده شد.

خوزستان یا تنورستان؟ / جریان زندگی در گرمای بالای 50 درجه

گرمازدگی و روش های جلوگیری از آن


 شکرالله سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: بحث گرما از 3 جنبه سلامت انسان را تهدید می نماید. یکی اثر مستقیم آفتاب یا گرما زدگی، دیگری ایجاد عفونت گوارشی و مورد اخر تاثیر اشعه ماوراء بنفش است.

وی افزود: گرمازدگی، به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، باعث گرمازدگی می‌شود.

سلمان زاده بیان داشت: فرد گرمازده اغلب خسته و گیج می شود و ممکن است دچار برخی علائم شاخص در گرما زدگی همچون اختلال در هوشیاری ، دمای بالای بدن که گاه تا ۴۱ درجه می رسد ، در شرایط حاد عدم تعرق ، سردرد ، گرفتگی عضلات، پوست خشک و داغ ، تهوع یا استفراغ ،تشنج ، اختلالات ریتم قلب که می تواند منجر به سنکوپ گردد ، اختلال در تکلم و گاه هزیان ، رنگ پریدگی و افت فشار خون ، نبض ضعیف گردد.

وی ادامه داد: بهتر است برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین مواردی افراد از خانه خارج نشوند اما با توجه به این که استان خوزستان همواره هوا گرم است نمی توان خروج از منزل را به عنوان راه کاری اساسی دانست ولی توصیه می شود کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی عروقی در منزل بمانند یا در ساعات اولیه روز که هوا خنک تر است خارج شوند.

افراد سالم نیز حتما با خود بطری آب سردی که از منزل تهیه کرده اند به همراه داشته باشند در غیر این صورت بطری آب سرد از مغازه ها تهیه نمایند نه از دکه ها. چرا که آب موجود در دکه ها در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گرفته و همین امر باعث بیماری زا بودن آب می گردد.

همچنین در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا 3 بعدازظهر حتی الامکان بیرون نروند، زیر تابش مستقیم آفتاب نمانند، پوست خود را مرتب با آب خنک کنند، کلاه لبه‌ دار و لباس گشاد و به رنگ روشن بپوشند، 20دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف (که از هر دو پرتو ماوراء بنفش A و B محافظت می‌کنند) استفاده کنند و این کرم را مختص خانم ها ندانند همچنین از عینک آفتابی مناسب که کناره‌های چشم را محافظت کند، استفاده نمایند.

خوزستان یا تنورستان؟ / جریان زندگی در گرمای بالای 50 درجه

 شکرالله سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت استان اظهار کرد: مورد دیگر که در فصل گرما شیوع بسیاری پیدا می کند عفونت دستگاه گوارش است که بر اثر استفاده از آب آلوده ، فست فودها یا غذای پخته شده ای که بیش از 2 ساعت خارج از یخچال مانده است.

همچنین شنا در کانال های روباز خطر این بیماری را افزایش می دهد چرا که باعث ورود آب آلوده به حلق شناگر می گردد و عفونت های پوستی را نیز در پی دارد.

سلمان زاده گفت: مورد آخر خطر اشعه ماوراء بنفش است، مقادیر کم ‌پرتو فرابنفش برای انسان سودمند است و برای تولید ویتامین D ضروری است و در درمان بیماری‌هایی مانند نرمی استخوان، داء‌الصدف و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تابش فرابنفش ممکن است، اثرات حاد و مزمنی را بر سلامت پوست، چشم و سیستم ایمنی انسان داشته باشد و باعث بروز سرطان پوست نیز شود.البته برای جبران کمبود ویتامین D توصیه می شود ماهیانه یک عدد قرص از این ویتامین مصرف شود.

تاثیر گرما بر دام وطیور

این بود مسائل گرما و سلامت انسان ، اما در خصوص تاثیر گرما بر دام که سلامت انسان را تحت الشعاع قرار می دهد، رضا اسدی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: در حالت کلی گرما بر هر موجود زنده ای تاثیرات زیادی خواهد داشت از جمله آن دام است. دامی که سیستم بدنش بی شباهت به انسان نیست .هنگامی که دمای هوا بالا رود آب بدن دام کم می شود، مقدار مصرف آب افزایش می یابد و براثر آن مسمومیت وعوارض آن پدید می آید.

همچنین بر روی اشتهای دام تاثیر مستقیم دارد و کم شدن خوراک دام باعث کاهش تولید محصولات گوشت، شیر و ... می گردد و بر کیفیت علوفه نیز تاثر گذار است که بی کیفیت شدن خوراک دام کاهش محصولات جانبی را در پی دارد.

اسدی افزود: در سطح مرغداری ها نیز گرمای بیش از حد باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای مرغ ها می شود و اثرات مستقیم از جمله تلفات بالا ، کاهش مصرف غذا و کندی سرعت رشد، ضریب تبدیل غذایی نامطلوب و کاهش در تخم ریزی را در پی خواهد داشت .

وی اظهار داشت: بطور کلی در بحث دامداری و مرغداری علاوه بر بروز بیماری و تلف شدن دام و طیور و کاهش محصولات آنها، گرما باعث افزایش استفاده از حامل های انرژی نیز می شود و ما به منظور کاهش تلفات و مصرف انرژی به طور مرتب کارگاه های آموزشی برگزار می نماییم.

در حوزه محصولات کشاورزی و باغی نیز گرمای بیش از حد آثار مخربی دارد که قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان، در این باره بیان کرد: گرمای بیش از حد در مراحل رشد گیاه و پر شدن دانه تاثیرات منفی دارد و به عنوان مثال اگر گیاه در مرحله گل دهی بود دمای بالا باعث عقیم شدن و عدم تلقیح خواهد شد و روی کمیت وکیفیت تاثیر می گذارد.

وی افزود: درغلات 41 درصد و در محصولات باغی 30درصد بطور میانگین کاهش عملکرد داشته ایم.

آماده باش 24ساعته گروه های عملیاتی

علیرضا شکرخدایی مدیر روابط عمومی توزیع نیروی برق اهواز بیان کرد: در اهواز کمبود برق نداریم ولی تجهیزات برق بر اثر فشار بیش از حد فرسوده و ذوب می شود یا آتش می گیرد.

وی افزود: رعایت نکردن الگوی مصرف توسط شهروندان نیز باعث می شود به سیستم توزیع برق فشار وارد گردد و خاموشی های موقتی را داشته باشند.

شکرخدایی تصریح کرد: گاهی نیز به دلیل گرمای بسیار بالا و افزایش دما حوادثی ایجاد شود که نیروها و گروه های عملیاتی ما بصورت 24 ساعته در حالت آماده باش هستند و برای رفع فوری مشکل به موقع اقدام می کنند.

مضرات و اثرات گرمای خوزستان و مخصوصا اهواز بیش از این مواردی است که بیان شد، گرمایی که دلایل بسیار دارد اما در استانی که روزگاریست داغیش بی شباهت به تنور نیست زندگی همچنان جاریست.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
0
0
خوزستان خدا رحمتش کنه
:
:
:
آخرین اخبار