تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۴۹۹۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیوع سوسک سرخرطومی حنایی در جنوب عراق تهدید جدی برای نخلستان های آبادان و خرمشهر
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: این آفت جزء آفات قرنطینه ای می باشد و با توجه به شیوع آن در استان های جنوبی و همچنین کشور عراق تا نزدیکی بصره و احتمال خطر انتقال آن به نخلستان های شهرستان طرح رد یابی از طریق تله گذاری فرمونی در سطح 250 هکتار از نخلستان های شهرستان در حال اجرا می باشد.

محمد مطرودی با بیان اینکه این عملیات از ابتدای سال جاری آغاز گشته و در حال انجام می باشد یاد آور شد: لارو  سوسک حنایی می‌تواند سوراخ هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند در نتیجه تضعیف و در نهایت به مرگ میزبان بینجامد. این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها بوده  و میزان خسارت‌زایی آن بسیار زیاد است.

همچنین؛ مدیر جهاد کشاوزی آبادان از ردیابی نخلستانهای این شهرستان در برابر آفات قرنطینه ای به منظور حفظ سلامت پوشش کشاورزی خبر داد.

ناجی شهیب زاده مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: ردیابی آفات قرنطینه ای شامل سرخرطومی حنایی خرما میباشد که کارشناسان جهاد کشاورزی آبادان با روشهای علمی نسبت به مانیتورینگ این آفت در نخلستانها اقدامات لازم را انجام میدهند.

 وی هدف از ردیابی را آگاهی از ورود احتمالی آفت به شهرستان و در صورت مشاهده ریشه کنی بلافاصله اعلام کرد و گفت: سرخرطومی حنایی خرما با توجه به تولید نسل زیاد آفتی است که میتواند تا صد در صد به نخل خرما خسارت وارد کند و ردیابی بر اساس پایش های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون های جنسی مخصوص این سوسک صورت میگیرد.
:
:
:
آخرین اخبار