تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۱۵۰۰۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان صنعت و معدن استان خبرداد:
شهرک تخصصی پتروشیمی در خوزستان ایجاد می‌شود/ احداث پنج کارخانه بزرگ شکر
زيرساخت‌های شهرك‌های صنعتی نيازمند اعتبارات است؛ زمانی كه استان‌های بزرگ كشور در حال كامل كردن زيرساخت‌های شهرك‌های صنعتی بودند، ما در خوزستان درگير مسایلی بوديم و موفق نشديم همچون استان‌های اصفهان، آذربايجان و خراسان زيرساخت‌ها را به موقع ايجاد كنيم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: زيرساخت‌های شهرك‌های صنعتی نيازمند اعتبارات است؛ زمانی كه استان‌های بزرگ كشور در حال كامل كردن زيرساخت‌های شهرك‌های صنعتی بودند، ما در خوزستان درگير مسایلی بوديم و موفق نشديم همچون استان‌های اصفهان، آذربايجان و خراسان زيرساخت‌ها را به موقع ايجاد كنيم.

نورالله حسن زاده  در جلسه کارگروه اشتغال استان که امروز، 31 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: واحدهايی كه مشغول فعاليت هستند در سامانه رصد ثبت نمی‌شود و واحدهايی كه اقدام به دريافت پروانه بهره‌برداری كرده و موفق به اخذ اين پروانه شده و در حوزه اصناف اشتغال ايجاد كرده‌اند در سامانه رصد ثبت‌نام كرده‌اند.

وی افزود: روند اشتغال در شهرستان‌هايی همچون انديكا، آغاجاری، باوی، لالی، هنديجان، رامشير، كارون، هفتكل، حميديه و هويزه پايين بوده، از اين رو روند ثبت‌نام در اين سامانه نيز پايين است. در اين شهرستان‌ها نيازمند مشوق‌هايی برای اشتغالزايی هستيم. در سال‌های 88 تا 91 اشتغال در حوزه صنعت روند نزولی داشته است و از سال 92 با راه‌اندازی واحدها و طرح‌های جديد شاهد روند افزايش اشتغال در استان بوديم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان این‌که طی 5 سال گذشته بيشترين سرمايه‌گذاری‌ها در حوزه‌های صنايع غذايی و آشاميدنی و محصولات حاصل از فرآورده‌های نفتی، پتروشيمی، كانی و غير فلزی صورت گرفته است، تصریح کرد: طرح‌هايی نيز از سال گذشته آغاز و تا سال آينده مورد بهره‌برداری قرار می‌گيرند كه از جمله آن‌ها می‌توان به مجتمع‌های فولاد، کارخانه‌های روغن كشی و پتروشيمی‌ها اشاره كرد.

حسن زاده عنوان کرد: در بخش تجارت نيز بر اساس سياست‌های موجود چند فروشگاه بزرگ در استان راه‌اندازی شد و اکنون نیز فروشگاه‌های هايپرماركت در اهواز و چند شهرستان ديگر در حال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: شركت شهر‌ک‌های صنعتی نيز توافق‌نامه‌هايی با اصناف برای راه‌اندازی شهرك‌های صنفی با هدف انتقال واحدهای مزاحم به اين شهرك‌ها به امضا رسانده كه حدود 11شهرك صنفی تاكنون راه‌اندازی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: فاز نخست فولاد شادگان يكی از طرح‌های بزرگی است كه به‌زودی با حضور معاون اول رئيس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید. فازهای بعدی فولاد شادگان از جمله فاز فولادسازی در حال اجرا است كه تا 3.5 ميليون تن افزايش ظرفيت توليد خواهد داشت. همچنین طرح توليد آلومینيوم و طرح پتروشيمی ابن سينا نيز از جمله طرح‌هايی آماده بهره‌برداری است.

حسن زاده اظهار کرد: طرح‌های بزرگی در حال اجرا هستند كه با توجه به پتانسيل‌های موجود در استان خوزستان در حال برنامه‌ريزی هستند و از جمله این طرح‌ها می‌توان به توليد كاغذ از باگاس، توليد اوره و آمونياك در پتروشيمی مسجدسليمان، توليد نشاسته از ذرت در انديمشك، توليد چرم و چادرهای نسوز و رول كارتن و خمير كاغذ از باگاس در شوش و... اشاره كرد؛ اين طرح‌ها ارزش افزوده بسيار بالايی دارند كه در حال اجرا هستند.

وی عنوان کرد: در فرآيند سيستمی توليد و اشتغال، جذب سرمايه نيازمند اقداماتی است كه بايد در برخی بخش‌ها به آن‌ها پرداخته شود. روان‌سازی فرايند صدور مجوز از جمله اين اقدامات است؛ همچنين زيرساخت‌های مناسب بايد در شهرك‌های صنعتی مهيا شود و علاوه بر اين بايد سرعت‌بخشی به دادن مجوز احداث در خارج از شهرك‌های صنعتی، شناسايی سرمايه‌گذاران داخلی و خارجی و شناسايی و معرفی سرمايه‌های داخلی مورد توجه قرار گيرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: در خصوص فرآيند صدور مجور آنجه كه مربوط به حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت است بايد گفت که صدور اين مجوزها از سوی وزارتخانه به روسای سازمان‌ها تفویض اختيار شده و از زمانی که این اختیار تفویض شده، صدور اين مجوزها كمتر از يك روز زمان برده است.

حسن زاده گفت: زيرساخت‌های شهرك‌های صنعتي نيازمند اعتبارات است؛ زماني كه استان‌های بزرگ كشور در حال كامل كردن زيرساخت‌های شهرك‌های صنعتي بودند، ما در خوزستان درگير مسائلي بوديم و موفق نشديم همچون استان‌های اصفهان و آذربايجان و خراسان زيرساخت‌ها را به موقع ايجاد كنيم.
 
وی اظهار کرد: در فرآيند صدور مجوز خارج از شهرك‌های صنعتي، نیاز به 21 استعلام در خوزستان است اما در استاني همچون ايلام 12 استعلام وجود دارد. بايد كميته‌ای تشكيل شود و بررسي كند كدام يك از مجوزها بايد حذف شود. در استان خوزستان از تمامي دستگاه‌های اجرايي بايد برای احداث يك واحد توليدي خارج از شهرك‌های صنعتي استعلام شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان این‌که فرصت‌های سرمايه‌گذاری بر اساس اولويت‌ها در اين بخش طبق اعلام سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان هرساله اعلام مي‌شوند، گفت: برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در خوزستان تكميل زنجيره صنايع جانبي نيشكر و توسعه صنايع پايين دستي آن، تكميل زنجيره صنايع پتروشيمي، توسعه صنايع قطعه‌سازی، توسعه صنايع تبديلي كشاورزی، تكميل زنجيره فولاد، ارتقاء جايگاه توليدات صنفي و تجارت كالا و نگاه به ساير بخش‌ها است.

وی ادامه داد: همیشه عنوان مي‌شود در استان خوزستان سرمايه‌های سنگيني در صنايع بال دست صورت گرفته و صنايع پايين دست كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند كه اين ديدگاه نادرست است. توجه به صنايع پايين دست جزء اهداف اصلي سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما در اين زمينه بايد شاهد حضور بخش خصوصي باشيم. اين‌كه بخش خصوصي مشوقي برای حضور در استان نداشته باشد، باعث می‌شود تا شاهد سرمايه‌گذاری اين بخش در ديگر استان‌ها باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به این‌که بايد مشوق‌هايی را برای سرمايه‌گذاران ايجاد كرد، اظهار کرد: مشوق‌های موجود در بخش صنعت و معدن همه مصوبه هستند اما يكي از مشكلات ما عدم اجرای قانون است.

حسن زاده گفت: در حوزه پتروشيمی در صنايع پايين دست سرمايه‌گذاری خوبی نشد اما با پيگيری‌های صورت گرفته از سوی مديران استاني با توجه به وجود 21 واحد پتروشيمي و ظرفيت‌سازی 26 ميليون تن و تولید 18 ميليون تن محصول، پيشنهادهايي به وزارت نفت داده شد كه شهرك تخصصي تكميلي پتروشيمي در محور ماهشهر به اميديه احداث شود.

وی ادامه داد: قرار است برای احداث اين شهرك راه‌آهن نيز در اين محور راه‌اندازی شود و وزارت نفت نيز در راه‌اندازی زيرساخت‌ها كمك‌های لازم را داشته باشد و علاوه بر اين، مواد موردنیاز را خارج از بورس در اختيار واحدهای صنعتي قرار دهد. اين پروژه در حال پيگيری است تا بتوانيم با شركت‌های معتبر و سرمايه‌گذاران خارجي قرارداد منعقد و طرح را اجرا كنيم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: در توسعه صنايع تبديلي كشاورزی در بخش چغندرقند 5 كارخانه بزرگ توليد شكر از جغندر در دست اجرا داريم كه در حال مذاكره با چند شركت سرمايه‌گذار داخلي هستيم و اميدواريم بتوانيم تا پايان سال عمليات اجرايي اين كارخانه‌ها آغاز شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار