تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۰۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
برای خرید 80 هزار میز و نیمکت در طول سال، 8 میلیارد تومان اعتبار لازم است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به عدم تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش، گفت: برای خرید 80 هزار میز و نیمکت در طول یک سال، هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به عدم تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش، گفت: برای خرید 80 هزار میز و نیمکت در طول یک سال، هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است.

محمد تقی‌زاده در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (شنبه) در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش؛ آب، برق، سرویس‌های بهداشتی، وسایل برودتی، میز و نیمکت، کدامیک باید اولویت ما باشد؟ در خوزستان ۴۰ هزار کلاس درس وجود دارد. اگر از هر کداس در سال، یک میز و نیمکت اسقاط شود، هزینه خرید بی‌کیفیت‌ترین میز و نیمکت، صد هزار تومان است.

وی ادامه داد: یعنی برای 80 هزار میز و نیمکت در طول یک سال هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است. تمام اعتبارات تخصیص یافته در بحث ساخت و ساز، ۲۰ میلیارد تومان بوده است. اعتباری که برای حفظ و نگهداری یک میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی به من داده شده، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در خصوص پروژه مهر، چهار کارگروه مسئول پیگیری ثبت‌نام و ساماندهی فرهنگیان و دانش‌آموزان هستند که بازگشایی مدارس، فرهنگسازی و تبلیغات در سطح جامعه و تعمیر و تجهیز مدارس، برخی از وظایف آن ها است. پروژه مهر، فعالیتی است که از اواخر خرداد آغاز شده، بخشی از کارها انجام شده و بخش دیگر تا آخر شهریور انجام خواهد شد.

پیش بینی ۴۰۰ رتبه خوب کنکوری در خوزستان

در این جلسه همچنین دکتر علیرضا زراسوندی، رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به اقدام آموزش و پرورش در خصوص عدم پرداخت شهریه توسط فرزندان فرهنگیان، گفت: این کار آموزش و پرورش بسیار مناسب بود و از آن تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی در خصوص پروژه مهر تصریح کرد: پروژه مهر یک پروژه دانش‌آموز محور است، من توصیه می‌کنم که معلم‌محور نیز بشود. مثلاٌ پروژه مهر به دو بخش تقسیم شود یک بخش به دانش‌آموزان و یک بخش به معلمان اختصاص یابد، چرا که رکن اصلی کار در آموزش و پرورش، معلم است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: فکر می‌کنم دانش‌آموزان خوزستانی امسال رتبه‌های خوبی در کنکور کسب کنند. سال گذشته 270 نفر از ما سؤال داشتند که اگر رتبه زیر هزار کسب کنند، چه اتفاقی می‌افتد، امسال هزار و دو نفر از ما چنین سؤالاتی دارند. پیش‌بینی می‌کنم که حداقل 400 نفر از این افراد رتبه‌های زیر هزار کسب کنند.

شناسایی استعدادها در آموزش و پرورش باید واقعی باشد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در آموزش و پرورش، شناسایی استعدادها و توانمندسازی باید واقعی باشد و دانش‌آموزان نباید تصور کنند که مسیر رشد و توسعه برای همه یکسان است و همه باید دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس بگیرند.

امید حاجتی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: ما وارث وضع موجود هستیم و باید آن را به بهترین شکل مدیریت کنیم. ما در استان با نیازهای بسیار زیادی در تمام بخش‌ها و منابع محدود، مواجه هستیم. این منابع محدود باید به بهترین شکل تخصیص پیدا کند. علی رغم اینکه مبلغ زیادی به عنوان ساخت و ساز آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد، گاهی می‌شنویم که مدارس به دلیل نداشتن انشعاب یا سرویس‌های بهداشتی نامناسب، قابل استفاده نیست.

وی افزود: ما نیازهای بخش‌های مختلف را نمی‌بینیم، هر کس تنها بخش خودش را می‌بیند. مثلاً یک سری پروژه‌های ناتمام در شهرستان‌های مختلف وجود دارد. بر اساس مدل توزیع اعتبار باید به هر جایی که عقب‌افتادگی بیشتری دارد، اعتبار اختصاص داد اما سوابق پروژه‌های نیمه‌تمام، ما را به یک مسیر و بهبود وضعیت عقب‌افتادگی‌ها در استان می‌برد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: یعنی در شهرستانی پروژه نیمه‌تمام وجود دارد اما در آن  موضوع خاص در این شهرستان، شرایط ما در خوزستان نسبت به کل کشور، دو برابر بهتر است. آیا باز هم باید به این شهرستان اعتبار داد یا باید آن را به مورد دیگری اختصاص داد؟ اگر تنها به دنبال تأمین پروژه‌های ناتمام باشیم، این مسئله ما را به توسعه متوازنی که مدنظر است، نمی‌رساند.

حاجتی تأکید کرد: آموزش و پرورش، یک مجموعه بسیار بزرگ و بسیار مهم است و در کل کشور به طور متوسط 20 تا 25 درصد اعتبارات عمرانی به ساختمان‌سازی مدارس اختصاص می‌یابد تا در طول یک دوره پنج ساله، یک یا دو واحد تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بهتر شود؛ به زبان ساده، یعنی اگر 30 نفر در کلاس درس می‌نشینند، ۲۵ درصد اعتبارات را بدهیم که ۲۸ نفر در کلاس درس حضور داشته باشند.

وی افزود: تصمیمات ما تبعات مختلفی دارد. حالا که در اعتبارات هزینه‌ای، سهم قابل توجهی به آموزش و پرورش کشور اختصاص دارد، باید خروجی‌ها را نیز ببینیم. باید مشخص شود با وجود این همه پولی که مصرف می‌شود، آیا در آموزش و پرورش نیز استعدادیابی می‌شود؟ به نظر نمی‌رسد که این اتفاق بیافتد. فارغ‌التحصیلان زیادی وجود دارند که حاضرند کارهای ابتدایی در ادارات بر عهده بگیرند، چرا که چیزی یاد نگرفته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در آموزش و پرورش، شناسایی استعدادها و توانمندسازی باید واقعی باشد و دانش‌آموزان نباید تصور کنند که مسیر رشد و توسعه برای همه یکسان است و همه باید دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس بگیرند.

همه دستگاه‌ها برای پروژه "مهر" پای کار بیایند

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای پروژه مهر، گفت: برنامه‌ریزی، شاه‌کلید پروژه مهر است و اگر همه دستگاه‌ها در بحث پروژه مهر وارد شوند، می‌توانیم به‌خوبی مدارس را برای مهرماه آماده کنیم.
 
یوسف داوودی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: پروژه مهر حاصل یک تفکر برای بهتر شدن و ارتقا آموزش و پرورش است. اگر پروژه مهر اولویت و دغدغه همه ما باشد و دستگاه‌های مختلف وارد شوند، قطعاً آغاز مهر پر از نشاط و شادابی برای دانش‌آموزان خواهد بود.

وی افزود: برای پروژه مهر، کار خود را از 15 تیرماه آغاز کردیم. پروژه مهر در نهایت تا 15 مهرماه ادامه دارد. البته این پروژه به زمان خاصی محدود نمی‌شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در سال‌های قبل پروژه مهر براساس دستورات وزارتخانه اجرا می‌شد اما امسال این پروژه به استان‌ها واگذار شده، در خوزستان تقسیم‌بندی‌هایی انجام و چهار کارگروه اصلی در نظر گرفته شده است که کارهایی مانند تعمیر و تجهیز، توزیع و تبلیغ و فرهنگ‌سازی، نظارت و ارزیابی برای بازگشایی مدارس را انجام می‌دهند. امسال هر کارگروه، خود پیگیر اجرایی شدن مصوبات خواهد بود. شاه‌کلید پروژه مهر "برنامه‌ریزی" است.

داوودی تصریح کرد: بر اساس اولویت‌های اساسی در وزارتخانه به عنوان اسناد بالادستی، سند بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های ابلاغی، در استان بومی می‌شود و بر اساس مناسبت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در مناطق اجرا می‌شوند. مدارس ما نیاز به ارتقا و به‌روز‌رسانی دارند. نگاه خوب مدیریتی، برنامه‌ریزی و ایجاد فضای سبز، می‌تواند فضای شاد و بانشاطی برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

وی افزود: توجه ویژه‌ای به ورزش در مدارس می‌شود، چرا که مدارس باید فضایی پویا و ایمن داشته باشند. نباید شناسایی و کمک به دانش‌آموزان نیازمند، فراموش شود و البته این کمک‌ها باید با حفظ کرامت و شان و جایگاه خانوادگی او باشد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص نحوه نظارت بر اجرای پروژه مهر، گفت: نظارت مهم تر از کار اجرایی است. سه مرحله نظارت در این پروژه طراحی شده است؛ اولین مرحله، نظارت قطبی است. یعنی در مردادماه، مناطق به صورت قطبی از یکدیگر بازدید می‌کنند. هدف ما از این کار، انتقال تجربه و همچنین نظارت بر فرآیند اجرا در مناطق میزبان است. برای راستی‌آزمایی در مرحله دوم، تیم‌های نظارتی اداره کل آموزش و پرورش در شهریورماه به مناطق اعزام می‌شوند و از نزدیک کارها را رصد می‌کنند.

داوودی تأکید کرد: ساخت کارگروه‌های تخصصی در تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان، می‌تواند بسیار موثر باشد. همه ما دغدغه آموزش و پرورش را داریم. باید کمیته تخصصی ویژه دستگاه‌ها، با شرکت نماینده آموزش و پرورش تشکیل شود که این نماینده، نماینده شورا نیز باشد و بتواند بررسی کند که آیا مصوبات شورا در ادارات و دستگاه‌ها اجرایی می‌شوند یا نه. البته مهم تر از مصوبات، پیشنهاداتی است که می‌تواند در این دستگاه‌ها مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: فرمانداران، بخشداران و دهداران باید در پروژه مهر به ما کمک کنند. تمام ارگان‌ها و نهادهای استانی، باید خود را معین مدارس قرار دهند و در برآورده کردن نیازهای آن ها کمک کنند. معافیت مدارس از هزینه‌های جاری با اولویت مناطق محروم و عشایری، یا اختصاص تخفیف ویژه برای مدارس نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: شهریور سال گذشته تصمیم گرفته شد که ۱۰ درصد درآمد تمام بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهداری‌ها به کمک مدارس اختصاص یابد. این کار جانی تازه به مدارس داد. پیشنهاد می‌کنم که این مقدار به ۱۵ درصد ارتقا یابد.

۲۰۲ هزار نفر در چهار سال گذشته تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته‌اند

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه عدم وجود قوانین الزام آور، والدین بی‌سواد و مشکلات اقتصادی می‌تواند از دلایل بی‌سوادی باشد، گفت: در سال ۸۵ تا ۹۰ سطح بی‌سوادی در استان 2.8 درصد ارتقا یافته و در چهار سال گذشته ۲۰۲ هزار نفر تحت پوشش ‌قرار گرفت.

موسی شیخی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: مأموریت سازمان سوادآموزی، شناسایی، جذب و آموزش بزرگسالان بی‌سواد و کم‌سواد گروه سنی 10 تا 49 سال است. راهبرد اصلی ما در آموزش و پرورش، افزایش ثبت‌نام‌ها و اطمینان از نتایج باسوادسازی جامعه هدف است.

وی افزود: درصد باسوادی در سال 95 بین مردان 94.7 درصد و بین زنان 90.1 درصد بود. در سال 85، درصد باسوادی در استان 83.6 درصد بود که این عدد در سال 90 به 83.5 درصد رسید. بین سال‌های 85 تا 90، 2.8 درصد ارتقا سطح بی‌سوادی در استان داشتیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص دلایل بروز بی‌سوادی، گفت: اختلالات رفتاری عاطفی، بی‌سوادی والدین، کم بودن درآمد اعضای خانواده، اعتیاد والدین و عدم وجود قوانین الزام‌آور از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب بروز این پدیده شوند.

شیخی افزود: تولید محتوای آموزشی کشور مانند کتاب علوم اجتماعی دوره انتقال و تحت پوشش قرار دادن 202 هزار نفر طی چهار سال گذشته که امری بی‌سابقه است، از جمله اقدامات مثبت انجام شده هستند. هم‌اکنون برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان، تنها 59 هزار نفر باقی مانده است. در سازمان سوادآموزی علاوه بر آموزش سواد، به بی‌سوادان آموزش فناوری نیز داده می‌شود؛ مانند طرح آموزش سواد از طریق تبلت.

وی گفت: آموزش والدین بی‌سواد یکی دیگر از اولویت‌های ما است. در طی چهار سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از اولیای بی‌سواد، آموزش دیده‌اند. هر چه والدین باسوادتر باشند، در فعالیت‌های مدارس بیشتر مشارکت می‌کنند. پیشگیری از ایجاد مجروحان ناشی از انفجار مین، از دیگر برنامه‌های ما بود. در ۱۲ شهرستان، به مردم آموزش‌هایی دادیم تا خطر برخورد مردم با مین کمتر شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: پرداخت پاداش 134 هزار تومانی به تمام سوادآموزان قبول شده از سال 94 به بعد از دیگر اقدامات ما بوده است.

شیخی گفت: در اولویت قرار دادن شاخص‌های سوادآموزی برای آموزش بی‌سوادان بسیار بااهمیت است اما مشکلاتی در حوزه سوادآموزی وجود دارد که به مسائل اجتماعی یا عدم تمایل سوادآموزان به یادگیری سواد برمی‌گردد. پراکندگی در سوادآموزان نیز مشکلی است که برای آموزش آن‌ها، سد راه ما قرار دارد. از تمام دستگاه‌ها تقاضا داریم که به بحث سوادآموزی ورود کنند. از صدا و سیما نیز می‌خواهیم که در راه فرهنگسازی به ما کمک کند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
0
مشکل سخت افزار ی آموزش و پرورش خوزستان در مقابل مشکلات نرم افزاری ناچیز است. باند بازی ، عدم شایسته سالاری ،عدم دانش آموز محوری و بدون اینکه معلم عاشق شغلش باشه نمی توان دانش آموز رو به درس خواندن علاقه مند کرد.این رو از هر بچه کلاس پنجم به بعد میتونید سئوال کنید.
:
:
:
آخرین اخبار