تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۱۵۰۰۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد:
بررسی طرح استفاده از سهمیه ایثارگران در زمان جنگ
طرح استفاده از سهمیه ایثارگران برای کارکنان بخش های مختلف آبادان در زمان جنگ تحمیلی در دست بررسی است
بررسی طرح استفاده از سهمیه ایثارگران در زمان جنگ عضو کمیسون انرژی مجلس گفت: طرح استفاده از سهمیه ایثارگران برای کارکنان بخش های مختلف آبادان در زمان جنگ تحمیلی در دست بررسی است.

غلامرضا شرفی عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل خانه مردم آبادان با اشاره به برنامه ششم توسعه و مواردی از جمله درخواست عمومی خانواده ایثارگران فعال و عده ای از کارکنان دولت که در زمان جنگ تحمیلی در منطقه آبادان خدمت کردند، افزود: در سازمان رزمی فاصله ای برای هر منطقه جنگی محاسبه می شود که اگر فاصله محل خدمت افراد از مقدار تعیین شده بیشتر باشد دیگر منطقه جنگی محسوب نمی شود، اما آبادان شهری پیوسته به مرز و در طول ۸ سال دفاع مقدس به عنوان منطقه عملیاتی محسوب می شد و لذا می بایست کارکنان آبادانی که در زمان جنگ در این منطقه به کار و فعالیت مشغول بودند از این مواهب و امتیازات بهره مند می شدند که این مورد در برنامه ششم آورده شد.

وی اظهار کرد: انجام این کار مستلزم تامین منابع لازم است و اگر منابع تعریف شده ای در این باره نباشد شاید دولت نتواند در قالب برنامه ششم به طور کامل کار را سامان دهد، اما این کار بایستی به طور اندک اندک انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین قرار شد تا برای آن دسته از رزمندگان غیر توانمند که هیچ منبع درآمدی برای تامین معاش زندگی خود ندارند، حدود ۷۰ درصد از حداقل حقوق برایشان در نظر گرفته شود.

وخامت اوضاع با افزایش گرما و قطعی مکرر آب

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سنوات گذشته تنها در تعدادی از روزهای تابستان آنهم به طور جداگانه گرمای بالای ۵۰ درجه را در خوزستان و به خصوص آبادان شاهد بودیم، گفت: تابستان امسال مردم، ۷، ۱۵ و یا ۲۰ روز پیاپی گرمای بالای ۵۰ درجه را با مشقت و بدون کمترین زیرساخت تجربه کردند ضمن اینکه قطعی و کمبود آب در برخی از نقاط مختلف شهری و روستایی که هنوز هم ادامه دار است، بر وخامت امر اضافه می کرد.

شرفی افزود: انصاف نبود موضوعی را که ما یکسال دنبال کردیم و همه مسئولان اعم از شهری، استانی و ملی را بابت آن متذکر شدیم باز این گونه غفلت زده برخورد شود و مردم نیز به اجبار کم کاری مسئولان را با صبوری و محنت و به امید آنکه در آینده ای نزدیک این مشکلات رفع شود، تحمل کنند.

وی با بیان اینکه عمده مسائل مربوط به آب و برق در مجمع نمایندگان و با حضور استاندار، وزرا و معاونان آنان بارها عنوان شده بود، اظهار کرد: دو زیرساخت اساسی آب و فاضلاب در آبادان دچار مشکل بنیانی است و این مسئله دردسرهایی را برای شهروندان در طول سالهای متمادی سبب شده به طوری که در فصل بارندگی با ۱۸ میلیمتر بارش متاسفانه شاهد آبگرفتگی معابر به ویژه در مناطقی همچون ذوالفقاری، سده، جمشید آباد، کوی کارگر، تانکی دو و غیره هستیم، که دلیل آنهم زیرساختهای ناقص، لایروبی نشدن شبکه اصلی فاضلاب، خرابی خطوط و بازسازی نشدن آنها است و البته ما این مسائل را به طور مرتب مسئولان مربوطه انتقال داده ایم.

فرسودگی شبکه های آب و تداخل فاضلاب با آن در صورت افت فشار

وی همچنین با اشاره به فرسودگی شبکه آبرسان شهری و روستایی تصریح کرد: متاسفانه این فرسودگی سبب شده تا در جاهایی که تلاقی میان فاضلاب و آبهای زیرسطحی وجود دارد، در صورت افت فشار آب، فاضلاب از طریق شکستگی های موجود در خطوط آب وارد شبکه شود و در برخی مناطق همچون ذوالفقاری و سده شاهد آب لجن و بدبویی هستیم، این موضوع را بارها متذکر شده ایم و حتی فیلمها و تصاویری را تهیه و نشان وزیر نیرو داده ام.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: پیرو تمام این پیگیریها، یک سفر کاری از سوی وزیر نیرو ترتیب داده شد که ۴ عضو کمیسیون انرژی مجلس از جمله بنده در این سفر حضور داشتیم تا ضمن بازدید از پروژه های مربوط به حوزه آب و فاضلاب و آشنایی با راهکارهای عملی و شیوه های مدرن و کارشناسی شده در این دو حوزه بتوانیم به تبادل دانش فنی کار بپردازیم و آنان نیز به عنوان هم پیمان کاری ما باشند.

شرفی با اشاره به سفر کاری هیئت ایرانی به فرانسه، هلند و آلمان گفت: در هلند از به روز ترین تکنولوژی های تصفیه فاضلاب بازدید کردیم.

وی ایران را جزو پر مصرف ترین و آبریزترین کشورها در بحث آب تصفیه خواند و افزود: به رغم قرار گرفتن ایران بر روی نوار خشکی زمین متاسفانه برون ریز آب (پساب) ما بسیار زیاد است.

وی با شرح اینکه فاضلاب کشور ما کمترین آلایندگی (به لحظ ورود فضولات و غیره) را در خود دارد، اظهار کرد: ورود به موضوع تصفیه پسابها در کشور در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی بسیار ارزانتر است، در حالیکه استان فارس و شهر شیراز با قریب سه میلیون جمعیت پساب فراوانی دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما می بینیم که جنوب غرب و جنوب شرق این استان با بی آبی شدید روبروست، از آنجاییکه فارس دومین استان تامین کننده غلات پس از خوزستان است لذا بایستی به عنوان یک استان استراتژیک و با نگاهی دلسوزانه و همراه با برنامه ریزی، برای برون رفت آن از وضعیت موجود تلاش کنیم، سالهاست که منتظر رسیدن آب تصفیه شده از فاضلاب برای مصارف کشاورزی و دامداری هستیم اما متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: امروزه تصفیه فاضلاب در کشورهای صنعتی به حد شرب رسیده و هنرمندان، نویسندگان، کارگردانها و غیره کلیپ هایی را در این باره تهیه و ارائه کرده اند تا مردم نسبت به استفاده از آبی که از طریق تصفیه فاضلاب حاصل شده، ترغیب شوند، ما اگر بتوانیم آب حاصل از تصفیه فاضلاب را به حوزه کشاورزی، صنعتی و دام و طیور برسانیم قدم بزرگی برداشته ایم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت هلندی تکنولوژیک ترین شرکتی بود که دولت این کشور فعالیت آن را به مثابه یک امر حاکمیتی زیر نظر داشت، خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از ما در هنگام حضور بر سر پروژه آنان انجام شد و ما از نزدیک همراه با توضیحات کارشناسان مربوطه و به طور تفکیک با موارد آشنا شدیم، در ادامه این سفر و به منظور ادامه بحث و تبادل نظر بیشتر پیرامون مسائل یاد شده، قرار است تا هیات بلند پایه از هلند در آتیه ای نزدیک به ایران سفر کنند.

شرفی با اشاره به اینکه هر نشست کاری قریب ۱۳ ساعت زمان پیوسته را می گرفت، افزود: در سفر دوم که به آلمان انجام شد، بازدیدها و بررسی ها پیرامون بحث اصلاح شبکه فاضلاب بود که از نزدیک در جریان چگونگی روند لوله گذاری و سایر موارد به طور جزء به جزء و حتی مکتوب قرار گرفتیم، قرار است تا در آتیه ای نزدیک با تمامی دست اندکاران این حوزه طی نشستی، مذاکرات مفصلی انجام شود.

وی با بیان اینکه در بحث مرمت و احداث شبکه فاضلاب تنها دو استان خوزستان و همدان پیشرو هستند از همراهی مدیران کل این دو استان با هیئت اعزامی یاد شده خبر داد و اظهار کرد: در زمان حاضر در بحث لوله گذاری و اصلاح شبکه فاضلاب در خوزستان اعتبارات مناسبی داریم و تفاهمنامه های خوبی را با پیمانکاران داخلی و چینی در این باره منعقد کرده ایم، به طور قطع اِستاندارد بالاتری را نسبت به آنچه اکنون هست مد نظر داریم که البته این موضوع مورد تاکید طرف آلمانی نیز بوده است.

مواجه آبادان با کمبود حجم و کیفیت آب شرب

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمام شهرستان آبادان با کمبود حجم و کیفیت آب مواجه است و حتی گاهی با کاهش میزان آب از ۱۰۰ هزار مترمکعب به ۹۰ هزار مترمکعب روبرو هستیم، آنچه در این دوره نمایندگی محقق شد آن که سهمیه ۶۰ هزار مترمکعب آب از طرح غدیر به ۱۰۰ هزارمتر مکعب افزایش یافت، این آب پس از ورود به آبادان به تصفیه خانه غدیر می رود اما چون این حجم از آب متناسب با نیاز مصرفی مردم نیست لذا به ناچار با آب تصفیه شده از رودخانه بهمنشیر آن را مخلوط و تا سقف ۱۵۰ هزار مترمکعب می رسانند، اگر با فرسودگی شبکه آب مواجه نباشیم قادریم تا با ۱۶۰ هزار مترمکعب آب ظرفیت مصرف را تکمیل کنیم.

شرفی با اشاره به پیش بینی ساخت یک تصفیه خانه ۱۰ هزار متر مکعبی در اروندکنار یادآور شد: در زمان حاضر عملیات اجرایی آن آغاز شده است، با اتمام این پروژه موضوع کمی حجم آب مورد نیاز اروندکناریها حل می شود، هم اکنون برخی از نهرهای موجود در اروندکنار تنها ۵ تا ۶ ساعت در روز آنهم با فشار بسیار پائین آب دارند و این وضعیت در چوئبده و برخی مناطق شهری آبادان نیز به همین منوال است، به طور مثال در منطقه کوی کارگر آبادان اگر یک روز پمپ آب کار نکند آبی در خانه وجود ندارد.

آغاز ساخت سه سد سلولی برای حبس آب شیرین

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث سه سد سلولی برای حبس آب های شیرین با حضور وزیر نیرو در منطقه، گفت: طرح مطالعاتی این پروژه در سال های بسیار دور (پیش از انقلاب) انجام شده بود و پس از انقلاب نیز بخشی از کار انجام شد و در یکسال اخیر نیز با دریافت اعتبارات لازم کار ساخت سدهای سلولی آغاز شد.

شرفی با بیان اینکه کار در سه بخش به انجام می رسد، افزود: حبس آب شیرین در بهمنشیر و جلوگیری از نفوذ آب شور دریا سبب می شود تا ما یک استخر بزرگ آب شیرین داشته باشیم که می تواند آب مورد نیاز حوزه های کشاورزی، صنعتی و دامپروری بخشی از استان خوزستان را پاسخ دهد، آبی که زمانی به طور سالانه ۲۱ میلیارد مکعب آن از کارون به دریا وارد می شد با انجام این پروژه بخش اعظمی از این آب در پشت سدها باقی می ماند و از بازگشت به دریا جلوگیری می شود، بخشی هم که مربوط به حیات رودخانه کارون است، باقی می ماند.

وی اظهار کرد: سدهای سلولی قابل کنترل است و هیچ مشکلی برای کشتی ها و لنج ها به هنگام تردد پیش نمی آید، این اقدامی نوید بخش و بزرگی بود که آغاز شد و برای انجام آن پیگیریهای متمرکز فراوانی انجام شد.

وی تصریح کرد: با مشورتهای انجام شده با متولیان امر آب چه در شهرستان و چه استان و یا کشور، از آنان خواستیم تا پروژه باز مانده فاز دو طرح غدیر را به انجام و وارد مدار کنیم که برای آن نیاز به تزریق ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است که با اجرای آن حدود ۱۳ هزار مترکعب آب به ظرفیت فعلی اضافه می شود.

وی یادآور شد: در صورت احداث یک تصفیه خانه ۵۰ هزارمتر مکعبی می توانیم آب تامینی را جایگزین آب تصفیه شده رودخانه بهمنشیر که کیفیت کمتری دارد و با آب غدیر ممزوج می شود، کنیم و به این ترتیب آب خوب و سالم تری داشته باشیم، در این باره نیز نامه ای به وزیر نوشتیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار