تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۵۰۱۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد:
100 میلیارد تومان اعتبار برای شناورسازی مغروقه‌های اروند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که 22 فروند کشتی از مغروقه‌های اروند در سال گذشته شناورسازی شد، گفت: 100 میلیارد تومان برای شناورسازی کشتی‌های مغروقه در اروند در نظر گرفته شده است
احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه دریا و برنامه شناورهای مغروقه که امروز (اول مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سواحل خوزستان از نخل خین در محدوده ورودی خرمشهر تا منطقه منتهی به شهرستان هندیجان ادامه دارد که از نهر خین در اروندرود تا روستای امام‌زاده عبدالله هندیجان 280 کیلومتر بدون احتساب خور موسی، طول مسیر ساحل است.

وی با اشاره به کاربری سواحل خوزستان بیان کرد: سواحل خوزستان انواع فعالیت‌های نفتی، پتروشیمی، شیلاتی، تجاری، صنایع، دریایی، نظامی و سکونتگاه و زیستگاهی منحصر به فردی را در طول مسیر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: بر اساس کاربری‌های سواحل خوزستان، در این محدوده 21 واحد پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه ماهشهر تا پتروشیمی آبادان، 10 بندر و اسکله صیادی، هفت بندر تجاری، هفت پایگاه و پادگان نظامی دریایی، چهار بندر و اسکله نفتی که یکی از مهترین این اسکله‌ها، اسکله صادراتی مجیدیه در منطقه ماهشهر است، وجود دارند.

وی با بیان این‌که در محیط زیست دریایی خوزستان منابع آلاینده و تهدیدکننده‌ای وجود دارد، اظهار کرد: آلودگی‌هایی که در خشکی منشاء دارند یعنی از طریق خشکی وارد دریا می‌شوند، مانند فاضلاب شهرهای ساحلی که فاقد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری هستند، می‌توانند به سواحل راه پیدا کنند. این آلودگی‌ها همچنین شامل زهاب‌های کشاورزی است که وارد رودخانه‌های منتهی به سواحل می‌شوند. همچنین پساب مربوط به پرورش ماهی، فعالیت‌های نفتی و خطوط فرسوده نفت موجب آلودگی‌های زیادی در سواحل خوزستان می‌شوند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به آلودگی‌های با منشأ دریایی گفت: ترددهای شناورها، قاچاق سوخت و بهره‌برداری‌ها و استخراج نفت نیز موجب آلودگی‌های زیادی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ویژگی‌های خور موسی بیان کرد: خور موسی بزرگ‌ترین خور خلیج فارس است که در شمال غرب خلیج فارس قرار گرفته است و در طبقه‌بندی به عنوان حساس‌ترین اکوسیستم شکننده در محدوده خلیج فارس محسوب می‌شود. عمق این خور 30 تا 50 متر و زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر است.

وی عنوان کرد: وجود جزایر متعدد از جمله قبر ناخدا و دارا که از نظر زیستگاهی بسیار مهم هستند و همچنین پیوند خور موسی با تالاب شادگان، این منطقه را با اهمیت کرده است.

لاهیجان‌زاده در ادامه توضیح داد: تنوع زیستی غنی در سواحل از جمله در تالاب شادگان به عنوان سیمای سواحل استان، وجود 110 گونه گیاهی، 40 گونه پستاندار، سه گونه دو زیست، هشت گونه خزنده، 90 گونه آبزی و 174 گونه پرنده در این منطقه از موارد با اهمیت این منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به چالش‌هایی که در سواحل خوزستان وجود دارد، بیان کرد: تخریب و تصرف اراضی ساحلی، آلودگی‌های ناشی از تردد شناورها و آلودگی ناشی از تخلیه پساب‌های پتروشیمی مخصوصا در منطقه ویژه پتروشیمی از چالش‌های مهم در سواحل خوزستان هستند.

وی تصریح کرد: در طول جنگ تحمیلی که در سال 59 شروع شد، مغروقه شدن شناورها را شاهد بودیم و این موضوع در دهه 60 به دلیل عملیات موشکی، از حوزه رودخانه خارج و به داخل سواحل خلیج فارس کشیده شد که در این جریان، هفت فروند کشتی تجاری از نوع باری در ناحیه شمال خلیج فارس و کانال خور موسی و در سال 2005 نیز ‌یک فروند کشتی دیگر بر اثر برخورد غرق شدند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به سابقه مغروقه شدن کشتی‌های اروندرود عنوان کرد: در نواحی اروندرود 47 فروند کشتی مغروقه داشتیم که 22 فروند کشتی از این تعداد، در سال گذشته شناورسازی شد و باید برای ادامه کار اقدام‌ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای شناورسازی کشتی‌های مغروقه اروندرود، 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار