تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۵۰۵۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر سلمان زاده:
اشتغال مادر؛ یکی از مشکلات اساسی در تغذیه نوزاد با شیر مادر است
مطالعات نشان داده است که پس از زایمان، مقدار شیر در مادران شاغل و غیرشاغل یکسان است اما پس از گذشت چندین ماه، این میزان در مادران شاغل کاهش می یابد
اشتغال مادر؛ یکی از مشکلات اساسی در تغذیه نوزاد با شیر مادر استخوزنیوز: دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در تغذیه نوزاد با شیر مادر، موضوع اشتغال مادر می باشد. کار بیرون از خانه، تاثیر زیادى بر الگوى شیردهى دارد و فرصت مادر را برای شیردهی و انجام سایر فعالیت های مراقبت از کودک محدود می کند. مطالعات نشان داده است که پس از زایمان، مقدار شیر در مادران شاغل و غیرشاغل یکسان است اما پس از گذشت چندین ماه، این میزان در مادران شاغل کاهش می یابد.
 
چرا میزان شیردهی در مادران شاغل کاهش می یابد؟

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: کاهش شیر مادر می تواند به دلیل خستگی، کمبود وقت، داشتن باور غلط دوگانگی بین شاغل بودن و شیردادن، نگرانی در مورد بی قراری کودک و.... باشد، اما اطلاعات کم مادر در مورد نحوه شیردهی مناسب و ذخیره و نگهداری شیر دوشیده شده یکی از مهمترین دلایل کاهش شیر مادران شاغل است.
 
مادران شاغل در مدت شیردهی نیازمند توجه و حمایتِ خاص خانواده و جامعه می باشند

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان لزوم حمایت ویژه از مادران شیرده، افزود: البته این حمایت باید تمام زنان، از جمله شاغلین در بخش های خصوصی را هم در برگیرد. حمایت هاى خانواده به خصوص حمایت همسر، همراه با حمایت هاى کارفرماها و مدیران، نقش بسیار مهمی در افزایش طول مدت شیردهى دارد و می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. پدرانی که اطلاعات کافى و خوبی را از متخصصین و مراقبان سلامت دریافت مى کنند، می توانند تلاش همسران خود را بیشتر درک کرده و آن ها را در شیردهی بیشتر حمایت کنند.
 
توصیه هایی برای تداوم شیردهی در مادران شاغل

سلمان زاده گفت: با توجه به اینکه حفظ تداوم شیردهی برای مادران شاغل یک نگرانی عمده محسوب می شود پیشنهاد میشود مادران باردار نکات زیر را برای تداوم زمان شیردهی مدنظر داشته باشند:
 
1- در زمان مرخصی زایمان، تغذیه انحصاری شیرخوار با شیر مادر و برحسب میل و تقاضای او انجام شود.
2- هنگامی که مادر ازکودک دور است، باید شیر دوشیده شده ی مادر با قاشق و فنجان به شیرخوار داده شود.
3- در زمان مرخصی زایمان و تقریباً از حدود ماه دومِ زندگیِ کودک نسبت به دوشیدن و ذخیره نمودن شیرِخود اقدام نمایند تا پس از بازگشت به کار، مراقبِ کودک، شیرخوار را با شیر ذخیره شده ی مادر، تغذیه نماید.( شیر دوشیده شده ی مادر، در دمای اتاق به مدت 8-6 ساعت، در دمای یخچال (8 درجه سانتی گراد) به مدت 24 ساعت، در جایخیِ یخچال به مدت 2 هفته و در فریزر خانگی 4-3 ماه قابل نگهداری است).
3- شیرخود را در محل کار هر 3 تا 4 ساعت یکبار بدوشند، آن را در یخچال نگهداری و با خود به منزل ببرند. این  امر به تداوم شیردهی بسیار کمک می کند.
4- تغذیه تکمیلیِ کودک را نباید زودتر از موعد مقرر شروع کنند.
5- صحبت و مشورت با سایر زنانِ شاغلِ شیرده ی موفق و استفاده از تجربیات آنها به خصوص با حضور در گروه های خودیاری که در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت تشکیل می شود، می تواند بسیار مفید باشد.
:
:
:
آخرین اخبار