تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۱۵۰۹۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهداء تندیس و لوح تقدیر بجهت مدیریت درمان سکته های حاد مغزی به بیمارستان گلستان اهواز از سوی معاون درمان وزیر
دکتر شهرام رفیع: تزریق آمپول TPA در بهبود چشمگیر علائم بیمار، حتی بیمارانی که پس از سکته مغزی دچار مشکلاتی چون اختلال در تکلم می شوند، نقش بسزایی دارد. در برخی موارد متاسفانه بیماران دیر به بیمارستان مراجعه می کنند و مراجعه زود هنگام جز با اطلاع رسانی دقیق و تبلیغات مناسب جهت ارتقاء سطح آگاهی در جامعه در خصوص شناسایی و آشنایی باعلائم بروز سکته مغزی میسر نمی شود
اهداء تندیس و لوح تقدیر بجهت مدیریت درمان سکته های حاد مغزی به بیمارستان گلستان اهواز از سوی معاون درمان وزیرخوزنیوز: عضو هیئت علمی گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تجلیل از مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز به جهت اجرای موفق مدیریت درمان سکته های حاد مغزی خبر داد و با اشاره به کلید خوردن دو خدمت مهم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت عنوان درمان سکته های حاد مغزی و قلبی، افزود: وزارت متبوع جهت احیاء جریان خون در مغز بیماران دچار سکته مغزی، آمپولی بنام TPA مخفف Tissue Plasminogen Activation به معنای حل کننده لخته در مغز  را جهت جلوگیری از بروز آسیب بیشتر که باید ظرف مدت سه ساعت پس از شروع علایم سکته مغزی مصرف شود، تهیه و در اختیار بیمارستان ها قرار داده است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر شهرام رفیع انتقال سریع بیمار به بیمارستان را از شرایط ضروری اثربخش بودن تزریق این آمپول برشمرد و ضمن اینکه این اقدام پزشکی را کاری گروهی و بسیار مشکل خواند، اظهار داشت: پس از مراجعه بیمار در 3 ساعت اولیه بروز سکته حاد مغزی، تمامی آزمایشات لازم، سی تی اسکن و معاینات متعدد جهت مشخص شدن شرایط انجام تزریق باید سریعا" انجام شود. این تزریق در بهبود چشمگیر علائم بیمار، حتی بیمارانی که پس از سکته مغزی دچار مشکلاتی چون اختلال در تکلم می شوند، نقش بسزایی دارد.

رفیع ابراز نمود: بیمارستان گلستان به دلیل محوریت نورولوژی استان خوزستان، پس از برگزاری جلسات متعدد آموزشی کادر درمانی و هماهنگی های لازم با واحدهایی چون تریاژ، سی تی اسکن و ... هم اکنون انجام تزریق TPA را بعنوان یک کار روتین انجام می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان ساخت: در صورت مراجعه بیمار با شرایط حاد مغزی، در 3 ساعت اول بروز حمله، کادر درمان با اعلام کد 724 بعنای 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، سریعا" جهت انجام اقدامات اولیه بر بالین بیمار حاضر می شوند، از این رو به هیچ عنوان این محدودیت وجود ندارد که بیماری نیازمند تزریق TPA باشد و با شرایط تزریق مراجعه کند ولی اقدامی جهت درمان وی در این راستا صورت نگیرد. همچنین در همه موارد، انجام سی تی اسکن از بیماران دچار سکته مغزی ضروری است.

وی ادامه داد: هم اکنون 54 بیمارستان آموزشی در کشور و در هر استان حداقل یک بیمارستان آموزشی انجام این اقدام مهم را آغاز کرده اند که بیمارستان گلستان در راستای انجام این اقدام درمانی بهترین عملکرد را داشته و در این اقدام مهم موفق بوده است.

رفیع میزان دوز تزریق این آمپول را بر اساس وزن بیمار عنوان کرد و گفت: تعداد دفعات تزریق TPA، توسط پزشک تعیین کننده نیست و این آمار به مراجعه بموقع بیمار در 3 ساعت اولیه بروز حمله مغزی بستگی دارد، در برخی موارد متاسفانه بیماران دیر به بیمارستان مراجعه می کنند و مراجعه زود هنگام جز با اطلاع رسانی دقیق و تبلیغات مناسب جهت ارتقاء سطح آگاهی در جامعه در خصوص شناسایی و آشنایی باعلائم بروز سکته مغزی میسر نمی شود.

استادیار گروه آموزشی اعصاب داخلی در معرفی این دارو افزود: TPA نام ماده ای در بدن است که در حالت عادی وقتی لخته ایجاد می شود با پخش شدن در سطح سلولهای مغز باعث باز شدن لخته خون می شود و طبق این فرمول، این ماده بصورت مصنوعی ساخته شده است که با تزریق به موقع آن می توان جان بیمار را نجات داد.

رفیع در پایان اظهار داشت: جهت انجام این تزریق هر یک دقیقه بسیار ضروری است، چرا که سلولهای مغزی بصورت ثانیه ای در حال از بین رفتن هستند و در صورتی که تزریق دیر انجام شود، بدلیل عدم خونرسانی به سلولهای مغزی، تعداد زیادی از آنها بصورت دقیقه ای و حتی ثانیه ای از بین می روند.
:
:
:
آخرین اخبار