تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۵۱۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استقبال کشاورزان شمال خوزستان از طرح تحویل حجمی آب
معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از عقد قرارداد بیش از 10 هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش به روش حجمی خبر داد
معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از عقد قرارداد بیش از 10 هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش به روش حجمی خبر داد.

ناصر بهمنش فر دوشنبه افزود:پارسال این طرح بصورت آزمایشی فقط در 40دریچه آبیاری با سطح زیر کشت بیش از4 هزارهکتار اجرا شد که علاوه برکاهش 8 درصدی مصرف آب از اتلاف حدود 5 میلیون متر مکعب 'آب' جلوگیری شد.

وی استقبال کشاورزان را از طرح تحویل حجمی آب بالاتر از پیش بینی ها عنوان کرد و گفت: وقتی کشاورزان می توانند با مصرف آب مدیریت شده،علاوه بر پرداخت آب بهای کمتر در حفظ منابع آبی کشور ایفای نقش کنند؛ باید امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور در کل شبکه های آبیاری منطقه شمال خوزستان روش سنتی(هکتاری) توزیع آب منسوخ گردد.

به گفته بهمنش فر در روش تحویل آب به صورت هکتاری چه در زمان نیاز محصول و چه در هنگام عدم نیاز محصول، آب در انهار مزارع تامین می شود و بخش عمده ای از آن به هدر می رود و آب بهای پرداختی نیز ثابت است اما در روش جدید تحویل حجمی، کشاورز به میزان نیاز آبی محصول خود، آب تحویل می گیرد و به همان میزان هم هزینه آب بها پرداخت می کند.

این مقام مسئول از نمایندگان کشاورزان تحت پوشش شبکه های آبیاری شمال خوزستان خواست با مراجعه به دفتر مشترکین حجمی مستقر در امور مشترکین شرکت و عقد قرارداد تامین آب ازمزایای این طرح بهره مند شوند.

در فصل زراعی تابستانه و پاییزه قریب به 30 نوع کشت مختلف از قبیل ذرت،گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه، سبزیجات و کدو در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری شمال خوزستان به بار می نشیند.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را در وسعتی قریب به 180 هزار هکتار برعهده داشته و بیش از 18 هزار مشترک دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار