تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۵۱۰۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد:
تشکیل کارگروه‌های مرتبط با تدوین سند توسعه سلامت در خوزستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تشکیل کارگروه‌های مرتبط با تدوین سند توسعه سلامت در استان خوزستان خبر داد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تشکیل کارگروه‌های مرتبط با تدوین سند توسعه سلامت در استان خوزستان خبر داد.
 
دکتر اسماعیل ایدنی در جلسه شورای سلامت که امروز (17 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مقوله سلامت از مقوله‌های کاملا فرابخشی است که بیش از 50 درصد آن مربوط به خارج از بدن انسان و در مدیریت کلان خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارد و به مولفه‌های اجتماعی شدن وابسته است که در هر استانی بر اساس وضعیت جغرافیایی و فرهنگی و سیاسی دارای شرایط ویژه‌ای است.
 
وی افزود: در تدوین سند توسعه سلامت، باید تغییرات مناطق مختلف کشور لحاظ شود که این موضوع در دستور کار شورای عالی سلامت کشور قرار گرفته و قرار بر این است که با توجه به این تغییرات، سند توسعه سلامت استان‌ها تدوین شود.
 
ایدنی تصریح کرد: در این زمینه از سال گذشته دستورالعملی از سوی شورای عالی سلامت به کل کشور ابلاغ شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان مجری این برنامه و استانداری‌ها و سازمان مدیریت هر استان وظیفه رصد این برنامه را بر عهده دارند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: کارگروه‌های مرتبط با تدوین سند توسعه سلامت در استان خوزستان تشکیل شده‌اند ولی لازم است که تمام دستگاه‌های ذیربط در کارگروه‌ها در این زمینه مشارکت فعال داشته باشند تا سند توسعه سلامت خوزستان تدوین شود.
 
وی عنوان کرد: ساختار ویژه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای پیگیری تدوین سند توسعه سلامت خوزستان در نظر گرفته شده که معاونت اجتماعی دانشگاه جندی شاپور اهواز است و در سه بخش مدیریت مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، خیرین و در نهایت اداره کارگروه سلامت فعالیت می‌کند.
 
ایدنی گفت: در حال حاضر در حال تکمیل گروه‌ها هستیم، اطلاعات گروه‌ها باید به خوبی جمع‌آوری شود و لازم است که همکاران ما که در دستگاه‌های مختلف استان حضور دارند مشارکت فعالی داشته باشند تا بتوانیم سند توسعه سلامت را در زمان مقرر تدوین کنیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ییان اینکه رئیس است خاطرنشان کرد: این مسائل برون‌بخشی هستند و تنها 20 درصد از عوامل موثر بر سلامت در مدیریت بهداشتی و درمانی تعریف شده‌اند و 30 درصد مربوط به عوامل محیطی و ژنتیک و 50 درصد نیز در مدیریت کلان استان قرار گرفته‌اند که در این بخش استاندار ریاست کارگروه سلامت را بر عهده دارد.
 
وی با اشاره به نقش مدیریت کلان در عوامل موثر در سلامت بیان کرد: اگر بهترین مراکز آی سی یو  یا جراحی‌ها در اختیارمان قرار بگیرد ولی جاده‌های حادثه‌خیز داشته باشیم، مرتبا تصادفات رخ می‌دهد و سلامت جامعه به خطر می‌افتد به همین دلیل است که مقوله سلامت در مدیریت کلان استان قرار دارد.

استخراج شاخص‌های سلامت 10 سال گذشته خوزستان در بخش‌های درمان

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از استخراج شاخص‌های سلامت 10 سال گذشته استان خوزستان در بخش‌های درمان به منظور برنامه‌ریزی حوزه سلامت برای چهار سال آینده خبر داد.
 
دکتر منصور آرزومند در جلسه شورای سلامت اظهار کرد: معاونت اجتماعی جندی شاپور اهواز مسئولیت برگزاری کارگروه سلامت را بر عهده دارد. این معاونت یکی از هشت معاونت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور است که در حوزه مشارکت‌های مردمی و خیرین سلامت و همچنین ارتقا و توسعه بین بخشی فعالیت می‌کند و مهم‌ترین هدف آن تربیت و انسجام درونی نیروهای دانشگاه و آمادگی واحدها با دستگاه‌های ذیربط در جهت مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی در افزایش سلامت جامعه است.
 
وی افزود: مقوله‌های مهم بعدی وجود آوردن ساختاری است تا از ظرفیت مردم که ذی‌نفعان اصلی در دریافت خدمات سلامت هستند و همچنین از امکانات و تجربیات دستگاه‌های اجرایی که نقش سازنده‌ای در ارتقای شاخص سلامت دارند، استفاده شود.
 
آرزومند بیان کرد: همچنین استفاده از ظرفیت‌های شورای سلامت در برنامه است که در این راستا کارگروه‌هایی تشکیل شده‌اند.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عوامل مختلفی در سلامت مردم و ایجاد بیماری‌ها نقش دارند.20 درصد از این عوامل به ژنتیک مربوط می‌شود که در این زمینه نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم. 30 درصد با رعایت بهداشتی مردم و 50 درصد نیز به عوامل اجتماعی که به طور غیرمستقیم بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارند، مرتبط می شوند که یکی از برنامه‌های کارگروه و سلامت اجتماعی کاهش سهم 50 درصد عوامل اجتماعی است.
 
وی با اشاره به تدوین برنامه جامع سلامت استان تصریح کرد: هدف از برنامه سلامت ارتقای شاخص سلامت توسط دستگاه‌های ذیربط است که زیر نظر استانداری و سازمان برنامه‌ریزی استان تصویب شده و در حال اجرا است.
 
آرزومند گفت: مولفه‌های برنامه جامع سلامت استان همه مناطق روستایی یا شهرها و حاشیه‌نشین را در بر می‌گیرد و برای همه ابعاد سلامت روحی، روانی، جسمی و اجتماعی در نظر گرفته شده است.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: هدف از ترویج برنامه سلامت بهبود شاخص سلامت مردم، جلب حمایت و مشارکت ذی‌نفعان با گزینش بومی بودن برنامه سلامت، افزایش مشارکت درون‌بخشی و بین‌بخشی و تامین عدالت در سلامت است.
 
وی با اشاره به چارچوب برنامه سلامت اظهار کرد: برای تدوین وضعیت برنامه سلامت از ظرفیت‌های دانشگاه جندی شاپور اهواز استفاده می‌کنیم و در حال استخراج شاخص‌های سلامت 10 سال گذشته در بخش‌های درمان هستیم تا متوجه شویم که در چه مرحله‌ای قرار داریم و تا سال 1400 برنامه‌ریزی کنیم.
 
آرزومند بیان کرد: مولفه‌های اجتماعی و محیطی به طور غیرمستقیم در بروز بیماری‌ها تاثیرگذار هستند و از 20 سال گذشته سازمان بهداشت جهانی توجه ویژه‌ای به مولفه‌های اجتماعی شامل حمل و نقل، سطح سواد سلامت جامعه، جنسیت و... داشته است.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان از 13 کارگروه تشکیل شده که یکی از کارگروه‌های آن شورای سلامت استان است و قرار است در این برنامه سهم کارگروه‌ها در افزایش شاخص‌های سلامت مشخص شود و باید پس از آن در این زمینه اقدام کنند.
 
وی گفت: باید شاخص‌های سلامت تا چهار سال آینده طوری برنامه‌ریزی شود که تا پایان برنامه سلامت جزو پنج استان اول در نشانگری‌های سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی باشیم که رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت دستگاه‌ها و توانمندی شهروندان است.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در برنامه سلامت 13 کارگروه تشکیل شده است که باید نمایندگان خود را معرفی کنند و برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های‌شان را اولویت‌بندی کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار