تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۵۱۰۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانش‌آموزان استثنایی 3 منطقه در خوزستان مدرسه ندارند
شهرستان کارون و 2شهر دهدز و سردشت از توابع دزفول در خوزستان مدرسه استثنایی ندارند
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: شهرستان کارون و 2شهر دهدز و سردشت از توابع دزفول در خوزستان مدرسه استثنایی ندارند.

علی ممبینی سه شنبه بیان کرد: برای ساخت مدرسه استثنایی در این مناطق نیاز به همکاری مسئولان و نیکوکاران است.

وی گفت: در شهرهایی که مدارس استثنایی وجود ندارد دانش آموزان ناشنوا، کم بینا و یا نابینا و دانش آموزان با معلولیت جسمی در مدارس عادی تحصیل می کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه باید به ازای هر دانش آموز استثنایی در کلاس درس عادی باید سه دانش آموز کم شود افزود: برای اینکه معلم ها در تدریس دانش آموزان عادی در کنار دانش آموزان استثنایی به مشکل بر نخورند لازم است از مربیان کمکی برای این دانش آموزان در مدارس استفاده شود.

وی اظهارکرد: طبق دستوالعمل ثبت نام در مدارس ، تحصیل این دانش آموزان در مدارس عادی مشکلی ندارد تنها دانش آموزانی که ناتوان ذهنی هستند نمی توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

ممبینی افزود: به عنوان مثال 50 درصد دانش آموزان معلول ذهنی مدرسه استثنایی در منطقه زیباشهر اهواز از شهرستان کارون است.

* مشکلات معلمان با ادغام دانش آموزان استثنایی و عادی

یک معلم از شهرستان کارون اظهار کرد: در تابستان، از دانش آموزان سنجش سلامت انجام می گیرد و متاسفانه پس از ارجاع دانش آموزان استثنایی به سازمان بهزیستی، این سازمان با تحصیل این دانش آموزان در مدارس عادی مخالفت نمی کند.

این معلم که خواست نام او برده نشود افزود: کنترل دانش آموزان معلول بر سر کلاس درس در کنار دانش آموزان عادی بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان کارون مدرسه استثنایی وجود ندارد گفت:بر سر کلاس درس دانش آموز معلول ذهنی هم وجود دارد و حتی دانش آموزانی که به لحاظ ظاهری و حرکتی مشکلاتی را دارند در کنار دانش آموزان عادی درس می خوانند.

این معلم بیان کرد: باید به ازای هر دانش آموز استثنایی پنج دانش آموز عادی از کلاس حذف شود این در حالی است که در شهرستان کارون این دانش آموزان در کلاس هایی با جمعیت بین 30 تا 40 نفر دانش آموز مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری از دانش آموزان معلول جسمی و ذهنی در مدارس عادی بسیار سخت است افزود: معلم با حضور دانش آموزان استثنایی به ناچار باید بیشتر وقت و انرژی مضاعفی برای این دانش آموزان بگذارد به ویژه دانش آموزانی که مشکلات حرکتی دارند و نیاز به مربی خاص خود دارند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه بهزیستی نیز عضو شورای سنجش سلامت دانش آموزان است بیان کرد: وظیفه بهزیستی در این کارگروه تشکیل پرونده برای دانش آموزان و نوآموزانی است که در سنجش سلامت مشخص شده دچار معلولیت هستند تا زیر پوشش بهزیستی قرار بگیرند.

غلامعلی جعفری افزود: بهزیستی پیشنهادی برای تحصیل دانش آموزان معلول و استثنایی در مدارس عادی نمی دهد و از وظایف این دستگاه نیست و آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام این دانش آموزان وارد می شود.

وی گفت: از دید کارشناسی در کل دنیا تحصیل دانش آموزان معلول در کنار دانش آموزان عادی و حضور در اجتماع بسیار مورد توجه است البته این موضوع در شرایطی است که امکانات لازم برای تحصیل این دانش آموزان در مدارس عادی فراهم باشد و از مربیان خاصی برای تحصیل این افراد استفاده شود.

هم اکنون سه هزار و 700 دانش آموز در 70 مدرسه استثنایی خوزستان تحصیل می‌کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار