تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۵۱۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست فرمانداری اعلام کرد:
آسیب‌شناسی انتخابات شورای شهر و تخلفات انتخاباتی در اهواز
نمونه‌های تعرفه‌های اسکن شده در انتخابات شورای شهر اهواز را به رسانه‌ها نشان خواهیم داد. قطعاً اگر نمونه‌هایی از تعرفه‌های اسکن شده را در این جلسه به رسانه‌ها نشان دهیم، خواهید فهمید که چه کسانی می‌خواستند در این انتخابات تعرفه اسکن کنند
سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز با تشریح اهمیت کار خبررسانی به اهالی رسانه و مطبوعات، وعده ارائه آسیب‌شناسی انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز را داد و گفت: قطعا در یک جلسه با رسانه‌ها از آخرین مرحله پرونده قضایی متخلفان این انتخابات، تعرفه‌های اسکن شده و نتایج بررسی پخش آرا جریان‌ها و ائتلاف‌ها خواهیم گفت.

نبی‌الله خون‌میرزایی در آیین تجلیل از خبرنگاران که صبح امروز (چهارشنبه 19 مرداد) در سالن جلسات فرمانداری اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و به‌ویژه شهید صارمی، اظهار کرد: خبر به عنوان کشف رخداد یا آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتد، از جنس گرایش به دانایی، علم‌جویی، آگاهی‌جویی، حقیقت‌جویی و حقیقت‌گرایی است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه خبر ادامه داد: زکات این دانایی و آگاهی و کشف، خبر و اطلاع‌رسانی است. جنس این آگاهی‌رسانی و آگاهی‌بخشی و نقش آن در تربیت جامعه از جنس رسالت معلمی جامعه است و قطعاً اهمیت خبرنگاران نیز در دل اهمیت خبر وجود دارد.

سرپرست فرمانداری اهواز تصریح کرد: بدون اغراق خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات و رسانه، پیش‌قراولان دانایی، مشعل‌داران حقیقت‌جویی و پرچم‌داران و منادیان آگاهی و آگاهی‌بخشی در جامعه هستند. میل به دانایی، دانستن، حقیقت‌جویی و حقیقت‌یابی و تعهد به آگاهی‌بخشی به جامعه با تلفیقی از عشق و تعهد، ویژگی فعالان عرصه رسانه است.

خون‌میرزایی ادامه داد: طبیعتاً چنین رسالت سنگینی الزاماتی ایجاد می‌کند. تعهد به راستی و حقیقت به معنای انتشار و کشف حقیقت، تعهد به آگاهی‌بخشی به جامعه از جنس رسالت معلمی، تعهد به تربیت جامعه، ارتقا سطح دانایی، دانش و اطلاعات جامعه و در آخر تعهد به ایجاد امید و نشاط در جامعه از جمله این الزامات است.

وی تعهد به ایجاد امید و نشاط در جامعه را از وظایف فعالان عرصه مطبوعات و رسانه دانست و گفت‌: البته در انتشار خبر و اطلاع‌رسانی توجه به حدود اداری و خصوصی و سایر حریم‌هایی که وجود دارد، مطابق با قانون، حکم، شرع و تشخیص و وجدان بیدار فعالان عرصه رسانه است.

سرپرست فرمانداری اهواز توجه به تحمل و ظرفیت پذیرش جامعه را از نکات اصلی کار عرصه مطبوعات و رسانه عنوان کرد و افزود: فعالان این عرصه، انتشار این اطلاعات و آگاهی‌رسانی خود را به میزانی که صلاح ببینند و ظرفیت جامعه پذیرای آن باشد، باید انجام دهند. همچنین توجه به سود و زیان انتشار اخبار و برجسته‌سازی موضوعات برای جامعه، مطابق با همین رسالت پیش می‌رود.

خون‌میرزایی بیان کرد: ما تعهد داریم که تحلیل انتقادی مثبت و سازنده متناسب با اهداف پیش‌بینی شده داشته باشیم و ببینیم که آیا این تحلیل  و تفسیر و تولید محتوای انتقادی و سازنده با نیت مثبت است و یا اقدامات ما سیاه‌نمایی هستند و جنبه انتقام‌جویی و خودنمایی دارند و آیا ضرورت امروز استان و کشور، برجسته‌سازی این موضوعات است یا خیر؟

وی اظهار کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که باید درد خود را از مشکلات استان بگوییم و در عین حال مراقب باشیم که این بازگویی‌ها فرار سرمایه، نخبگان، شهروندان، تخلیه شدن استان و میل بی‌سابقه به مهاجرت از استان را بیش از این تشدید نکند. نحوه بیان این مشکلات بسیار مهم است.

سرپرست فرمانداری اهواز ادامه داد: این مشکلات به گونه‌ای بیان شوند که ضمن دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده و رساندن آن به گوش مسئولان مربوط و یادآوری تکالیف این مسئولین، تبعات منفی این اخبار و تحلیل‌ها برای جامعه و ما حتی‌الامکان، کم شود که این امر به مدیریت درونی در مطبوعات و رسانه بازمی‌گردد.

خون‌میرزایی با اشاره به تهدید‌ها و موانع عرصه کار مطبوعات و رسانه تصریح کرد: طبیعی است که عرصه رسانه نیز با تهدیداتی مواجه باشد؛ زیست و منفعت آنان که نمی‌خواهند حقیقت، کشف و بیان و دانایی ایجاد شود، از تهدیدات این عرصه است که البته این افراد می‌توانند یک شخص حقیقی، حقوقی، حاکمیت، یا جریان‌های خاصی باشند.

وی افزود: در مجموع کسانی که در پناه کتمان، پنهان‌کاری، جهل و ناآگاهی، منافع و قدرتی دارند، تهدید عرصه کار مطبوعات هستند. حاکمیت و حکومت‌ها میل به ایجاد نظم، امنیت و مدیریت جامعه و جامعه نیز میل به آزادی دارد و این فعالان عرصه رسانه هستند که باید ارتباط منطقی بین حاکمیت و جامعه و گفتمان و اتصال را بین آن‌ها ایجاد کنند.

سرپرست فرمانداری اهواز ادامه داد: فعالان عرصه مطبوعات، می‌توانند زمینه این ارتباط را با انتقال نظرات جامعه فراهم کنند. تعهدات دو طرف بر این رابطه تأثیرگذار است. حاکمیت باید متعهد باشد که تحمل کند و میل به آزادی جامعه را پاس بدارد و جامعه نیز با حرکت از این آزادی به سمت بی‌نظمی، چارچوب‌های مدیریتی جامعه را مخدوش نکند.

خون‌میرزایی افزود: در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی، قوانین پایین‌دستی، فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری، نمونه‌های فراوانی از این تعهد و الزام به چشم می‌خورد و هم قانون اساسی و هم در منش و روش رهبر فقید انقلاب و مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد که چه میزان تعهد به این چارچوب وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرد: در انتخابات 29 اردیبهشت، 70 هزار نفر در اهواز بدون شرکت در انتخابات شورا فقط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. در جلسه‌ای که در آینده با رسانه‌ها خواهیم داشت، حتما آسیب‌شناسی انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز، تخلفات انتخاباتی، تحلیل علت رأی آوردن یا رأی نیاوردن یک جریان سیاسی یا ائتلاف، علت پخش آراء و ... را خواهیم گفت.

سرپرست فرمانداری اهواز ادامه داد: در این جلسه نمونه‌های تعرفه‌های اسکن شده در انتخابات شورای شهر اهواز را به رسانه‌ها نشان خواهیم داد. قطعاً اگر نمونه‌هایی از تعرفه‌های اسکن شده را در این جلسه به رسانه‌ها نشان دهیم، خواهید فهمید که چه کسانی می‌خواستند در این انتخابات تعرفه اسکن کنند.

خون‌میرزایی گفت: در انتخابات شورای شهر امسال مردم اهواز فقط یک چهارم ظرفیت تعرفه‌ها را پر کردند؛ بدین معنا که مردم در هر برگ تعرفه که ظرفیت نوشتن نام 13 کاندیدا برای شورای شهر اهواز را داشتند، تنها نام سه یا چهار کاندیدا را نوشتند، نتایج بررسی این امر و همچنین نتایج بررسی اینکه چرا برای مثال از لیست‌های 13 نفره جریان‌ها و ائتلاف‌ها، تنها نام چهار یا پنج نفر در تعرفه‌ها توسط هواداران این جریان‌ها نوشته شد را ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یک انتخابات به شفافیت انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز نبود، اظهار کرد: حتماً در جلسه‌ای که برگزار خواهد شد، از آخرین روند پرونده قضایی متخلفان این انتخابات خواهیم گفت. در زمان شمارش آرا این انتخابات به این دلیل از اسکن شدن تعرفه‌ها صحبت کردم تا از تاثیر آن بر سرنوشت انتخابات شورای شهر جلوگیری و آرا از تعرفه‌های اسکن شده پاکسازی شود. تمام این موارد و مسائل را با تکمیل اطلاعات در جلسه یاد شده به اهالی رسانه می‌گوییم.

در این آیین، خبرنگاران به بیان مشکلات و دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند. پاسخ‌گویی ادارات و شهرستان به رسانه‌ها، قرار گرفتن بحث پاسخ‌گویی فرمانداری اهواز به مطبوعات در دستور کار و بررسی برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ماهانه در فرمانداری، از مصوبات این آیین بود. همچنین مقرر شد اینکه ادارات پرداخت مطالبات رسانه‌ها را در اولویت پرداخت مطالبات و تعهدات مالی خود قرار دهند، به عنوان یک دستور کار و مصوبه در جلسه بعدی شورای اداری اهواز مطرح شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار