تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۱۵۱۱۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه‌های‌تشخیص‌سرطان‌‌های‌شایع‌دستگاه‌های ادراری‌وتناسلی
عضو هیئت علمی گروه ارولوژی: فردی که مدام سیگار مصرف می کند، حتی اگر همین امروز سیگار را ترک کند، 14 سال طول می کشد تا اثرات سرطانی سیگار در مثانه پاک شود و از بین برود. همچنین مصرف تریاک نقش عمده ای در بدتر شدن این نوع سرطانهای بدخیم دارد، از این رو بطور کلی توصیه مهم بهداشتی در پیشگیری از سرطانهای دستگاههای ادراری "ترک دخانیات" می باشد.
راه‌های تشخیص سرطان‌‌های شایع دستگاه‌های ادراری و تناسلیخوزنیوز: عضو هیئت علمی گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص سرطانهای دستگاههای ادراری و تناسلی بیان داشت: برخی از سرطانها بخصوص سرطان بیضه در سنین جوانی رخ می دهد که در صورت تشخیص سریع، تحت درمان قرار می گیرد ولی تأخیر در شناسایی و تشخیص دیر هنگام بیماری باعث می شود فرد طول عمری طبیعی نداشته باشد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر محسن سرکاریان انجام معاینات ماهیانه توسط شخص را از راههای تشخیص زودهنگام در سرطانهای ادراری بخصوص سرطان بیضه برشمرد و در خصوص سرطان پستان نیز گفت: پروتکل تشخیص سرطان پستان بطور دقیق مانند سرطان بیضه می باشد، به این صورت که معاینه باید ماهیانه و توسط خود شخص انجام شود و در صورت مشاهده هر گونه تغییر شرایط ظاهری در بافت و اندام، جهت انجام سونوگرافی و اقدامات درمانی بیشتر به پزشک مراجعه نماید.

سرکاریان سرطان مثانه را کشنده‌ترین سرطان دستگاه ادراری و دومین سرطان شایع دستگاه ادراری و تناسلی عنوان کرد و تصریح نمود: دیگر سرطانهای دستگاههای ادراری تناسلی در سنین میانسالی به بالا نمایان می شوند. سرطانهای سیستم مثانه معمولا" با داشتن علامت ادرار خونی، راحت و ساده تشخیص داده می شوند، مشروط بر اینکه بیمار تصور نکند با نوشیدن آب و مایعات فراوان می تواند آن را رفع کند.

وی مراجعه به پزشک جهت انجام آزمایشات و بررسی های لازم را از اقدامات ضروری در راستای اطمینان از عدم وجود سرطان مثانه و همچنین رفع ادرار خونی دانست، چرا که مشاهده خون کم در ادرار نیز می‌تواند علامتی از یک بیماری خطرناک باشد، بنابراین افراد باید آن را جدی بگیرند.

سرکاریان اذعان داشت: سرطان کلیه به تنهایی سرطانی است که در بیشتر موارد بدلیل کوچک بودن توده موجود در کلیه و عدم وجود علائم بالینی امکان معاینه آن وجود ندارد و بطور معمول بطور اتفاقی با انجام سونوگرافی از بیمار تشخیص داده می شود.

وی ضمن بیان این مطلب که تنها راه تشخیص سرطان کلیه در مراحل ابتدایی انجام سونوگرافی منظم بصورت سالانه است، خاطرنشان کرد: در صورت شک در ابتلا به سرطان، تأیید آن با انجام سی اسکن می باشد. بنابراین در صورتی که زمینه بروز این سرطانها در خانواده فرد وجود داشته باشد، توصیه می شود، افراد بصورت سالانه معاینات لازم را انجام دهند.

سرکاریان در خصوص سرطان پروستات در مردان اظهار داشت: سن بالا، نژاد و سابقه خانوادگی عوامل مهمی هستند که خطر ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند، اما در حال حاضر امکان تشخیص زود هنگام آن با انجام معاینات مقعد و آزمایشات PSA وجود دارد. البته اگر یکی از بستگان درجه اول به این بیماری مبتلا شده باشند، احتمال ابتلاء به بیماری دو تا سه برابر می‌شود ولی در خصوص افراد عادی که در خانواده مشکلی ندارند، توصیه می شود پس از سن 55 سال، حتما" چکاپ های لازم را انجام دهند، چرا که امروزه با یک تست خون ساده و معاینه ای که از طریق مقعد صورت می گیرد، می توان وجود توده یا بافت بدخیم نهفته را تشخیص داد و سریعتر آن را درمان کرد.

عضو هیئت علمی گروه ارولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه از سیگار بعنوان عامل مهم در بروز سرطانهای دستگاه ادراری بخصوص سرطان کلیه و مثانه نام برد و با تأکید بر نقش موثر ترک سیگار در پیشگیری از سرطانها توصیه کرد: کنترل سرطان مثانه در فرد سیگاری جز با ترک استعمال دخانیات امکانپذیر نیست، زیرا فردی که مدام سیگار مصرف می کند، حتی اگر همین امروز سیگار را ترک کند، 14 سال طول می کشد تا اثرات سرطانی سیگار در مثانه پاک شود و از بین برود. همچنین مصرف تریاک نقش عمده ای در بدتر شدن این نوع سرطانهای بدخیم دارد، از این رو بطور کلی توصیه مهم بهداشتی در پیشگیری از سرطانهای دستگاههای ادراری "ترک دخانیات" می باشد.
:
:
:
آخرین اخبار