تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۱۵۱۲۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مساجد دزفول و مشکلی به نام هزینه آب ، برق و گاز
صدور قبض آب ، برق و گاز با رقم های بالا برای مساجد به یک مشکل جدی برای فعالیت های مذهبی و فرهنگی در دزفول تبدیل شده است
صدور قبض آب ، برق و گاز با رقم های بالا برای مساجد به یک مشکل جدی برای فعالیت های مذهبی و فرهنگی در دزفول تبدیل شده است.

در حالیکه مساجد و حسینیه های دزفول در جذب جوانان ، نوجوانان و حتی کودکان به فعالیت های فرهنگی ، مذهبی و قرآنی در کشور پیشتاز بوده و حتی نمونه اند ، صدور قبض آب ، برق و گاز برای این مکان های مذهبی با ارقام بالا موجب نگرانی هیات امنا و نمازگزاران شده است.

به گفته هیات امنا و مسئولان کانون های فرهنگی مساجد دزفول ، در هوای گرم منطقه و با توجه به تعداد قابل توجه نمازگزاران برای خنک کردن فضای سالن مساجد و حسینیه ها باید برای ساعاتی در روز کولر روشن کرد در غیر اینصورت بر اثر شدت گرما نمی توان دقایقی در مسجد نشست و عبادت کرد.

برخی از اعضای هیات امنای مساجد دزفول در روزهای گذشته در تماس با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی دزفول اظهار داشتند:در شرایطی که مساجد و حسینیه ها از پرداخت هزینه برق،گاز و آب معاف هستند اخیرا علژلاوه بر صدور قبض اخطاریه قطع خدمات نیز از سوی اداره های مربوطه برای مساجد صادر شده است و در مواردی نیز گاز مساجد قطع شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:هر ساله اوقاف و امور خیریه پیشنهاد خود را مبنی بر بخشودگی یا معافیت قبض های برق،آب و گاز مساجد کشور به هیات دولت اعلام می کند که بعد از ارائه پیشنهاد اوقاف موضوع بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

حجت الاسلام مجتبی خمیدی افزود:امسال هنوز این در هیات دولت بررسی نشده و دستورالعمل جدید در خصوص معافیت پرداخت هزینه اب ، برق و گاز مساجد صادر نشده است .

وی ادامه داد:اداره های خدماتی اجازه قطع برق،گاز و آب مساجد را ندارند و اگر مسجدی مشکل قطعی خدمات دارد می تواند به اداره اوقاف و امور خیریه دزفول مراجعه کند تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

علیرضا توفیق زاده رئیس شرکت گاز دزفول نیز در این خصوص گفت:تا سال 93،برای مساجد سقف مصرفی برای گاز تعیین شده بود که طبق آن مبلغ قبض گاز مشخص می شد.

وی افزود:طبق این قانون شهرستان دزفول در اقلیم چهار قرار داشت و مسجدی که در زمستان بیش از 300 متر مکعب و در تابستان بیش از 90 متر مکعب گاز مصرف می کرد موظف بود هزینه مازاد مصرف گاز را پرداخت کند .

وی ادامه داد:طبق اعلام دولت، مساجد در سال 95 از پرداخت قبض گاز معاف بودند و فقط ملزم به پرداخت مالیات ،آبونمان و ارزش افزوده شدند .

توفیق زاده با بیان اینکه هنوز دستورالعمل سال 96 برای قبض گاز مساجد ابلاغ نشده است گفت: اگر مسجدی بدهی دارد ممکن است بدهی مربوط به قبل از سال 95 باشد.

وحید سالاری مسئول روابط عمومی شرکت توزیع برق دزفول نیز در خصوص صدور قبض برق برای مساجد اظهار داشت:از تاریخ 12 اردیبهشت ماه سال 93 تا این لحظه برق مساجد دزفول رایگان بوده است و هیچ هزینه ای از مساجد دزفول بابت قبض برق اخذ نشده است ضمن اینکه شرکت توزیع برق دزفول بیشترین همکاری را با مساجد دزفول داشته است.

وی با بیان اینکه هنوز دستورالعمل جدید برای معافیت مساجد از قبض برق در سال جاری ابلاغ نشده است گفت:مبالغ ذکر شده در قبض برق مساجد دزفول مربوط به بدهی های گذشته و قبل از تاریخ ذکر شده بوده که باید پرداخت شوند.

282 مسجد و 190 حسینیه در شهرستان دزفول وجود دارد.

بسیاری از مساجد دزفول در ایام تعطیلات تابستان محل برگزاری کلاس های فرهنگی و مذهبی برای کودکان و دانش آموزان می باشند.

تمام حسینیه ها و مساجد دزفول دارای جلسات قرائت و تفسیر قرآن می باشند که معمولا در ساعات شب و بعد از نماز مغرب و عشاء تا پاسی از شب برقرار می باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار