تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۵۱۳۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس ارشد کشاورزی عنوان کرد:
ضرورت توسعه کشاورزی ارگانیک در بخش کشاورزی خوزستان
یک کارشناس ارشد کشاورزی برضرورت توسعه کشاورزی ارگانیک در بخش کشاورزی خوزستان تاکید کرد
یک کارشناس ارشد کشاورزی برضرورت توسعه کشاورزی ارگانیک در بخش کشاورزی خوزستان تاکید کرد.

کاوه لیموچی امروز با تاکید برضرورت توسعه کشاورزی ارگانیک در بخش کشاورزی خوزستان اظهار کرد: امروزه نیاز به حفظ عملکرد کشاورزی و وجود نگرانی در رابطه با موضوعاتی مانند فرسایش خاک، تولید مواد غذایی سالم و عاری از بقایای مواد شیمیایی برای حفظ سلامت انسان و دام، حفظ و نگهداری از محیط زیست، آلودگی منابع آبی به پسماندهای شیمیایی به ویژه نیترات ها و آفت کشها و اثرات گازهای گلخانه ای است.

وی افزود: مصرف انرژی بسیار بالا و هزینه های بسیار بالای سیستم کشاورزی رایج سبب افزایش علاقه به اتخاذ سیاست های مناسب تر و روشهای مدیریتی بهتر برای پاسخ به تغییرات محیطی و دستیابی به کشاورزی پایدار از جمله کشاورزی ارگانیک شده است.

این کارشناس ارشد کشاورزی خوزستان  توضیح داد: کشاورزی ارگانیک به سیستم هایی گفته می شود، که از کودهای شیمیایی، حشره کشها و تنظیم کننده های رشد شیمیایی استفاده نمی کنند.

لیموچی ادامه داد: مدیریت در کشاورزی ارگانیک به ایجاد تناوب کشت، استفاده از بقایای گیاهی، کودهای دامی، گیاهان خانواده حبوبات، سبز، بقایای ارگانیک، مواد معدنی موجود در سنگهایی که می توانند، برخی عناصر مورد نیاز گیاهان و خاک را تامین و امروزه از نانو کودها جهت کشت های ارگانیک استفاده می شود.

وی تشریح کرد: تعریف جدید کشاورزی ارگانیک توسط کمیته ملی استانداردهای ارگانیک به این صورت بیان شده است که: تولید ارگانیک معمولا به روش های مدیریتی گفته می شود که پراکنش زیستی، چرخه های بیولوژیکی و فعالیت بیولوژیکی خاک را بهبود می بخشد.

لیموچی افزود: رویکرد کلی تولید ارگانیک بر فرآیندهای طبیعی و چگونگی مدیریت آنها تاکید دارد، بنابراین تغییر سیستم مدیریت تولید، منحصر به جایگزین کردن سموم شیمیایی با یک سم ارگانیک یا افزودن کود دامی نبوده و تولید ارگانیک به حساب نمی آید.

وی با اشاره به اینکه تولید ارگانیک نیاز به زمان دارد و مرحله به مرحله صورت می پذیرد گفت:  به عنوان مثال در ابتدا باید از خاک ارگانیک یا افزودنی های ارگانیک برای بهبود شرایط خاک استفاده کرد، و سپس به کنترل بیولوژیکی آفات، بیماری ها، علف های هرز و ... پرداخت.

لیموچی در ادامه عنوان کرد: در نهایت پس از گذشت چند سال، کل سیستم به سیستم تولید ارگانیک مبدل خواهد شد وکشت ارگانیک موجب سالم سازی محیط تولید و زندگی می شود.

وی تاکید کرد: هدف نهایی این کشت، تولید غذای سالم و پایداری کشاورزی، یعنی حفظ حاصلخیزی خاک، مبارزه با فرسایش، سالم ماندن آب، گیاه، میکروارگانیسم ها و نهایتا حیات وحش است.

این کارشناس ارشد کشاورزی خوزستان در پایان با تاکید برسالم سازی محصولات سبزی و صیفی متذکر شد: اقدامات سالم سازی این محصولات به صورت استفاده از روش وجین دستی علفهای هرز بدون استفاده از علف کش، استفاده از روشهای بیولوژ‍یک در کنترل آفات مانند استفاده از زنبور براکون در کنترل هلیوتیس گوجه، استفاده از کودهای دامی و طبیعی بجای استفاده از کودهای شیمیایی، ممانعت از ورود آب فاضلاب که پر از فلزات است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار