تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۵۱۳۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم جانمایی محل ساماندهی نخاله در اهواز
تا کنون 25 پرونده قضایی برای خودروهایی که در محل های غیرمجاز نخاله تخلیه می کنند، تشکیل شده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز خواستار تعیین محل هایی برای تخلیه نخاله های ساختمانی شد و گفت: تا کنون 25 پرونده قضایی برای خودروهایی که در محل های غیرمجاز نخاله تخلیه می کنند، تشکیل شده است.

علی بنی عگبه دوشنبه اظهار کرد: موضوع نخاله ها و جمع آوری آنها از سطح شهر اهواز از خرداد امسال به صورت جدی مطرح و از آن زمان گشت مشترکی بین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز و محیط زیست تشکیل شد.

وی هدف از راه اندازی این گشت ها را شناسایی محل های تخلیه نخاله و خودروهای متخلف دانست و اضافه کرد: بیش از 30 خودرو که نخاله ها را در محل غیرمجاز تخلیه کرده بودند تاکنون توقیف شده اند که 25 خودرو به دادگستری معرفی و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

بنی عگبه با اشاره به ادامه روند توقیف خودروهای غیرمجاز حمل نخاله گفت: بیش از 15 منطقه در اهواز با مشکل تجمیع نخاله روبه رو هستند که ورودی های اهواز از سمت خرمشهر و اندیمشک، کمربندی اهواز- اندیمشک، شهرک آغاجاری، مسیر روستاهای دغاغله و لویمی، پشت گیت بوستان، کوی سیاحی، اکباتان، زردشت، مهدیس و بروال از جمله مناطقی هستند که نخاله به صورت غیرمجاز در آنها تخلیه می شود.

وی اظهار کرد: تجمع نخاله های ساختمانی در جاهای غیرمجاز منظر ناخوشایندی ایجاد می کند و موجب تجمع زباله ها را نیز در پی دارد همچنین محلی برای تجمع جانوران ناقل بیماری از جمله پشه ناقل سالک ایجاد می کند.

بنی عگبه در ادامه خواستار تعیین محل هایی برای تخلیه نخاله در سطح شهر شد و اضافه کرد: مقرر شده بود که با همکاری محیط زیست اماکنی برای تخلیه نخاله در اهواز در نظر گرفته شود، اکنون در اطراف سکوی پسماند ملاشیه و مدفن پسماند (صفیره) برای تخلیه نخاله در نظر گرفته شده اما نیاز است که محل های بیشتری جانمایی شود.

وی با تاکید بر بازیافت نخاله های ساختمانی در اهواز افزود: شهرداری اهواز تاکنون بازیافت نخاله ها را انجام نداده و امکانات آن را در این شهر بوجود نیاورده است از این رو توصیه کردیم که در محل های مجاز تخلیه شود.

بنی عگبه عملکرد شهرداری اهواز را در ساماندهی نخاله ها ضعیف ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر نخاله های تولیدی، قسمت هایی از شهر نیز مملو از نخاله است که نیاز به جمع آوری دارد و باید برای آنها راهکاری اندیشیده شود، از سوی دیگر محل هایی که در نظر گرفته برای این نخاله ها کافی نیست.

وی اضافه کرد: شهرداری اهواز برای کددار کردن و ساماندهی خودروهای حمل نخاله فراخوانی داده اما استقبال از این فراخوان خوب نبوده است.

بر اساس این گزارش، نخاله های ساختمانی به مواد و مصالحی گفته می شود که در عملیات تخریب بنا تولید می شود. در مدیریت امور هر شهر این ضایعات جزو اولویت های ساماندهی قرار می گیرند.

تخلیه نخاله در نقاط مختلف اهواز، در ماه های اخیر باعث تشکیل چند جلسه و ورود استاندار و ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به این مساله شده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان دی ماه پارسال در شورای سلامت خوزستان، نسبت به شیوع بیماری 'سالک' در استان هشدار داده و گفته رتبه دوم استان در کشور به لحاظ شیوع این بیماری بسیار نگران کننده است. وی یکی از دلایل شیوع بیماری سالک را در خوزستان از جمله اهواز پراکندگی نخاله های ساختمانی در مناطق شهری به ویژه حاشیه شهرها عنوان کرده است. سالانه 600 مورد سالک در خوزستان اتفاق می افتد.

ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز اسفند 95 در سفر به اهواز با مشاهده وضعیت نامناسب نخاله ها نشست ویژه ای را برگزار کرد و در این نشست شهرداری اهواز مکلف شد تا 20 اسفند همه نخاله های ساختمانی را که در نقاط مختلف تخلیه شده پاکسازی کند.

شهرداری اهواز آماری از وضعیت فعلی نخاله ها ارائه کرده اما تا سال 93 ماهانه 35 هزار مترمکعب نخاله فقط در اهواز تولید می شد که وزن هر متر مکعب 6.1 تن است. این مقدار البته صرفنظر از ساختمان های حاشیه شهر و در حال تعمیر و پروژه های عمرانی است و تنها مربوط به ساختمان‌های دارای پروانه تجدید بناست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار