تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۱۵۱۴۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رزگه ، روستایی نمونه در اشتغال و کار آفرینی در کشور
رزگه روستایی از توابع بخش شهیون دزفول است که به دلیل فعالیت تمام اهالی آن در زمینه صنایع دستی به عنوان یکی از 100 روستای بدون بیکار کشور شناخته شده است
رزگه روستایی از توابع بخش شهیون دزفول است که به دلیل فعالیت تمام اهالی آن در زمینه صنایع دستی به عنوان یکی از 100 روستای بدون بیکار کشور شناخته شده است.

روستای رزگه در فاصله 50 کیلومتری شهر دزفول در بخش کوهستانی شهیون واقع شده که 37 خانوار با 119 نفر جمعیت در آن سکونت دارند. از این تعداد 64 نفر مرد و 55 نفر زن هستند.

تولید صنایع دستی از نوع کپو خاص اهالی این روستای بخش شهیون است که 64 مرد و 55 زن ساکن این روستا همگی در زمینه تولید و فروش کپو با یکدیگر همکاری دارند.

هنرمندان کپوباف این روستا با استفاده از برگ های خشک نخل که از قدیم در منطقه به وفور یافت می شده و همچنین ساقه گیاه کرتک که گیاهی خودروست و استفاده از پشم رنگ شده دام جهت تزئین کپوهای تولید شده انواع لوازم خانگی از جمله جعبه زیورآلات،جعبه لوازم خیاطی،گلدان زینتی ،جای دستمال ،زیرکتری و میوه خوری تولید می کنند.

بخشدار شهیون دزفول در خصوص روستای رزگه گفت:با توجه به تغییر وضعیت و کاهش نخلستان های دزفول در دوره های گذشته اهالی این روستا مواد اولیه تولید کپو را از جنوب خوزستان و استان بوشهر تهیه می کنند .

محمدحسن خجسته کیا با بیان اینکه تاکنون آثار صنایع دستی اهالی این روستا در نمایشگاه های ملی و بین المللی به نمایش گذاشته شده است گفت:به همت میراث فرهنگی و تلاش بی وقفه اهالی روستای رزگه ،خریدارانی از بازارهای داخلی و خارجی برای خرید این صنایع دستی ورود کردند که متاسفانه به علت عدم حمایت و کمبود سرمایه، دلالان غیربومی و بومی به این بازار ورود کرده و کپوهای تولیدشده روستائیان را به بهای ناچیز خریداری نموده و در بازرهای خارجی و داخلی به قیمت گزاف بفروش رساندند.

بخشدار شهیون ادامه داد:100 روستای کشور به علت استعدادهای موجود و قابلیت تبدیل شدن به روستاهای بدون بیکار انتخاب شدند که روستای رزگه دزفول نیز جزو روستاهای انتخابی است.

خجسته کیا با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح قصد ریشه کنی بیکاری را در سطح روستاها داریم گفت:برای جلوگیری از زیان به تولیدکنندگان روستایی و برای حمایت از روستائیان هنرمند موضوع در نشست های مختلف بررسی شد و مقرر شد مواد اولیه کپوبافی برای اهالی روستای رزگه تامین و محصولات تولید شده توسط روستائیان جمع آوری و در مراحل بازاریابی و فروش نیز به روستائیان کمک شود.

وی اظهار کرد:همچنین در این طرح توسعه پشم ریسی خانگی و رنگ آمیزی ان توسط زنان روستایی برای استفاده در تزئین کپوهای تولیدی و افزایش کشت نخلیات در منطقه با همکاری ادارات مربوطه برای آسان سازی تامین مواد اولیه کپوبافی مدنظر است.

لقمان داودی مدیر صندوق کارآفرینی امید دزفول نیز گفت:این طرح با مشارکت بخشداری شهیون و صندوق کارآفرینی امید اجرا می شود و تلاش می شود با ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای روستائیان درآمدزایی شود وزمینه اشتغالزایی آنها از طریق تولید صنایع دستی فراهم شود.

بخش شهیون دزفول در استان خوزستان با 200 روستا و پنج دهستان حدود 15 هزار نفر جمعیت دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار